19.5 °C, 0.5 m/s, 94.4 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāIelu pie sarkanā šķērso apzināti, bet izvērtē riskus
Ielu pie sarkanā šķērso apzināti, bet izvērtē riskus
15/02/2019

«Apzināti zem automašīnas riepām nemetos – pirms šķērsoju ielu pie sarkanās gaismas, pārliecinos, vai braucošās automašīnas ir drošā attālumā un vai paspēšu nokļūt ielas otrā pusē. Godīgi sakot, šī nav vienīgā reize, kad pārkāpju satiksmes drošības noteikumus tieši pie šī luksofora, jo šeit ļoti ilgi deg sarkanais. Šoreiz es tiešām steidzos, tādēļ nevēlējos tik ilgi gaidīt,» atzīst jelgavniece Jeļena – viņa ir viena no tiem gājējiem, kas vakar reida laikā saņēma policijas brīdinājumu, šķērsojot ielu pie sarkanās gaismas signāla. Pievēršot pastiprinātu uzmanību gājēju drošībai uz ielām, ceturtdien notika policijas reids, kurā policijas inspektori īpaši pievērsa uzmanību gājējiem, kuri šķērso ielu neatļautā vietā vai pie sarkanās gaismas signāla, kā arī pārvietojas pa nepietiekami apgaismotu ceļa posmu bez atstarotāja.

Lai noskaidrotu, kā gājēji pamato ceļu
satiksmes noteikumu pārkāpšanu, portāls www.jelgavasvestnesis.lv
devās reidā kopā ar Valsts policijas ekipāžu – nepilnu divu stundu
laikā pieķerti četri gājēji, kuri ielu šķērsoja pie sarkanās
gaismas signāla. Uzrunātā jelgavniece Jeļena norādīja, ka arī viņai
pašai ir autovadītāja apliecība, un, ja cilvēks, šķērsojot ielu,
neapdraud sevi un braucošo automašīnu, viņai tas kā autovadītājai
netraucē. «Katrs pats ir atbildīgs par savu drošību. Protams,
pēkšņi izskriet priekšā braucošai automašīnai ir bezatbildīgi, un
arī es tā nekad nerīkojos. Domāju, ka adekvāti novērtēju savas
iespējas,» tā sieviete. Līdzīgi uzskata arī Baiba, skaidrojot, ka,
šķērsojot ielu, vienmēr pārliecinās, vai tuvumā nav automašīnu. «Es
vienmēr esmu šķērsojusi ielu pie sarkanā un turpināšu to darīt.
Domāju, ka spēju objektīvi novērtēt braucošo automašīnu attālumu,
neapdraudot nedz sevi, nedz citus satiksmes dalībniekus. Man jau
aptuveni divdesmit gadus ir autovadītāja apliecība, un man nav
gadījusies situācija, ka kāds gājējs pēkšņi izskrien man priekšā,»
saka Baiba.

Savukārt skolēns Aleksandrs sarunā ar
policistiem atzina savu vainu, atklājot, ka šādi rīkojies tādēļ, ka
steidzies uz treniņu. «Ielas šķērsošanu pie sarkanās gaismas es
uzskatu par pārkāpumu. Parasti ievēroju satiksmes drošības
noteikumus, un neatbalstu šādu rīcību, bet šoreiz es kavēju
treniņu,» sacīja Aleksandrs. Viņam kopā ar vecākiem būs jāierodas
uz administratīvā pārkāpuma izskatīšanu. Arī kundze, ko policija
pieķēra, šķērsojot ielu pie sarkanā, atzina savu vainu – viņa tajā
brīdī runāja pa mobilo tālruni, un, skaidrojot policistiem savu
rīcību, atklāja, ka pati nesaprot, kādēļ nav sagaidījusi zaļo
gaismu.

Reida primārais mērķis nebija sodīt satiksmes
noteikumu pārkāpējus, bet veikt preventīvo darbu, skaidrojot, ka
ielas šķērsošana neatļautā vietā vai pie sarkanās gaismas, apdraud
pašu gājēju drošību. Kopumā vakar Valsts policijas Zemgales
reģiona pārvaldes Jelgavas iecirkņa policisti par ceļu satiksmes
drošības noteikumu pārkāpšanu gājējiem sastādījuši 19 protokolus.
«Cilvēki, kas šķērso ielu pie sarkanās gaismas, sastopami teju
katrā krustojumā – nereti ir situācijas, kad pulciņš cilvēku stāv
pie pārejas, gaidot zaļo gaismu, un viens vai divi pārgalvīgi
gājēji šķērso ielu neatļautā brīdī. Bieži šādas situācijas gadās,
piemēram, dzelzceļa stacijas tuvumā, kad cilvēki steidzas uz
vilcienu. Kad apturam viņus un skaidrojam, ka, šķērsojot ielu pie
sarkanā, viņi, pirmkārt, apdraud paši sevi, cilvēki mēdz dusmoties,
taču mēs veicam preventīvo darbu, un nevaram būt atbildīgi par to,
ka cilvēks par vēlu izgājis no mājām,» stāsta Valsts policijas
Zemgales reģiona pārvaldes Satiksmes uzraudzības rotas jaunākie
inspektori Igo Kokins un Renāts Zakrepskis. Policijas inspektori
arī norāda, ka bieži satiksmes noteikumus pārkāpj seniori, dodoties
pa savām iemītajām taciņām. Kā vienu no piemēriem viņi min RAF
dzīvojamo masīvu, kur seniori ir gatavi neatļautā vietā šķērsot
četras joslas plato brauktuvi, lai nonāktu no tirdzniecības centra
«Pērnava» «RAF centrā» vai otrādi. «Ir ļoti daudz negadījumu, kuros
šādā veidā cieš arī sirmgalvji, taču viņi bieži vien atrunājas ar
to, ka konkrētajā vietā šķērsot ielu viņiem ir ērtāk. Protams, ir
arī cilvēki, kuri atzīst savu vainu un novērtē preventīvo darbu,»
tā Valsts policijas pārstāvji. 

Sods gājējiem par satiksmes drošības
noteikumu neievērošanu ir no 7 līdz 30 eiro. Soda apmēru nosaka gan
tas, vai cilvēkam iepriekš bijuši kādi pārkāpumi, gan arī viņa
attieksme pret veikto pārkāpumu.

Jāpiebilst, ka akcentējot gājēju – īpaši
senioru – drošību uz ceļiem diennakts tumšajā laikā Valsts policija
īsteno satiksmes drošības kampaņu «Strauja sirds, bet kājas lēnas».
Valsts policijas veiktajā pētījumā iezīmējas būtiskas atšķirības
starp smagi cietušajiem gājējiem vecumā virs 60 gadiem un pārējiem
satiksmes dalībniekiem. Proti, vairāk nekā trešdaļa jeb 38 procenti
smagi cietušo gājēju ir vecumā virs 60 gadiem.

Foto: Ivars Veiliņš/«Jelgavas Vēstnesis»