Kad pasauli sāka pārpludināt informācija par Grieķijas krīzi un iespējamo valsts bankrotu, uz turieni – uz Rodas salu – visu pārbaudīt savām acīm devās jelgavnieks Ruslans Antropovs. «Draudošā finanšu krīze bija populārākā sarunu tēma ar grieķiem, bet nekā draudoša sajust nevarēja. Lielākā daļa uzņēmēju strādā ar skaidru naudu. Rodas sala bija pilna tūristiem, tāpēc vietējie īpaši nesatraucās par banku slēgšanu. Kā teica viens grieķis: viņi esot gana bagāti, lai izturētu krīzi 3 – 5 gadu garumā, un tad viņiem viss atkal būs kārtībā,» stāsta Ruslans.
Pirms došanās ceļojumā viņš sameklēja informāciju par galamērķi un uzzināja, ka Rodas sala ir Grieķijas teritorija un atrodas Egejas jūrā, ir 77 kilometrus gara un 37 kilometrus plata, atrodas blakus Turcijai.
Čuhņa vai paradīze?
«Pirmie iespaidi pēc ierašanās salā lika domāt, ka esmu nokļuvis kaut kādā čuhņā. Skatu no viesnīcas uz jūru aizklāja totāli bezgaumīga, kantaina ēka, kura atgādina lielu strādnieku kopmītni. Izrādījās, ka tā ir Ieņēmumu dienesta ēka. Laikam tikai Grieķijā pirmajā jūras līnijā var uzbūvēt valsts iestādi ar skatu uz jūru. Bezgaumīgu un ar milzīgiem logiem, kas kalpo kā palielināmais stikls saules stariem, kuri lēnām kūpina iestādes apmeklētājus,» pirmajos iespaidos dalās jelgavnieks.
Viņš apmetās trīszvaigžņu viesnīcā. Numuriņš izskatījies ciešami, bet viesnīcas apkārtne – netīra. Visur mētājās atkritumi, zāliens nekopts un saulē izdedzis. «Likās: ja tā būtu Latvija, tad šeit viss būtu sakopts un izskatītos pēc konfektītes,» stāsta Ruslans. Viņš spriež: Rodas salā katrs var atrast tieši to, ko meklē – vai tā būtu čuhņa vai paradīze.
Motorollers un zupa – vienā cenā
Otrajā dienā tika izīrēts motorollers, ar ko bija paredzēts apceļot visu salu. Īres maksa – 15 eiro diennaktī. «Tas izskatījās pavisam lēti, ņemot vērā, ka zivju zupa blakus tavernā maksāja 13 eiro,» piezīmē Ruslans, turpinot: «Man tā bija liela avantūra, jo līdz šim nekad nebiju braucis ar divriteni, kam pievienots dzinējs. Neskatoties uz bailēm, domāju, ka tā bija labāka izvēle par mašīnu, jo emocijas ir vienkārši neaizmirstamas un nav salīdzināmas ar braukšanu mašīnā. Velosipēda īre Rodas salā gan nav variants, jo uzbraukt kalnā ar to būtu tīrās mokas. Vienu tādu varoni redzējām, bet viņš izskatījās gaužām bēdīgi un raisīja raizes par viņa veselības stāvokli.»
Pirmais apdzīvotais punkts, kuru sasniedza Ruslans, bija Faliraki – klasiska kūrorta vieta ar iekārtotu pludmali, kafejnīcām, restorāniem, veikaliem, klubiem un maķīti. «Viss tūristiem, un praktiski nekā autentiska. Vieta jauniešu izklaidēm,» vērtē ceļotājs.
Tālāk ceļš turpinājās uz Lindosu. «Vadot motorolleri, ir viens mīnuss – nevar braukt un fotografēt. Bet, uz ko paskatīties, bija. Mana pirmā doma bija – tā ir tā vieta, kur ir paradīze ar Lindosas Akropoli un ciematiņu, kurā ēkas nokrāsotas baltā krāsā. Neliels līcītis ar skaistu pludmali,» dokumentē fotogrāfs. Te gan pārāk ilgi Ruslans nav uzkavējies un devies tālāk uz otru salas krastu, šķērsojot Attavyros kalnu, kurš virs jūras līmeņa paceļas 1215 metru augstumā. Pašā kalna galotnē viņš gan neuzbrauca, bet pietika izbraukt pa galveno ceļu, lai redzētu burvīgus skatus un ceļa vidū noprovētu grieķu medu pie vietējā tirgotāja.
Kazas – gandrīz kā Indijā govis
Atpakaļceļā Ruslanu pārsteigušas kalnu kazas, kuras brīvi pastaigājās gar ceļa malu un lika satraukties par drošību, jo tās grieķu manierē nepievērsa uzmanību apkārt notiekošajam.
Protams, Ruslans arī nopeldējies. Viņš stāsta, ka peldēt Rodas salā var visur. «Visur ir caurspīdīgs, gaiši zils un silts ūdens. Vietām tikai ir milzīgi akmeņi un, kāpjot pa tiem, ir jābūt ārkārtīgi uzmanīgam, jo dzidrais ūdens darbojas kā palielināmais stikls un šķiet seklāks nekā ir patiesībā. Rekomendēju izmantot speciālos gumijas apavus, tad pārvietošanās pludmalē būs patīkamāka,» pieredzē dalās jelgavnieks.
Pasaules brīnumu neredzēja
Rodas pilsēta ir ostas pilsēta un tajā piestāj dažāda izmēra kuģi, jahtas un kruīza laineri. «Diezgan jokaini izskatās, kad pie vecās pilsētas mūriem piestāj divi milzīgi laineri, kuri pēc saviem izmēriem varētu pārsniegt Rodas veco pilsētu. Iebraukšanas vieta ostā ir ļoti slavena. Ceļojuma laikā daudz dzirdēju par vienu no septiņiem pasaules brīnumiem, kas atrodas Rodas salā, bet to tā arī neredzēju. Tas likās aizdomīgi, līdz nesapratu par ko ir runa: 3. gadsimtā pirms mūsu ēras ostā varēja iebraukt gar milzīgu, 32 metrus (dažos avotos – 60 metrus) augstu saules dieva Hēlija statuju, kura bija redzama pat no tuvākajām salām. Statuja nostāvēja 65 gadus, kad to nopostīja Rodosas zemestrīce. Tas izskaidro, kāpēc neredzēju vienu no pasaules brīnumiem, toties netraucē tūristu simtiem pulcēties pie iebrauktuves ostā, lai mēģinātu iztēloties, kā izskatījās šis brīnums,» stāsta Ruslans.
«Uz redzēšanos, augstpapēžu kurpītes!»
Ruslans iepazinis arī Rodas vecpilsētu. Tā apjozta ar iespaidīgu nocietinājumu, pirms kura ierīkots pamatīgs aizsarggrāvis. Iekļūt vecpilsētā var tikai caur vārtiem dažādās vecpilsētas pusēs.
Viņu, piemēram, pārsteigusi simpātiska statuja, kura uzstādīta grieķiem, britiem, frančiem un citiem, kas 1945. gadā atbrīvoja Rodas salu no vācu armijas Otrā pasaules kara laikā. Otrs pārsteigums – ielas: tās bruģētas, bet īpatnēji, ka nevis ar plato akmeņu pusi uz augšu, bet ar aso. «Uz redzēšanos, augstpapēžu kurpītes!» nosmej jelgavnieks. Pilsētas centrs ir mūsdienīgs, ar veikaliem, parkošanās problēmām un sastrēgumiem.
Vēl viņš pamanīja Maltas ordeņa bruņinieku simbolu, un tas Ruslanam atsauca atmiņā, ka pats apmēram pirms 11 gadiem kādā no Maltas restorāniem ticis iecelts Maltas bruņinieku kārtā. Šis ģerbonis rotāja Svētā Jāņa bruņinieku ordeņa katoļu katedrāli, kurā gan šobrīd mājo grieķu pareizticīgā baznīca. Katedrāle būvēta tikai 20. gadsimta 20. gados, bet izskatās, ka stāvētu jau no viduslaikiem.
«Rodas vecpilsēta ir pilna ar mazām, šaurām ieliņām, bet tās vidū atrodas viena galvenā iela. Veikaliņu un restorānu ir neskaitāmi daudz. Patīkami, ka vecpilsēta atdota amatniekiem, nevis firmas veikaliem. Vecpilsētā dzīvo vietējie iedzīvotāji un pārsvarā ne tie turīgākie. Visu viņu iedzīvi var mierīgi vērot, jo tā nav īpaši slēpta. Nevar nepieminēt arī kaķus – viņu vecpilsētā ir ļoti daudz, krietni vairāk nekā citās pilsētas daļās. Pārsvarā viņi guļ un nepievērš uzmanību,» stāsta Ruslans.
Viņš apmeklēja arī Lielmaģistra pili, kura celta 14. gadsimtā un atzīmēta ar bruņinieku ordeņa simboliem. 1856. gadā pils tika sagrauta munīcijas, kas glabājās tās pagrabā, sprādzienā. Pils atjaunota 1940. gadā. Ieejas maksa – 6 eiro.
Iesaka nogaršot zivi
Ruslans lēš: nedēļas atpūtas cena Rodas salā svārstās no 300 līdz 1300 eiro atkarībā no izvēlētās viesnīcas klases. Cenas mainās arī no sezonas. Cenā visdrīzāk būs iekļautas brokastis, bet pārējā laikā par ēšanu jādomā pašam. «Aprēķināju, ka minimālie izdevumi ēdienam ir apmēram 110 eiro. Ja grib vakariņās ēst labu jūras zivi, tad jārēķinās, ka tās var izmaksāt 150 eiro, jo zivs maksā 55 eiro kilogramā.
Neskatoties uz cenu, iesaku kaut vienu reizi izmēģināt zivi un zivju ēdienus, jo tie tur ir gana labi. Protams, var atrast arī lētākus variantus, bet vakariņas personai vienalga sanāk 20 – 30 eiro,» stāsta Ruslans, paskaidrojot: minimumā ierēķinājis vakariņas viesnīcā zviedru galda stilā par 12 eiro, bet dzērieni jāpērk atsevišķi. Iepirkties pašam sanāk lētāk, piemēram, vietējais vīns maksā 2 eiro.
Ziemā labāk nebraukt
«Viena no labākajām Rodas reklāmām ir apgalvojums, ka tur gadā ir 300 saulainas dienas. Iespējams, tas tā arī ir, tomēr sezona šeit ir no maija līdz septembrim. Rudens temperatūra atbilst tai, kas mums ir Jāņos, bet ziemā tā noslīd līdz plus 8 – 12 grādiem. It kā silti, bet ir viens «bet» – lietus. Kad ziemā līst lietus, tas pārvērš izžuvušās upju gultnes trakojošās krācēs, kas appludina pilsētu un ciemu ielas. Tāpēc domāju, ka labāk ziemā šeit nebraukt,» tā Ruslans.
Viņš pēc iespējas centies aprunāties ar vietējiem iedzīvotājiem, un viņi pastāstījuši, ka gadā Rodu apmeklējot ap 2 miljoniem tūristu, katrs tur atstājot vismaz 400 – 500 eiro. Uz salas dzīvo 115 tūkstoši – tātad pilnīgi pietiek izdzīvošanai. Sarunvaloda tur ir angļu. «Krievu valoda ir restorānu ēdienkartēs, bija pamanāmi kažoku veikali, kuru izkārtnes ir krievu valodā, un vēl auto īres punkti,» piebilst jelgavnieks.
Foto: no R.Antropova arhīva