Šā gada februārī vidējais patēriņa cenu līmenis, salīdzinot ar iepriekšējā gada februāri, bija jau par 4% augstāks.
Precēm cenas pieauga par 5,7%, bet pakalpojumiem – kritās par 0,4%, biznesa portālu «Nozare.lv» informēja Centrālajā statistikas pārvaldē.
Savukārt šā gada februārī pret janvāri vidējais cenu līmenis palielinājās par 0,3%. Precēm cenas pieauga par 0,3%, bet pakalpojumiem – par 0,2%.
Pagājušā gada februārī, salīdzinot ar 2010. gada janvāri, vidējais patēriņa cenu līmenis nemainījās.
Pēc desmit mēnešu krituma pēdējo 12 mēnešu vidējais patēriņa cenu līmenis šā gada februārī, salīdzinot ar iepriekšējiem 12 mēnešiem, ir atgriezies inflācijas zīmē, augot par 0,2%.
Lielākā ietekme uz patēriņa cenu pārmaiņām februārī bija cenu kāpumam pārtikai, kā arī cenu kritumam apģērbam un apaviem.
Statistiķi ziņo, ka februārī turpinājās pārtikas produktu cenu kāpums, ko noteica atsevišķu preču cenu dinamika pasaules tirgū, ražotāju cenu kāpums, kā arī akciju noslēgums. Dārzeņiem cenas pieauga par 8,8%, pienam un piena produktiem – par 3,2%, sieram – par 2,6%, tējai un kafijai – par 3,3%, augļiem – par 4,1%, cukuram – par 6,2%, konditorejas izstrādājumiem – par 2%, atspirdzinošajiem dzērieniem – par 2,8%, labības produktiem – par 1,1%.
Akciju rezultātā par 0,8% samazinājās cenas gaļai un gaļas izstrādājumiem, par 0,9% – maizei, par 0,4% – saldumiem, medum, bet par 0,3% – olām. Atlaižu un sezonas izpārdošanu ietekmē apaviem cenas samazinājās par 5,7%, apģērbiem – par 1,8%, bet apģērbu piederumiem – par 11%.
Vidējais cenu līmenis februārī degvielai bija par 0,5% augstāks, nekā janvārī. Cenu kāpumu mēneša beigās daļēji kompensēja degvielas cenu kritums februāra sākumā. Dārgāki februārī kļuva arī sauszemes transporta pakalpojumi, autovadītāju kursi, ar transportu saistīti apdrošināšanas pakalpojumi. Par 7,7% sadārdzinājās tūrisma pakalpojumi, par 0,7% – medikamenti, bet par 3,1% – ziedi.
Februārī par 1,2% cenas samazinājās siltumenerģijai. Akciju rezultātā par 3% lētākas kļuva personīgās aprūpes preces. Akciju ietekmē zemākas cenas bija arī mājokļa uzkopšanas un tīrīšanas līdzekļiem, alkoholiskajiem dzērieniem, mēbelēm un mājokļa iekārtām, datu apstrādes iekārtām, sanatoriju pakalpojumiem, rotaļlietām, sadzīves ierīcēm, atpūtas un sporta pakalpojumiem un mājsaimniecības tekstilizstrādājumiem.
Jau vēstīts, ka biznesa portāla «Nozare.lv» aptaujātie banku ekonomisti prognozēja, ka februārī patēriņa cenas Latvijā, salīdzinot ar pagājušā gada februāri, varētu būt augušas par 3,9% līdz 4,2%.
Savukārt mēneša laikā – februārī pret janvāri – ekonomisti prognozēja cenu kāpumu no 0,2% līdz pat 0,5%.
Šā gada janvārī patēriņa cenas gada laikā uzrādīja kāpumu par 3,7%, bet vēl 2009. gada februārī Latvijā bija 4,2% deflācija.
LETA