21.3 °C, 4.5 m/s, 63 %

Kultūra

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsKultūraFilmai pēc «Jelgava 94» motīviem meklē naudu
Filmai pēc «Jelgava 94» motīviem meklē naudu
13/11/2016

«Grāmata «Jelgava 94» iznāca pirms trīs gadiem, un esmu attālinājies no tās,» viesojoties Jelgavā un atklājot sarunu vakaru «Cepums ar slavenību», teica rakstnieks Jānis Joņevs.

Tomēr, lai kā viņš varbūt nevēlētos, saruna visu laiku atgriezās
pie viņa pirmā darba. «Vēlme nodarboties ar literatūru man bija jau
pusaudža gados, bet, kamēr tiku līdz darbiem, pagāja ļoti ilgs
laiks. Pēc Jelgavas 2. vidusskolas absolvēšanas iestājos Kultūras
akadēmijā. Tur mani kursabiedri jau 19 gados izdeva dzejoļu
grāmatas. Kad 25 gadu vecumā viņiem bija jau otrā dzejoļu grāmata,
es joprojām nerakstīju. 30 gados citi jau tam meta mieru, bet es
vēl nebiju iesācis, jo nevarēju atrast savu tēmu. Beigās nācās
atgriezties pie Jelgavas, jo vienā brīdī apzinājos, ka mans
lielākais notikums dzīvē ir jaunība, kas pagāja Jelgavā,» stāsta
rakstnieks.

Autors norāda, ka savā darbā apzināti iepina pasāžas par
Jelgavas vēsturi, tomēr 90. gadu politiskos un vēsturiskos
notikumus apzināti neaprakstījis. «Tās pašas par sevi ir tik lielas
tēmas, ka aizēnotu stāstu par pusaudzi,» spriež J.Joņevs. Viņš
stāsta, ka, atklājot Francijā grāmatas franču izdevumu, viņu
uzrunājusi sieviete, kura raksta zinātnisku darbu par Francijas
karaļa viesošanos Jelgavā, kas pieminēta arī Jāņa romānā. «Tas ir
atmiņu stāsts, nevis dokumentāls darbs, un atmiņa reizēm māna.
Tāpat daudz kas grāmatā ir izdomāts,» piebilst rakstnieks.

Nu grāmatai «Jelgava 94» Latvijā izdotas sešas tirāžas, un tā
iznākusi arī franču, norvēģu un slovēņu valodā. Darbs ir iztulkots
arī krievu valodā, bet šobrīd tam tiek meklēts izdevējs. J.Joņevs
neslēpj, ka sākumā viņam bijušas bažas par to, ka darbs būs
interesants tikai šauram lokam – jelgavniekiem un smagās mūzikas
cienītājiem –, tomēr izrādās, ka to lasa daudzi gan Latvijā, gan
arī tulki iedrošinājuši, ka šo darbu ir vērts tulkot un izdot citās
valstīs. «Laikam jau tas jauna cilvēka pieaugšanas stāsts ir
universāls,» secina rakstnieks. Tiesa, ārvalstu izdevumiem grāmatai
ir mainīts nosaukums, jo tur vārds «Jelgava» neko neizteiktu,
piemēram, norvēģu izdevumā tas ir «Nolemtie 94», franču – «Metāls»,
bet slovēņu – «Metālisti 94». Jāpiebilst, ka darbs «Jelgava 94» ir
izdots arī audiogrāmatā, ko ierunājis mūziķis Edgars
Šubrovskis.

Pēc J.Joņeva debijas darba Jelgavas Jaunais teātris iestudēja
izrādi, un bija arī iecere veidot filmu, bet, kā norāda J.Joņevs,
šobrīd tas ir finansējuma meklēšanas stadijā. Tiesa, filmas
treileris tapa, un tas tika filmēts Jelgavā. «Filmas reklāmas
rullītis filmēts skolā, kurā toreiz mācījos, un ar sludinājuma
palīdzību gribējām atrast arī autentisku vidi – dzīvokli Jelgavā,
ko nebūtu skāris eiroremonts. Interesanti, ka uz to atsaucās
cilvēks, kas grāmatā attēlots kā Zombis, un filmēts tika vietā, kur
šie notikumi patiešām risinājās,» stāsta rakstnieks. Viņš pats
filmēšanās procesā nepiedalījās, vien nav varējis sev liegt
piedalīties galvenā varoņa simpātijas foto atlasē.

Kad no pasākuma apmeklētājiem izskanēja jautājums, lai Jānis
nosauc trīs savas dzīves pamatvērtības, viņš atteica, ka uz
jautājumiem par dzīves jēgu neatbild. «Par tādām lielām lietām es
varu kaut ko uzrakstīt, jo rakstītā vārda priekšrocība ir tā, ka es
neesmu klāt, kad to lasa,» norāda J.Joņevs, piebilstot, ka,
satraucošākais ir tas, ka, viņaprāt, viņa vērtības kopš grāmatā
aprakstītā laika nav mainījušās. «Mani joprojām pievelk tas, kas
atrodas ārpus lielās skatuves.»

Tā kā pasākumu cikla «Cepums ar slavenību» mērķis ir
iepazīstināt jauniešus ar dažādām profesijām un iedvesmot, Jānis
mazliet pastāstīja par savu ikdienas darbu reklāmas aģentūrā.
«Katrs reklāmists vismaz divreiz gadā apņemas aiziet no reklāmas,
bet lielākoties jau neviens neaiziet vai pat atgriežas. Mēs, kas
aģentūrā strādājam desmit gadus un vairāk, neviens neesam to
mācījušies, mēs reiz gribējām būt mākslinieki un rakstnieki,» tā
viņš. Darbs reklāmā viņam iemācījis vienkāršo un skaidro valodu, kā
arī valodas plūdumu. «Ja reklāmas klips ir 30 sekundes, tad
notikumam jāsaasinās un jāatrisinās šajā laikā. To izmantoju arī
savā romānā, katru nodaļu veidojot kā atsevišķu stāstiņu,» atklāj
rakstnieks.

Jāpiebilst, ka J.Joņevs ir arī bērnu grāmatas «Slepenie svētki»
autors, kā arī uzrakstījis divus scenārijus izrādēm – «Bārdas»
«Dirty Deal Teatro» un «Urbānie mīti» Jaunajā Rīgas teātrī. Arī
šobrīd viņš kopā ar Aneti Konsti strādā pie izrādes scenārija. «Tas
būs stāsts par cilvēku un dzīvnieku attiecībām,» atklāj autors, gan
piebilstot: nevar gan zināt, kas no tā sanāks.

Sarunu ciklu «Cepums ar slavenību» organizē biedrība «Kultūras
un mākslas centrs «NāTRE»» un Jelgavas bērnu un jauniešu centra
«Junda» Jauniešu klubs sadarbībā ar kafejnīcu «Silva». Pasākumu
atbalsta Jelgavas pilsētas dome un reklāmas drukas uzņēmums
«212».

Foto: Austris Auziņš