Laikā, kad degvielas cenas krīt, ir piemērots brīdis, lai palielinātu akcīzes nodokļa likmes degvielai, savā blogā biznesa informācijas portālā «Nozare.lv» norāda «SEB bankas» sociālekonomikas eksperts Edmunds Rudzītis.
«Autobraucēji gavilē, jo degvielas cenas turpina samazināties. Benzīna litrs maksā nepilnus 60 santīmus – iepriekšējo reizi tik lēta degviela bija 2007. gada martā. Patlaban degvielas cenas ir par aptuveni 25% mazākas nekā šā gada jūlijā, kad naftas un degvielas cenas sasniedza rekordus, turklāt ir visi priekšnosacījumi, lai degvielas cenas samazinātos arī turpmāk,» situāciju raksturo eksperts.
Tā kā degvielas cenas varētu saglabāties zemā līmenī arī nākamgad, patlaban ir piemērots brīdis, lai palielinātu akcīzes nodokli degvielai, uzskata Rudzītis.
Latvijā ir vienas no zemākajām akcīzes nodokļa likmēm degvielai Eiropas Savienībā, un tās būs jāpalielina, tādēļ akcīzes nodokļa kāpums ir neizbēgams. Šobrīd akcīzes nodoklis benzīnam ir 228 lati par 1000 litriem, dīzeļdegvielai – 193 lati par 1000 litriem. Latvijai ir piešķirts pārejas periods pakāpeniskai nodokļu palielināšanai – līdz 2011.gadam bezsvina benzīnam līdz akcīzes nodoklim jāsasniedz 359 eiro (252,31 lats) par 1000 litriem, dīzeļdegvielai – 302 eiro (212,25 lati) par 1000 litriem. Savukārt līdz 2013.gadam akcīzes nodoklis dīzeļdegvielai jāpalielina līdz 330 eiro (231,93 latiem) par 1000 litriem.
Kā skaidro Rudzītis, akcīzes nodokļa palielināšana, piemēram, par 10%, ļautu rēķināties ar aptuveni tikpat lielu akcīzes nodokļa summu budžetā kā pērn, jo augstākas akcīzes nodokļa likmes kompensētu krītošo degvielas patēriņu. Turklāt zemākas degvielas cenas kopā ar mazāku degvielas patēriņu sola būtiski mazākus pievienotās vērtības nodokļa ieņēmumus par degvielu nākamā gada budžetā – ar budžeta ieņēmumiem būs saspringti.
Degvielas patēriņš nākamgad varētu būt par aptuveni 10% mazāks nekā šogad, jo ekonomiskās aktivitātes kritums un ienākumu mazināšanās iedzīvotājiem un uzņēmumiem «spiedīs» samazināt savus izdevumus par degvielu, turklāt daļa būtiski ierobežos savus izdevumus par degvielu neatkarīgi no tā, vai degviela maksās 50, 60 vai 70 santīmus.
«Autobraucējiem degvielas cenu kāpums par 2-3 santīmiem uz līdz šim krītošo degvielas cenu fona nebūs katastrofa, turklāt lielāks akcīzes nodoklis un augstākas degvielas cenas liktu iedzīvotājiem vairāk domāt par efektīvāku degvielas izlietošanu (mums taču šī degviela ir jāimportē) un kustīgāku dzīvesveidu (uz veikalu nav obligāti jābrauc ar mašīnu). Arī uz inflāciju, kurai ir nepārprotama tendence samazināties, degvielas akcīzes nodokļa palielināšana neatstās būtisku ietekmi,» norāda Rudzītis.
Lai arī pagaidām nav nolemts par akcīzes nodokļa palielināšanu, visticamāk, valdība pieņems lēmumu no nākamā gada palielināt akcīzes nodokli degvielai par 2-2,5 santīmiem par litru, prognozē eksperts.
www.leta.lv