7.7 °C, 3.1 m/s, 89 %

Latvijā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsLatvijāEksperts: Ir piemērots brīdis, lai palielinātu akcīzes nodokli degvielai
Eksperts: Ir piemērots brīdis, lai palielinātu akcīzes nodokli degvielai
25/11/2008

Laikā, kad degvielas cenas krīt, ir piemērots brīdis, lai palielinātu akcīzes nodokļa likmes degvielai, savā blogā biznesa informācijas portālā «Nozare.lv» norāda «SEB bankas» sociālekonomikas eksperts Edmunds Rudzītis.

Laikā, kad degvielas cenas krīt,
ir piemērots brīdis, lai palielinātu akcīzes nodokļa likmes
degvielai, savā blogā biznesa informācijas portālā «Nozare.lv»
norāda «SEB bankas» sociālekonomikas eksperts Edmunds
Rudzītis.

 

«Autobraucēji gavilē, jo degvielas cenas
turpina samazināties. Benzīna litrs maksā nepilnus 60 santīmus –
iepriekšējo reizi tik lēta degviela bija 2007. gada martā. Patlaban
degvielas cenas ir par aptuveni 25% mazākas nekā šā gada jūlijā,
kad naftas un degvielas cenas sasniedza rekordus, turklāt ir visi
priekšnosacījumi, lai degvielas cenas samazinātos arī turpmāk,»
situāciju raksturo eksperts.

Tā kā degvielas cenas varētu saglabāties
zemā līmenī arī nākamgad, patlaban ir piemērots brīdis, lai
palielinātu akcīzes nodokli degvielai, uzskata Rudzītis.

Latvijā ir vienas no zemākajām akcīzes
nodokļa likmēm degvielai Eiropas Savienībā, un tās būs jāpalielina,
tādēļ akcīzes nodokļa kāpums ir neizbēgams. Šobrīd akcīzes nodoklis
benzīnam ir 228 lati par 1000 litriem, dīzeļdegvielai – 193 lati
par 1000 litriem. Latvijai ir piešķirts pārejas periods
pakāpeniskai nodokļu palielināšanai – līdz 2011.gadam bezsvina
benzīnam līdz akcīzes nodoklim jāsasniedz 359 eiro (252,31 lats)
par 1000 litriem, dīzeļdegvielai – 302 eiro (212,25 lati) par 1000
litriem. Savukārt līdz 2013.gadam akcīzes nodoklis dīzeļdegvielai
jāpalielina līdz 330 eiro (231,93 latiem) par 1000
litriem.

Kā skaidro Rudzītis, akcīzes nodokļa
palielināšana, piemēram, par 10%, ļautu rēķināties ar aptuveni
tikpat lielu akcīzes nodokļa summu budžetā kā pērn, jo augstākas
akcīzes nodokļa likmes kompensētu krītošo degvielas patēriņu.
Turklāt zemākas degvielas cenas kopā ar mazāku degvielas patēriņu
sola būtiski mazākus pievienotās vērtības nodokļa ieņēmumus par
degvielu nākamā gada budžetā – ar budžeta ieņēmumiem būs
saspringti.

Degvielas patēriņš nākamgad varētu būt
par aptuveni 10% mazāks nekā šogad, jo ekonomiskās aktivitātes
kritums un ienākumu mazināšanās iedzīvotājiem un uzņēmumiem
«spiedīs» samazināt savus izdevumus par degvielu, turklāt daļa
būtiski ierobežos savus izdevumus par degvielu neatkarīgi no tā,
vai degviela maksās 50, 60 vai 70 santīmus.

«Autobraucējiem degvielas cenu kāpums
par 2-3 santīmiem uz līdz šim krītošo degvielas cenu fona nebūs
katastrofa, turklāt lielāks akcīzes nodoklis un augstākas degvielas
cenas liktu iedzīvotājiem vairāk domāt par efektīvāku degvielas
izlietošanu (mums taču šī degviela ir jāimportē) un kustīgāku
dzīvesveidu (uz veikalu nav obligāti jābrauc ar mašīnu). Arī uz
inflāciju, kurai ir nepārprotama tendence samazināties, degvielas
akcīzes nodokļa palielināšana neatstās būtisku ietekmi,» norāda
Rudzītis.

Lai arī pagaidām nav nolemts par akcīzes
nodokļa palielināšanu, visticamāk, valdība pieņems lēmumu no nākamā
gada palielināt akcīzes nodokli degvielai par 2-2,5 santīmiem par
litru, prognozē eksperts.

 

www.leta.lv