20.8 °C, 2.5 m/s, 57.2 %

Izglītība

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsIzglītībaEksperti vērtē pāreju uz 11 klašu sistēmu
Eksperti vērtē pāreju uz 11 klašu sistēmu
30/07/2011

Valsts prezidents Andris Bērziņš nācis klajā ar iniciatīvu par reformu īstenošanu vispārējās izglītības sistēmā, panākot to, lai jauniešiem 19 gadu vecumā vairs nav jāsēž skolas solā. Viena no iespējām paredz atgriezties pie vienpadsmit klašu izglītības sistēmas. Valsts prezidents, argumentējot savu pozīciju vidējās izglītības reformu jautājumos, uzsver, ka šī prioritāte ir pakārtota bērnu un jauniešu interesēm, kuriem jāpiedāvā iespējami labākais izglītības modelis, darot visu iespējamo, lai veicinātu izglītības kvalitāti un mūsu jaunās paaudzes konkurētspēju darba tirgū. Savukārt izglītības ministrs Rolands Broks uzskata, ka svarīgākais būtu panākt to, lai skolēni vidējo izglītību varētu iegūt jau 18 gadu vecumā, vēl nepiedāvājot konkrētus risinājumus, kā to īstenot. Ņemot vērā, ka reformas izglītības sistēmā var atstāt būtisku ietekmi uz tautsaimniecību, «Jelgavas Vēstnesis» pilsētas izglītības nozares pārstāvjiem jautā, cik pamatotas ir šīs rosinātās izmaiņas un kā tās varētu ietekmēt izglītības sistēmu nākotnē.

Valsts prezidents Andris Bērziņš nācis klajā ar
iniciatīvu par reformu īstenošanu vispārējās izglītības sistēmā,
panākot to, lai jauniešiem 19 gadu vecumā vairs nav jāsēž skolas
solā. Viena no iespējām paredz atgriezties pie vienpadsmit klašu
izglītības sistēmas. Valsts prezidents, argumentējot savu pozīciju
vidējās izglītības reformu jautājumos, uzsver, ka šī prioritāte ir
pakārtota bērnu un jauniešu interesēm, kuriem jāpiedāvā iespējami
labākais izglītības modelis, darot visu iespējamo, lai veicinātu
izglītības kvalitāti un mūsu jaunās paaudzes konkurētspēju darba
tirgū. Savukārt izglītības ministrs Rolands Broks uzskata, ka
svarīgākais būtu panākt to, lai skolēni vidējo izglītību varētu
iegūt jau 18 gadu vecumā, vēl nepiedāvājot konkrētus risinājumus,
kā to īstenot. Ņemot vērā, ka reformas izglītības sistēmā var
atstāt būtisku ietekmi uz tautsaimniecību, «Jelgavas Vēstnesis»
pilsētas izglītības nozares pārstāvjiem jautā, cik pamatotas ir šīs
rosinātās izmaiņas un kā tās varētu ietekmēt izglītības sistēmu
nākotnē.

Reforma varētu dot vērā ņemamu ekonomisko labumu

Baiba Rivža, bijusī izglītības un zinātnes ministre, LLU
profesore:

«Kopumā prezidenta inici­atīvu atbalstu, lai gan tas nav nekas
jauns. Par šo jautājumu interesējos jau laikā, kad pildīju
izglītības ministres pienākumus – tobrīd gan izglītības speciālisti
pārliecināja, ka atteikties no divpadsmit klašu izglītības modeļa
nav labākais risinājums, jo šāda prakse ir lielākajā daļā pasaules
valstu. Pārsvarā gadījumu gan 12. klasē skolēni vairs neapgūst
mācību programmu tradicionālā izpratnē, bet vairāk gatavojas
studijām, mācoties iegūtās zināšanas pielietot praksē. 12. klasē
jaunieši ir pietiekami nobrieduši, lai uzsāktu studijas vai
iesaistītos darba tirgū. Īstenojot šo reformu, cilvēka darba stāžs
tiktu pagarināts par vienu gadu, un šajā ziņā jāpiekrīt
prezidentam, ka tas varētu dot vērā ņemamu ekonomisko un sociālo
efektu, jo līdz ar to augtu arī iedzīvotāju iemaksas sociālajā
budžetā. Tomēr pirms šādu reformu īstenošanas jāizvērtē, vai spēsim
piedāvāt budžeta vietas visiem, kas būs izturējuši konkursu
augstskolās. Šobrīd Izglītības un zinātnes ministrija budžeta vietu
skaitu plāno palielināt no 2013. gada. Savukārt tiem, kas neiztur
šo konkursu, jābūt pārliecībai, ka spēs atrast darbu vai pilnveidot
savas prasmes un zināšanas kādā no profesionālajām mācību iestādēm.
Jaunietim jābūt perspektīvai, jo pretējā gadījumā no reformas
lielas jēgas nebūs. Tāpat jāizvērtē, ko varēsim piedāvāt
pedagogiem, kuri pēc šīs reformas ieviešanas zaudēs darbu. Diezin
vai to varēs atrisināt tikai uz pedagogu paaudžu nomaiņas rēķina.
Jābūt speciālai pārkvalifikācijas programmai, piemēram, pieaugušo
izglītības jomā, jo šajā sektorā pieprasījums pēc izglītības
pakalpojumiem nākotnē pieaugs, realizējot konceptu par izglītību
mūža garumā. Ja šim jautājumam pievēršas kompleksi, iesaistot visas
ieinteresētās puses, reforma ir īstenojama, nosakot saprātīgu
pārejas termiņu, jo arī paši jaunieši dažādās diskusijās ir
apliecinājuši, ka labprāt studijas uzsāktu, sasniedzot 18 gadu
vecumu.»

Visām pārmaiņām izglītības sistēmā ir ilglaicīgas sekas

Arnis Mugurēvičs, LLU mācību prorektors:
«Ar reformām izglītības sistēmā jābūt uzmanīgiem – joprojām neesam
tikuši galā ar 90. gados veiktajām izmaiņām, kad skolēni varēja
izvēlēties, kādus priekšmetus apgūt. Šī iemesla dēļ liela daļa
skolēnu vidusskolā nav mācījušies eksaktos priekšmetus, kas
jauniešus šobrīd būtiski ierobežo, izvēloties studiju virzienu.
Prezidenta iniciatīvu gan var saprast, jo deviņpadsmit gadu vecumā
jaunieši patiešām jau varētu studēt augstskolā, nevis turpināt
mācības skolā. Turklāt katra augstāka līmeņa politiķa pienākums ir
nākt klajā ar jauniem priekšlikumiem vai vismaz rosināt diskusiju
par tiem. Arī pats esmu sācis mācīties no sešu gadu vecuma – nekas
ļauns nav noticis. Tomēr vienalga neesmu pārliecināts, ka esam
izvērtējuši visus plusus un mīnusus saistībā ar šāda veida
reformām. Diemžēl sabiedrībā ir pieņemts, ka par lauksaimniecību,
izglītību un medicīnu var izteikties jebkurš, jo katrs ir kaut ko
iestādījis, gājis skolā vai bijis pie daktera. Tādēļ šobrīd tiek
piedāvāti daudz risinājumu, kā samazināt izglītības sistēmas
izmaksas dažādos līmeņos. Tomēr praksē viss nav tik vienkārši – vai
kāds ir aprēķinājis, cik izmaksās visu vispārējās izglītības
programmu pārstrādāšana? Diezin vai šajā ekonomiskajā situācijā mēs
to varam atļauties, jo sākotnējie ieguldījumi noteikti būs lielāki
par tiem finansiālajiem ieguvumiem, kurus varam gūt, realizējot šo
reformu. Ja mēs uz kaut ko tādu ejam, tad būtu jāatsakās no izvēles
priekšmetiem vidusskolā, lai jauniešiem vēlāk «nenogrieztu»
iespējas studēt arī eksaktajās studiju programmās. Jau tagad
studenti uz augstskolu nāk ar vājām zināšanām eksaktajos
priekšmetos, kas liecina par to, ka skolā nav ielikti nepieciešamie
pamati. Tāpat uzmanība jāpievērš proporcijai starp skolēnu skaitu
vispārējās vidējās un profesionālās izglītības sistēmā. Šai
proporcijai vajadzētu būt vismaz 50 pret 50, jo jaunietim, kurš
paralēli vidējai izglītībai ieguvis arī profesiju, ir daudz vieglāk
iekļauties darba tirgū gadījumā, ja mācības augstskolā netiek
turpinātas. Jāņem vērā, ka visām reformām izglītības sistēmā ir
ilglaicīgas sekas, tādēļ šo jautājumu vajadzētu skatīt tālākā
perspektīvā, nevis, kā tas parasti pieņemts, viena vēlēšanu cikla
ietvaros. Izglītība ir nācijas vērtība, jādomā arī par to, ko darīs
tie pedagogi, kuri pēc reformas paliks bez darba. Ja par to
nedomāsim laikus, lielākā daļa no viņiem noteikti aizbrauks. Teju
visās Eiropas valstīs vidējo izglītību iegūst, absolvējot
divpadsmit klases, tādēļ šaubos, vai mums būtu jāizgudro kaut kas
jauns. Labākais risinājums šai problēmai būtu sākt mācības skolā
gadu agrāk, sabalansējot pāreju no pirmsskolas izglītības uz
sākumskolu. Ilgtermiņā šāda pieeja varētu dot rezultātu, ja vien
mērķis nav mehāniski samazināt izmaksas vispārējās izglītības
sistēmā, bet gan ātrāk iekļaut jauniešus darba tirgū. Lai pieņemtu
lēmumu par tik radikālām reformām, nepieciešama detalizēta analīze,
kuru šobrīd neviens vēl nav piedāvājis.»

No matemātikas programmas puse skolēnu krīt izmisumā

Agris Celms, Jelgavas 4. vidusskolas
direktors:

«Cilvēkam, kas nestrādā izglītības sistēmā, viss šķiet vienkāršāk.
No vienas puses, var piekrist tam, ka nav labi 19 gadu vecumā sēdēt
skolas solā, tomēr, no otras puses, lai realizētu šādu reformu, ir
jāpārskata viss mācību saturs un programmas, sākot no 1. klases.
Vienlaikus gan tā būtu arī iespēja atvieglot programmas, kuras
daudzos priekšmetos ir pārspīlētas. Pietiek atšķirt ģeogrāfijas,
bioloģijas vai matemātikas grāmatas vidusskolai, lai saprastu, ka
diezin vai visas šīs mācību programmā iekļautās prasības ir
pamatotas. No matemātikas programmas vispār puse skolēnu krīt
izmisumā un ir spiesti maksāt par papildu privātstundām. Šādas
reformas īstenošanai pārejas laikam jābūt vismaz trīs gadiem. Te
gan jāņem vērā, ka diezin vai būs iespējams apgūt vidusskolas kursu
divos gados, tādēļ re­ālāks variants būtu pamatskolas kursu iekļaut
astoņos mācību gados. Baidos gan prognozēt, ar ko šāds eksperiments
varētu beigties, jo iestrādātu sistēmu nevar tā vienkārši pārcirst.
Kaut gan savulaik paši pamatskolu beidzām pēc astoņām, bet
vidusskolu – pēc vienpadsmit klasēm, un nekas traks nenotika – esam
gana izglītoti cilvēki. Personīgi man gan reālāka šķiet iespēja
mācības skolā uzsākt sešu gadu vecumā, paliekot pie divpa­dsmit
klašu izglītības modeļa. Šajā gadījumā gan jārēķinās, ka būs
nepieciešamas radikālas izmaiņas pirmsskolas sagatavošanas
programmās, kuras šobrīd orientētas uz to, lai bērni nepieciešamās
prasmes un iemaņas apgūtu ar rotaļu starpniecību. Rezultātā vismaz
šobrīd uz skolu bērni atnāk nesagatavoti mācīšanās procesam, viņi
joprojām vēlas rotaļāties. Skolā strādāju jau 35 gadus un esmu
novērojis, ka, mainoties pirmsskolas pedagoģijas principiem, bērni
uz skolu nāk arvien nesagatavotāki, tāpēc mums zināms laiks jāvelta
tam, lai viņus pārorientētu uz mācībām. Nepieciešamā pedagoģiskā
personāla skaita samazināšana pēc reformu īstenošanas gan
nedrīkstētu būt arguments tam, lai atteiktos no pārmaiņām, tomēr
vienlaikus vajadzētu domāt arī par to, ko šie pedagogi, kuri zaudēs
darbu, darīs pēc tam.»

Sagatavoja Jānis Kovaļevskis, foto Ivars Veiliņš un no LLU
arhīva