3.5 °C, 0.4 m/s, 97.1 %

Latvijā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsLatvijāEksperti: Lielāki tēriņi ap algas dienu liecina par naudas trūkumu ikdienas izdevumiem
Eksperti: Lielāki tēriņi ap algas dienu liecina par naudas trūkumu ikdienas izdevumiem
12/06/2012

Tirdzniecības un pakalpojumu sfērā joprojām vērojams izteikts pirkumu skaits pieaugums algas izmaksas dienās, kas liecina par naudas trūkumu ikdienas tēriņiem, izdevuma «Latvijas Biznesa gada pārskats» veidotāju – uzņēmuma «Firmas.lv» un biznesa portāla «Nozare.lv» – rīkotājā diskusijā «Vai maksātspēja atjaunojas?» atzina tirdzniecības un pakalpojumu nozaru eksperti.

Tirdzniecības un pakalpojumu sfērā joprojām vērojams
izteikts pirkumu skaits pieaugums algas izmaksas dienās, kas
liecina par naudas trūkumu ikdienas tēriņiem, izdevuma «Latvijas
Biznesa gada pārskats» veidotāju – uzņēmuma «Firmas.lv» un biznesa
portāla «Nozare.lv» – rīkotājā diskusijā «Vai maksātspēja
atjaunojas?» atzina tirdzniecības un pakalpojumu nozaru
eksperti.

«Mēneša griezumā lielākā pirktspēja izteikti parādās divreiz –
kad tiek izmaksātas algas un pensijas, kā arī – bezdarbnieku
pabalsti. Tendence parādās ne tikai pārtikas jomā un tā liecina, ka
cilvēki joprojām nenopelna tik daudz, cik nepieciešams. Pārtikas
grozs veido 30% no ienākumiem, kas ir ļoti augsts rādītājs, līdz ar
to var skaidri redzēt, ka ikdienas pirkumiem naudas pietrūkst,»
diskusijā sacīja Latvijas Pārtikas tirgotāju asociācijas
izpilddirektors Noris Krūzītis.

Tāpat viņš norādīja, ka pēdējos pāris gados parādījusies
tendence, ka neatkarīgi no pirkuma dārdzības cilvēki ļoti izvērtē
produktu kvalitāti.

«Pēdējā gada laikā vērojams, ka pircēji ļoti rūpīgi izvēlas
kvalitatīvu produkciju, pievēršot uzmanību gan produktu izcelsmei,
gan sastāvam. Ja preces kvalitāte atbilst prasībām, tā tiek
nopirkta, pat ja cena ir krietni virs vidējās. Vienlaikus esam
novērojuši, ka ļoti populāras ir cenu akcijas, kad pircējs nogaida
attiecīgās dārgās preces izpārdošanu un tad atļaujas to nopirkt,»
sacīja Krūzītis.

Tam piekrita arī salona «Modes klase» līdzīpašniece Sintija
Ozola, norādot, ka gan pie zemām, gan augstām cenām cilvēki pievērš
uzmanību produkcijas kvalitātei.

«Arī mūsu biznesā vērojama noteiktu algas dienu ietekme. Ir
bijuši kuriozi, kad kliente saka – izmaksāts pēdējais bezdarbnieka
pabalsts, tomēr jaunām kurpēm, kas ir patiešām kvalitatīvas, nauda
tiks izdota. Kopumā cilvēki apavus pērk retāk nekā pirmskrīzes
laikā, tomēr izvēlas kvalitatīvus ādas izstrādājumus,» sacīja
uzņēmēja.

Arī Tūrisma attīstības valsts aģentūras direktors Armands
Slokenbergs atzina, ka klienti patlaban ļoti rūpīgi salīdzinot cenu
piedāvājumus. Tikmēr izteikta tendence esot «darījuma braucienu
segmentu atdzīvošanās», kā arī lētāku braucienu izvēle, izvēloties
apceļot Latviju.

«Tūrisma nozarē pēdējā gada laikā jaušams izrāviens darījumu
braucienu segmentā, kad aug pieprasījums pēc pilnībā organizētiem
individuāliem un korporatīviem darījuma braucieniem. Tāpat
atgriežas tā dēvētie «vienas dienas ceļojumi» pa Latviju. Tas
nozīmē, ka cilvēkiem nepieciešams atpūsties, tomēr pie saspringta
ģimenes budžeta tiek izvēlēti lētāki atpūtas veidi,» sacīja
Slokenbergs.

Viņš arī atzina, ka izteikti aug pieprasījums pēc atpūtas
braucieni virs trim nakšņošanas reizēm, kas nozīmējot, ka «beidzot
notikusi importa produktu aizvietošana un tie cilvēki, kas savulaik
braukuši nedēļu vai ilgāk atpūsties uz ārvalstīm, patlaban to dara
Latvijā».

«Tie pakalpojumu sniedzēji, kas spējuši šajos segmentos noturēt
kvalitātes un cenas proporciju, patlaban ir ieguvēji. Ja tūrisma
operatori izstrādās piedāvājumus konkrētām mērķauditorijām,
vietējam tūrismam ir potenciāls stabili attīstīties. Pirmskrīzes
laikā tūrisms nebija sabalansēts, jo daudz tika tērēts uz paņemto
kredītu rēķina, tomēr tagad klienti daudz rūpīgāk salīdzina
piedāvājumus. Tā ir laba zīme, ka tūrisma segments veicis zināmas
izmaiņas, kas noderīgas ilgākā termiņā,» norādīja Slokenbergs.

LETA