Apsekojot Zirgu ielas posmu, kurā novembra sākumā tika ieklāts eksperimentāls segums, pašvaldības speciālisti secinājuši: ielām un ceļiem, jo īpaši ar lielu noslodzi, mūsu klimatiskajos apstākļos šis segums nav īsti piemērots, tomēr pašvaldība to varētu izmantot gājēju celiņiem pilsētas parkos.
Vācijā ražotais segums Baltijā uz ielām vēl netiek izmantots, un Jelgava ir pirmā, kas to testē 75 metrus garā Zirgu ielas posmā no Tērvetes līdz Vīgriežu ielai. Tas tiek pozicionēts kā alternatīva grants segumam, tikai ar labākām īpašībām – ir elastīgāks, tajā mazāk rodas bedres un negrimst kājas, uz tā neveidojas dubļi un peļķes, ja ir sakārtota ūdens atvade, tas neput.
Zirgu ielas posmā segums tika ieklāts novembra pirmajā pusē, un pēc sniega nokušanas pašvaldības iestādes «Pilsētsaimniecība» speciālisti kopā ar seguma ražotāju un izplatītāju pārstāvjiem ielu apsekoja, lai pārliecinātos, kā tas kalpojis. «Redzams, ka segums nav izturējis šīs ziemas biežās temperatūras maiņas – arī šajā ielas posmā tāpat kā cita seguma ielās ir izveidojušās bedres,» norāda «Pilsētsaimniecības» Apsaimniekošanas nodaļas vadītājs Imants Auders.
Seguma izplatītāja uzņēmuma «Easy Pave» valdes priekšsēdētājs Artūrs Zirnis skaidro: lai gan segums paredzēts ielām ar zemu satiksmes intensitāti, apzināti izraudzīts ielas posms, kurā tā ir augsta un pa kuru brauc arī kravas transports. «Gribējām segumu notestēt pie dažādiem apstākļiem, un redzam, ka rezultāts nav tik labs, kā bija cerēts,» viņš secina. Viņaprāt, seguma kvalitāti ietekmēja tas, ka materiāls ieklāts diezgan vēlu, kad ielas nebija pilnīgi sausas, turklāt līdz galam netika atrisināta ūdens atvade no ceļa virsmas. Par to liecina tas, ka vietās, kur iela nožuvusi, segums ir gluds un ciets. «Mūsuprāt, šis segums ir izmantojams uz ielām un ceļiem, tomēr tā sastāvs jāpielāgo Latvijas klimata apstākļiem. Seguma paraugs ir nogādāts laboratorijā Vācijā, kur tas tiek ražots, lai izmainītu sastāvdaļu proporcijas, to vairāk piemērojot mitram laikam,» stāsta A.Zirnis. Tāpat uzņēmums apņēmies Zirgu ielas izmēģinājuma posmā novērst radušos defektus – tas paredzēts tuvākajā laikā, bet nepieciešams, lai segums pilnībā nožūst. I.Auders norāda, ka iela tiks apsekota arī vasarā, lai pārliecinātos par seguma pretputēšanas īpašībām.
Tikmēr pašvaldības speciālisti saredz, ka šis segums būtu piemērots parkiem un rekreācijas zonām un to varētu izmantot Raiņa parkā un Ozolskvērā. «Materiāla izplatītājam esam iesnieguši kopējo celiņu apjomu, kur varētu izmēģinā šo segumu, un gaidām izmaksu aprēķinu. Pēc tam tiks izvērtēts, kurās vietās to varētu pielietot,» skaidro I.Auders, piebilstot: parkos šis segums labi iederas, jo uz tā neveidosies dubļi, tas būs līdzenāks, turklāt pa to ērti pārvietoties arī augstpapēžu kurpēs, jo papēži tajā negrimst.
Jāatgādina, ka Zirgu ielas posmā ieklāts materiāls «HanseGrand HG Mix», par kura pozitīvajām īpašībām pašvaldības speciālisti pārliecinājās Vācijā, kur tas tiek izmantots gan uz ielām, gan uz gājēju un velosipēdu celiņiem, gan parkos, gan kapsētās un citviet. SIA «Easy Pave» Jelgavas pašvaldībai piedāvāja eksperimentālā kārtā ar šo segumu noklāt nelielu ielas posmu, lai pārliecinātos, vai tas ir izmantojams arī mūsu klimata apstākļos, – uzņēmums sedza seguma un tā ieklāšanas izmaksas, bet pašvaldība sagatavoja izraudzīto ielas posmu. A.Zirnis norāda, ka izbūves izmaksu ziņā šis segums ir dārgāks nekā grants, bet lētāks nekā asfalta segums, turklāt tam nav lielas ilgtermiņa uzturēšanas izmaksas.
Foto: Ivars Veiliņš/«Jelgavas Vēstnesis»