22.8 °C, 2.5 m/s, 79.6 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāEksperimentālais segums vairāk piemērots parkiem nekā Jelgavas ielām
Eksperimentālais segums vairāk piemērots parkiem nekā Jelgavas ielām
05/04/2019

Apsekojot Zirgu ielas posmu, kurā novembra sākumā tika ieklāts eksperimentāls segums, pašvaldības speciālisti secinājuši: ielām un ceļiem, jo īpaši ar lielu noslodzi, mūsu klimatiskajos apstākļos šis segums nav īsti piemērots, tomēr pašvaldība to varētu izmantot gājēju celiņiem pilsētas parkos.

Vācijā ražotais segums Baltijā uz ielām vēl
netiek izmantots, un Jelgava ir pirmā, kas to testē 75 metrus garā
Zirgu ielas posmā no Tērvetes līdz Vīgriežu ielai. Tas tiek
pozicionēts kā alternatīva grants segumam, tikai ar labākām
īpašībām – ir elastīgāks, tajā mazāk rodas bedres un negrimst
kājas, uz tā neveidojas dubļi un peļķes, ja ir sakārtota ūdens
atvade, tas neput.

Zirgu ielas posmā segums tika ieklāts
novembra pirmajā pusē, un pēc sniega nokušanas pašvaldības iestādes
«Pilsētsaimniecība» speciālisti kopā ar seguma ražotāju un
izplatītāju pārstāvjiem ielu apsekoja, lai pārliecinātos, kā tas
kalpojis. «Redzams, ka segums nav izturējis šīs ziemas biežās
temperatūras maiņas – arī šajā ielas posmā tāpat kā cita seguma
ielās ir izveidojušās bedres,» norāda «Pilsētsaimniecības»
Apsaimniekošanas nodaļas vadītājs Imants Auders.

Seguma izplatītāja uzņēmuma «Easy Pave»
valdes priekšsēdētājs Artūrs Zirnis skaidro: lai gan segums
paredzēts ielām ar zemu satiksmes intensitāti, apzināti izraudzīts
ielas posms, kurā tā ir augsta un pa kuru brauc arī kravas
transports. «Gribējām segumu notestēt pie dažādiem apstākļiem, un
redzam, ka rezultāts nav tik labs, kā bija cerēts,» viņš secina.
Viņaprāt, seguma kvalitāti ietekmēja tas, ka materiāls ieklāts
diezgan vēlu, kad ielas nebija pilnīgi sausas, turklāt līdz galam
netika atrisināta ūdens atvade no ceļa virsmas. Par to liecina tas,
ka vietās, kur iela nožuvusi, segums ir gluds un ciets. «Mūsuprāt,
šis segums ir izmantojams uz ielām un ceļiem, tomēr tā sastāvs
jāpielāgo Latvijas klimata apstākļiem. Seguma paraugs ir nogādāts
laboratorijā Vācijā, kur tas tiek ražots, lai izmainītu sastāvdaļu
proporcijas, to vairāk piemērojot mitram laikam,» stāsta A.Zirnis.
Tāpat uzņēmums apņēmies Zirgu ielas izmēģinājuma posmā novērst
radušos defektus – tas paredzēts tuvākajā laikā, bet nepieciešams,
lai segums pilnībā nožūst. I.Auders norāda, ka iela tiks apsekota
arī vasarā, lai pārliecinātos par seguma pretputēšanas
īpašībām.

Tikmēr pašvaldības speciālisti saredz, ka šis
segums būtu piemērots parkiem un rekreācijas zonām un to varētu
izmantot Raiņa parkā un Ozolskvērā. «Materiāla izplatītājam esam
iesnieguši kopējo celiņu apjomu, kur varētu izmēģinā šo segumu, un
gaidām izmaksu aprēķinu. Pēc tam tiks izvērtēts, kurās vietās to
varētu pielietot,» skaidro I.Auders, piebilstot: parkos šis segums
labi iederas, jo uz tā neveidosies dubļi, tas būs līdzenāks,
turklāt pa to ērti pārvietoties arī augstpapēžu kurpēs, jo papēži
tajā negrimst.

Jāatgādina, ka Zirgu ielas posmā ieklāts
materiāls «HanseGrand HG Mix», par kura pozitīvajām īpašībām
pašvaldības speciālisti pārliecinājās Vācijā, kur tas tiek
izmantots gan uz ielām, gan uz gājēju un velosipēdu celiņiem, gan
parkos, gan kapsētās un citviet. SIA «Easy Pave» Jelgavas
pašvaldībai piedāvāja eksperimentālā kārtā ar šo segumu noklāt
nelielu ielas posmu, lai pārliecinātos, vai tas ir izmantojams arī
mūsu klimata apstākļos, – uzņēmums sedza seguma un tā ieklāšanas
izmaksas, bet pašvaldība sagatavoja izraudzīto ielas posmu.
A.Zirnis norāda, ka izbūves izmaksu ziņā šis segums ir dārgāks nekā
grants, bet lētāks nekā asfalta segums, turklāt tam nav lielas
ilgtermiņa uzturēšanas izmaksas.

Foto: Ivars Veiliņš/«Jelgavas Vēstnesis»