Kaut arī virkni jautājumu Jelgavas pašvaldībā iespējams nokārtot attālināti – kā e-pakalpojumus –, šo iespēju izmanto vien retais. «Patiesībā jau esam saņēmuši tikai vienu elektroniski parakstītu fiziskas personas iesniegumu, un šī situācija apliecina, ka jelgavniekiem tomēr ir svarīgi ar speciālistiem tikties klātienē – pat tad, ja, piemēram, veidlapa tiek izdrukāta no pašvaldības portāla Jelgava.lv un aizpildīta mājās, vairumā gadījumu to nogādāt pašvaldībā cilvēks izvēlas pats,» spriež Kancelejas vadītāja Spīdola Ozoliņa.
Sintija Čepanone
Jelgavniece Irēna Zālīte saka: «Darīšanas domē nemaz tik bieži nenākas kārtot – reizi, varbūt divas trīs gadā, tāpēc vajadzības noformēt e-parakstu īsti man nav. Turklāt visās iestādēs, kur vēršos, man tomēr ir svarīgs dialogs – es nepastarpināti varu iegūt visu nepieciešamo informāciju, saņemt skaidrojumus vai ieteikumus, ja kādu niansi esmu palaidusi garām. Manuprāt, Jelgava ir pārāk maza, lai jautājumus būtu ērtāk kārtot e-vidē.»
Līdzīgi spriež arī citi uzrunātie jelgavnieki, kuri priekšroku dod domes Klientu apkalpošanas centra apmeklējumam, nevis jautājumu kārtošanai elektroniski – viņuprāt, e-paraksts komunikāciju būtiski sadārdzinātu un sarežģītu.
Administratīvās pārvaldes vadītāja Inese Meija norāda, ka Jelgavas pašvaldība ikdienas darbā ievēro Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas izstrādāto koncepciju par e-pakalpojumiem, kurā noteikti e-pakalpojumu elektronizācijas līmeņi. «Kopumā ir pieci līmeņi – pirmos četrus mēs esam sasnieguši un izmantojam praksē, savukārt piektais līmenis pašlaik pat valstiskā līmenī nav iespējams, jo paredz saņemt pakalpojumu pat bez pakalpojuma saņēmēja pieprasījuma un nepieciešamo datu iegūšanu bez pakalpojuma saņēmēja līdzdalības,» skaidro I.Meija, norādot, ka pašlaik tas iespējams komunikācijā starp pašvaldības iestādēm, taču ne starp pašvaldības un valsts iestādēm. «Jāatzīst, ka e-parakstu ikdienas darbā kopumā izmanto arī salīdzinoši maz juridisko personu – visbiežāk elektroniski parakstītus dokumentus saņemam no Latvijas Pašvaldību savienības un atsevišķām ministrijām. Pārējās priekšroku tomēr vēl aizvien dod elektroniski nosūtītiem ieskenētiem dokumentiem,» tā S.Ozoliņa.
Informācija par nodrošinātajiem pakalpojumiem ikvienam pieejama pašvaldības portālā www.jelgava.lv, sadaļā «Pakalpojumi». Tur ir iespēja iepazīties ar pakalpojumiem, kurus sniedz pašvaldības administrācija un tās iestādes, tāpat tur var lejupielādēt pakalpojumu aprakstiem pievienotās veidlapas, aizpildīt tās un nogādāt pašvaldībā vai attiecīgajā iestādē – atkarībā no pakalpojuma specifikas tas izdarāms kā elektroniski, tā klātienē. Pašvaldības Administratīvās pārvaldes speciālisti uzsver, ka nosūtīts e-pasts nav elektroniski parakstīts dokuments, taču, lai nodrošinātu labas pārvaldības principu un klients pakalpojumu saņemtu pēc iespējas ātrāk, arī elektroniski saņemts pieteikums tiek reģistrēts un jautājums risināts. «Jāņem gan vērā, ka bieži vien papildus pieteikumam jāiesniedz arī citi dokumenti, taču administratīvo slogu esam samazinājuši tiktāl, ka šādā gadījumā cilvēks Klientu apkalpošanas centrā var vērsties vienu reizi – pakalpojuma saņemšanas brīdī,» tā Klientu apkalpošanas centra konsultante Edīte Pļavniece.
Taujāta par pieprasītākajiem e-pakalpojumiem, viņa norāda, ka elektroniski tiek pieprasīta un sniegta informācija par poligonometrijas punktiem, attālināti tiek izmantots dzīvesvietas deklarēšanas un nekustamā īpašuma nodokļu nomaksas pakalpojums. «Taču vairums klientu arī šos jautājumus labprātāk nokārto klātienē. Jā, bieži vien cilvēki Klientu apkalpošanas centrā vēršas ar jau no pašvaldības portāla izdrukātām un aizpildītām veidlapām, tomēr izvēlas tās centra konsultantiem iesniegt paši, nevis noformētus elektroniski,» norāda E.Pļavniece. Jāpiebilst, ka, nākot pretim iedzīvotājiem, kopš marta domes Klientu apkalpošanas centrā iekārtota darbavieta ar datoru, nodrošinot iespēju nodevu nomaksai izmantot internetbanku, un šis pakalpojums guvis jelgavnieku atsaucību.
Administratīvās pārvaldes speciālisti spriež, ka pakalpojumu veidi, to pieprasīšanas un saņemšanas kārtība pašvaldībā ir pakārtota iedzīvotāju šībrīža vēlmēm un ieradumiem. «Jau šodien pat esam gatavi strādāt ar dokumentiem, kuri ir parakstīti elektroniski, taču pagaidām klientiem tas nav aktuāli. Varbūt situācija mainīsies, kad iedzīvotāji ikdienā daudz plašāk sāks izmantot elektronisko identifikācijas karti un tās nodrošinātās iespējas,» tā speciālisti.
Jāatgādina, ka pieteikties e-parakstam iespējams Jelgavas Zinātniskajā bibliotēkā, Miezītes bibliotēkā un bibliotēkā «Pārlielupe». Kopumā, sākot no 2011. gada, Jelgavas pilsētas bibliotēkās apstiprināti 112 e-paraksti cilvēkiem gan no Jelgavas, gan no citām vietām. 2011. gadā saņemti 86 e-paraksta pieteikumi, šogad – 26.