Ar šodienu atjaunotajā Jelgavas dzelzceļa stacijas ēkā ir apskatāmas uzņēmuma «Latvijas Dzelzceļš» vēsturiskās fotogrāfijas, kas veltītas dzelzceļa līnijas Rīga – Jelgava 140. gadadienai. Oficiālā atklāšana gan tika atcelta.
Anna Afanasjeva
«Latvijas Dzelzceļa» (LDz) pārstāve Biruta Sakse informē, ka par godu LDz dibināšanas 90. gadadienai tiks rīkoti vairāki pasākumi. To vidū ir zinātniska konference, dzelzceļa sakopšanas talka, izdota Latvijas dzelzceļa tīkla līnijām veltīta grāmata, kā arī virkne citu pasākumu. Tomēr šodien paredzētā izstādes oficiālā atklāšana pēdējā brīdī tika atcelta, un, kā liecina portāla www.jelgavasvestnesis.lv rīcībā esošā neoficiālā informācija, iespējamā dzelzceļnieku piketa dēļ uz pasākumu neieradās LDz vadība, tostarp kompānijas valdes priekšsēdētājs Uģis Magonis.
Portāls jau vairākkārt rakstījis par stacijas renovāciju. LDz nekustamā īpašuma speciālisti atgādina, ka stacijas kapitālā remonta projekts izstrādāts 2003. gadā, bet pati renovācija noritēja vairākās kārtās vairākus gadus. Pirmajā etapā nomainīja siltummezglu un siltuma trases. Otrajā veica ēkas pamatu un sienu hidroizolāciju, jumta, pirmā stāva telpu un inženierkomunikāciju remontu. Sekoja iekštelpu sakārtošana. Pērn izremontēja kāpņu telpas, uzstādīja ventilācijas iekārtas, uzbūvēja lietus ūdeņu novadīšanas sistēmu un veica apkārtējās teritorijas labiekārtošanu.
Uz atjaunotās stacijas ēkas fona joprojām nepievilcīgi izskatās stacijai tuvējā apkārtne. Arī piekļūšana stacijai nav ērta – laukums stacijas priekšā ir bedrains, bet ietves – nav sakārtotas. B.Sakse tam piekrīt un skaidro, ka teritoriju LDz piederošajā posmā uzņēmums plāno sakārtot. Pašlaik LDz Komunikāciju nodaļas vadītāja vēl nevarēja pateikt, vai tas varētu notikt šogad. Īstenošana atkarīga no līdzekļiem. Tā kā LDz budžets jau vairakkārt mainīts, pašlaik nav iespējams apgalvot, ka šogad būs līdzekļi Jelgavas stacijas apkaimes sakārtošanai. Uzņēmums savā daļā ir gatavs salabot bedres, taču nevar būt runas par autostāvvietas ierīkošanu, jo tā nav uzņēmuma funkcija.
Daļa teritorijas pretī stacijai pieder arī pašvaldībai. Tajā ietilpst platība, kur atrodas automašīnu stāvvieta. Pašlaik pēc pašvaldības pasūtījuma notiek ielu rekonstrukcijas projekta izstrāde ap nākotnē plānoto satiksmes terminālu. Šajā projektā tostarp izstrādā rekonstrukcijas plānu Stacijas ielas posmam no Pasta ielas līdz Zemgales prospektam, kā arī teritorijai pie dzelzceļa stacijas, un Zemgales prospekta posmam no Stacijas ielas līdz Jāņa ielai. Projektēšanu veic SIA «3C» un tam jābūt gatavam šī gada vasarā. Minēto ielu rekonstrukciju plānots veikt 2011. un 2012. gadā.
Vēsturiska uzziņa par dzelzceļa līniju Rīga – Jelgava
Dzelzceļa līnija Rīga – Jelgava tika atklāta 1868. gada 21. novembrī. Sākotnēji līnijā bija ierīkotas četras stacijas. Rīgas stacija bija novietota Daugavas kreisajā krastā, Akmeņu ielā. Torņakalna, Olaines un Jelgavas stacijas izvietojums palicis nemainīgs. Kopš 1873. gada 1. februāra pasažieru vilcieni Jelgavas virzienā sāka kursēt no Rīgas – Bolderājas dzelzceļa stacijas Daugavas labajā krastā, kas atradās uz tagadējās 13. janvāra ielas. 1914. gadā pasažieru vilcieni Jelgavas virzienā sāka kursēt no Rīgas galvenās (centrālās) pasažieru stacijas. No tā brīža attālums starp Rīgas un Jelgavas stacijām pa sliežu ceļu ir 43 kilometri (sākotnēji 41,5 kilometrs).
1894. gadā valsts atpirka Rīgas – Jelgavas dzelzceļu no privātās sabiedrības un kopš 1895. gada tā ekspluatācija tika uzticēta Rīgas – Orlas dzelzceļa pārvaldei. 1915. gadā kontroli pār Jelgavas staciju un daļu līnijas pārņēma vācu armija, kas pārvērta to sliežu ceļus Rietumeiropas jeb normālplatumā (1435 milimetri). 1919. gadā kontroli pār līniju pārņēma nacionālā kompānija «Latvijas dzelzceļi», atstājot vienu sliežu ceļu normālplatumā, bet otru – 1524 milimetru jeb «krievu» platumā. 1940. gadā līnija pārgāja PSRS Satiksmes ceļu ministrijas formējuma «Latvijas dzelzceļš» pārraudzībā. Tās uzdevumā normālplatuma ceļu pārlaboja «krievu» platumā. 1941.gadā vācu armija abus līnijas ceļus pārvērta normālplatumā, bet 1944. gadā PSRS armijas spēki atjaunoja vienu ceļu 1524 mm. Otrs ceļš (arī krievu platumā) pilnībā tika atjaunots pēc 1972. gadā pabeigtās Rīgas – Jelgavas līnijas elektrifikācijas.
Savukārt Jelgavas stacijas ēku uzcēla 1889. gadā. Otrā pasaules kara beigās, bombardējot Jelgavu, ēka tika bojāta. Tās pirmā rekonstrukcija notika 1945. gadā, bet nākamā — 1962. gadā.
Foto: no LDz muzeja arhīva