4.5 °C, 5.8 m/s, 91.9 %

Pilsētā

Drīz varēs lidot vēja tunelī
26/06/2008

Pēc nepilna mēneša Peldu ielā, Lielupes krastā, Zemgales Tehnoloģiskā parka teritorijā, interesenti vēja tunelī varēs izmēģināt ļaušanos brīvajam kritienam un izjust vēja spēku, kas ļauj ķermenim noturēties gaisā.

Anna Afanasjeva

Pēc nepilna mēneša Peldu ielā, Lielupes krastā, Zemgales
Tehnoloģiskā parka teritorijā, interesenti vēja tunelī varēs
izmēģināt ļaušanos brīvajam kritienam un izjust vēja spēku, kas
ļauj ķermenim noturēties gaisā.

Doma par vēja tuneļa būvi Jelgavā radusies līdz ar šī sporta veida
popularitātes pieaugumu pasaulē. «Cik trenējoties un pieredzes
apmaiņas braucienos esmu redzējis, vēja tuneļi attīstās neatkarīgi
no izpletņlēkšanas, lai gan vēsturiski tie radās kā izpletņlēkšanas
trenažieri, brīvā kritiena simulatori, kas pūš stipru vēju ar tādu
ātrumu, kas vienlīdzīgs cilvēka krišanas ātrumam brīvajā kritienā,»
atklāj viens no SIA «Gaisa sporta sertifikācijas centrs»
līdzīpašniekiem Reinis Rūtentāls. Pašlaik Amerikā esot vairāk nekā
20, bet Eiropā kādi pieci tuneļi. Reinis pirms 12 gadiem pievērsies
izpletņlēkšanai un ieinteresējies par vēja tuneli, tāpēc nonācis
Siguldas aerodiumā. Ar Jelgavu viņu saista izpletņlēkšanas treniņi
lidlaukā.
Gan pasūtītāji, gan būvnieki izpletņlēcēju sertifikācijas un
aktīvās atpūtas centru raksturo kā savā ziņā unikālu konstrukciju
un samērā sarežģītu projektu. Kristaps Skalbergs no SIA «Interbūve»
atzīstas, ka līdz šim šāda būve nav celta. To veido divas galvenās
komponentes – administratīvās ēkas un pats vēja tunelis. Tā kā šis
būs stacionārs objekts, būves ir fundamentālas. Tajās –
administratīvās telpas, ģērbtuves ar dušām, instruktāžas telpas,
konferenču zāle, arī kafejnīca. Naudas izteiksmē centrs izmaksās
2,5 miljonus latu, no tiem ES atbalsta finansējums ir pusotrs
miljons latu.
Vēja tunelis kalpos gan kā treniņbāze izpletņlēcējiem, gan
cilvēkiem, kas aizraujas ar lidošanu, nedomājot par izpletņlēkšanu.
Centra izveidotāji – R.Rūtentāls, Ingus Augstkalns, Ivars Beitāns
un Kārlis Markuss – domā iziet ārpus Latvijas mēroga. Arī uz
Siguldu, kur izveidots pirmais aerodiums, brauc izpletņlēcēji un
tūristi no Lietuvas, Igaunijas un tālākām valstīm. Jaunais objekts
būs orientēts kā uz profesionālu sportu, tā uz izklaidi, jo ar
sportistiem vien tuneli nevar atpelnīt.

 maz – apmēram 300 aktīvi sportisti. Tas aizņems apmēram
desmit procentu no tuneļa noslodzes laika. Papildus tam tuneļa
saimnieki plāno organizēt izpletņlēcēju treniņnometnes ar
pasaulslavenu sportistu dalību, viņi mācītu šejienes sportistus un
citus interesentus.
R.Rūtentāls un I.Augstkalns jau ieguvuši starptautisko «Body Flait»
asociācijas sertifikātu. Centrā ir akreditēta apmācības programma.
Ikviens interesents šeit varēs iegūt zināšanas un pieredzi,
nokārtot eksāmenu un saņemt sertifikātu, lai jebkurā tunelī pasaulē
viņu uzņemtu kā sportistu, nevis kā interesentu.
Centram plānots piesaistīt arī gaisa kara spēku struktūras, jo
izpletņlēcējiem ir nepieciešami treniņi. Pagājušajā rudenī Pasaules
militārajās spēlēs Indijā mūsu komanda pārliecinājusies, ka labāki
rezultāti ir tiem, kas vismaz pusi treniņu laika pavadījuši
tuneļos.
Taču lielāko daļu vēja tuneļa apmeklētāju varētu veidot ģimenes,
aktīvās atpūtas cienītāji un tūristi, kas grib pamēģināt, kā jūtas
ķermenis brīvajā kritienā, kad vējš ceļ gaisā. Jautāts par cenām,
R.Rūtentāls domā, ka tās būs konkurētspējīgas ar citiem tuneļiem,
lai gan būves izmaksas dizaina un tehnoloģiju dēļ bijušas lielākas.
Proti, Jelgavas tunelī būs modernāka un sarežģītāka tehnoloģija –
vēju nepūtīs vienkārši gaisā, tas cirkulēs pa caurulēm.