21.7 °C, 2.2 m/s, 86.7 %

Kultūra

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsKultūraDodas uz ASV, lai izpētītu savas biznesa idejas potenciālu
Dodas uz ASV, lai izpētītu savas biznesa idejas potenciālu
06/12/2014

ASV ir visa iespēju zeme – šī frāze jau dzirdēta daudzreiz, un tomēr jelgavnieks Ritvars Ganuļevičs to vēlas pārbaudīt pats, viņš ir jauns un apņēmības pilns jaunietis, kurš zina, ka noteikti darbosies biznesā. Tāpēc, izmantojot iespēju doties uz ASV, viņš centās izzināt, ko par viņa šā brīža biznesa idejām domā ASV prāti.

Ligita Vaita

ASV ir visa iespēju zeme – šī frāze jau dzirdēta
daudzreiz, un tomēr jelgavnieks Ritvars Ganuļevičs to vēlas
pārbaudīt pats, viņš ir jauns un apņēmības pilns jaunietis, kurš
zina, ka noteikti darbosies biznesā. Tāpēc, izmantojot iespēju
doties uz ASV, viņš centās izzināt, ko par viņa šā brīža biznesa
idejām domā ASV prāti.

Pirms pusgada Ritvars kā daudzsološs biznesa augstskolas
«Turība» students par savu biznesa ideju – vēja turbīnu, kas
ūdenstilpēs samazina zivju slāpšanu, bet vasarā arī neļauj
ūdenstilpēm aizaugt – saņēma galveno balvu 20 000 eiro apmērā
konkursā «20 000 EUR «Turības» studentam». Jau  drīz vien
jaunietim bija skaidrs, ka viņa biznesa ideja dzīvotspējīgāka ir
ASV, tāpēc vasarā viņā brauca «izpētes braucienā».

Latvijas vārds kā kvalitātes «zīmogs»

ASV jau 18 gadu dzīvo Ritvara tēvs, kurš arī varēja palīdzēt
sarunāt tikšanos ar citiem latviešu izcelsmes uzņēmējiem, kam ASV
jau izveidojies gana veiksmīgs bizness. «Tikšanās bija neformālas,
ārpus viņu uzņēmumiem. Mēs vienkārši runājām par to, kāda ir viņu
pieredze, jo tā ir daudz lielāka par manējo – kā produkts tiek
virzīts tirgū, kur tiek konstruēts un salikts un ar kādu preču zīmi
tirgots,» sarunas tematus ieskicē Ritvars. Citu latviešu pieredze
Ritvaram apstiprināja viņa pieņēmumu – ražot preci neatmaksātos
nedz Latvijā, nedz ASV, pārsvarā gadījumu tas tiek darīts Ķīnā. «Es
gan saskatu vienu variantu – prece tiek fiziski ražota Ķīnā, taču
tai ir Latvijā radīta preču zīme. Turklāt, tā kā vēja turbīna tomēr
ir gana ekskluzīvs produkts, nevis ikdienišķs, tad produktam var
piedāvāt Latvijas kvalitātes zīmi jeb iespēju atsevišķus produktus
ražot tā izcelsmes valstī – Latvijā. Tātad produktu it kā sadalīt
konveijera un individuālā ražojuma produktā,» skaidro Ritvars.

Kaut ar elektrību darbināms, bet attīra
vidi

Ritvars sarunu laikā pārliecinājies arī par to, ka ASV ļoti
ciena «zaļos» produktus jeb tos, kas virza uz ekoloģijas
aizsardzību. «Latvijā ir vairāk svarīgi, lai produkts arī pats sevi
darbinātu, lai netiktu izmantoti izsmeļamies resursi, savukārt ASV
iedzīvotāji vairāk rūpējas, lai nevis produkts būtu ekoloģisks, bet
lai tā darbība dotu labumu dabai. Salīdzinājumam var teikt, ka
aerators var būt ar elektrību darbināms, kaut tikai tas attīrītu
ūdeni,» tā Ritvars.

Tāpat viņš piebilst, ka redzējis arī gana daudz ūdenstilpju, kur
šāda ierīce būtu nepieciešama. «Tajā pašā Čikāgā ir pilns ar
dažādiem nelieliem ezeriņiem, dīķiem,» tā viņš.

Vēl izteiktāks savējo bizness

«Viena lieta, protams, ir paziņas, kas vajadzīgi, lai produktu
izbīdītu tirgū, taču es spēcīgi izjutu vēl vienu lietu – amerikāņi
savu tirgu ļoti sargā. Tiklīdz es eju uz kādu uzņēmumu, vaicāju pēc
vadības, man uzreiz ir simtiem jautājumu: No kurienes tu esi? Kāpēc
tu šeit esi? Vai tev ir darba atļauja?…» atceras Ritvars. Viņš
secinājis, ka nepietiek ar pazīšanos, ja nav pilnībā sakārtoti
dokumenti, turklāt tā nav tikai valdības iecere, bet gan jau visas
sabiedrības paranoja. «Viņi it kā baidās, ka viņu jau tā
pārpildītajā tirgū ienāks vēl jauni imigranti, secina
jelgavnieks.

Līdz ar šo atziņu viņam vēl jo vairāk ir skaidrs – Amerikā
produkts jāvirza caur jau esošu un, vēlams, amerikāņu uzņēmumu, lai
patērētājam rastos sajūta, ka tas ir viņa paša ražots.

«Cilvēki vienkārši nesūdzas»

Bieži dzirdēts, ka amerikāņi ir atvērtāki un pozitīvāki, taču
Ritvars spriež, ka viņi vienkārši nesūdzas par dzīvi, jo tā ir
pieņemts kultūrā. «Dzīvoju tur pusotru mēnesi un iepazinos ar gana
daudz cilvēkiem. Viņi šķietami ir atsaucīgāki, taču man šķiet, ka
mums vienkārši nav ierasts, ka cilvēki nesūdzas. Viņi par savām
problēmām vienkārši citiem nestāsta,» uzskata Ritvars.

Kaut arī šī nebija pirmā reize, kad jelgavnieks viesojās ASV,
viņš teic, ka šī valsts viņu nebeidz pārsteigt ar daudzveidību. «Un
tas ir visādā veidā – gan laikapstākļu ziņā, jo tur vienlaikus
valstī ir gan ziema, gan vasara, tikai dažādās kontinenta pusēs,
gan arī ekonomiski. Visvairāk to jutu Čikāgā, kur ir maza daļa ar
ārkārtīgi turīgiem cilvēkiem, kuri dzīvo centrā, tad pavisam mazs
vidusšķiras slānis, bet tad uzreiz milzīgi geto rajoni ar plašu
nabadzību. Salīdzinot šķiet, kā pārvietojoties divās dažādās
pasaulēs,» atceras Ritvars.

Čikāgas gaisa šovā – slavenākie lidaparāti

Visiespaidīgākais piedzīvojums Čikāgā jelgavniekam šķitusi
militārā gaisa parāde. «Skats, protams, iespaidīgs – virs galvas
lido iznīcinātāji, tur bija redzami arī tādi slaveni armijas
lidaparāti kā F-16 un komanda «The Blue Angels»,» parādi ieskicē
jelgavnieks.

Iespaidīgi viņam šķitis arī braukt pa lielceļu, kas ved uz
Kaliforniju Highway 1. «Tur sanāca braukt garām milzīgai kalnu
grēdai, kas temperatūras ziņā it kā nodala divus gadalaikus. Ja
vienā grēdas pusē ir +16 grādi, tad otrā – uzreiz +40,» stāsta
Ritvars.

Brauciens uz Kaliforniju ļāva ASV ieraudzīt arī citādāku, ne
tikai no Čikāgas skatupunkta. «Kalifornijā bijām piecas dienas,
kopumā šī ceļojuma laikā nobraucām apmēram 1600 kilometru,» tā
Ritvars, piebilstot, ka braucienā devies kopā ar tēvu un vienu
ģimenes draugu, turklāt braucienu plānojuši visai maz – nakšņojuši
pa ceļam sastaptos nelielos moteļos.

Smeļas idejas jaunam studiju projektam

Kaut arī vasara ir no studijām brīvais laiks, Ritvars ir no tiem
studentiem, kura galvā maļas domas par dažādiem projektiem arī
brīvajā laikā. Tā, piemēram, apmeklējot gan klasiskās, gan modernās
un avangarda mākslas muzejus ASV, Ritvars smēlies iedvesmu studiju
projektam, ko nu viņš kopā ar trim kursabiedriem plāno īstenot vēl
šajā gadā. «Tas ir īpašs mākslas, sociālais un arī biznesa projekts
«Pixart», kurā aicināsim cilvēkus veidot milzīgu kopīgu redzējumu
par pasauli. Interesenti jebkurā pasaules malā, kur pieejams
internets, varēs iegādāties sīku 5×5 px lielu laukumiņu kopīgā
virtuālā audeklā un to izkrāsot pēc sava prāta. Šādus mazus
gabaliņus kopā apvienos viena liela virtuālā glezna, kas veidos
mūsu sabiedrības atspoguļojumu digitālajā mākslā,» ideju skaidro
Ritvars. Viņš norāda, ka jau tagad par ideju var vairāk uzzināt
mājas lapas demo versijā www.pixart.me, taču tās galīgā versija vēl
nav gatava. To jaunieši plāno īstenot līdz gada beigām. Projektā
varēs piedalīties līdz pat miljonam interesentu.

Foto: no R.Ganuļeviča personīgā arhīva

 

Saistītā ziņa

Vēja turbīnas biznesa ideja
pirmkursniekam «atnes» 20 000 eiro