«Populārākās padomju laika pagalma spēles», «Skeitparki kā pilsētas vides mākslas un arhitektūras objekti», «Bioķīmiskā satura izmaiņas rabarberu jaunajos dzinumos», «Inovatīvā celtniecības biobetona bloka prototipa izveide» – šie ir daži no 13 Jelgavas skolēnu zinātniski pētnieciskajiem darbiem, kas Latvijas 42. skolēnu zinātniskajā konferencē novērtēti ar I, II vai III pakāpi. Visaugstāko novērtējumu – I pakāpi – par darbu «Ekonomiskā izglītība pirmskolā» ieguva Jelgavas Spīdolas ģimnāzijas skolniece Katrīna Meijere un Jelgavas Valsts ģimnāzijas skolniece Elīna Smetaņina, kura prezentēja darbu «Vidusskolēni un valsts tēla izpratne Latvijas kultūras kontekstā».
Visvairāk godalgoto vērtējumu Latvijas skolēnu zinātniskajā konferencē, kas aprīlī notika Rīgā, saņēma Jelgavas Spīdolas ģimnāzija – no 20 valsts konferencei iesūtītajiem darbiem apbalvoti astoņi, kurus izstrādāja 11 skolēni. Šis ir lielākais apbalvoto zinātniski pētniecisko darbu skaits ne vien Jelgavas, bet valsts izglītības iestāžu vidū. «Šis rezultāts ir apliecinājums mūsu mērķtiecīgajam darbam. Mūsu skolas audzēkņi zinātniski pētnieciskā darba pamatus sāk izstrādāt jau 7. klasē, bet 10. klasē apgūst priekšmetu «Informācijpratības un pētnieciskā darba pamati», gūstot ieskatu pētniecībā. Tā kā mūsu skolā ir trīs izglītības virzieni, aicinām skolēnus izstrādāt darbu atbilstoši tam novirzienam, kurā viņš mācās,» stāsta Jelgavas Spīdolas ģimnāzijas direktore Ilze Vilkārse. Viņa norāda, ka skolēnu izvēlētie temati šogad bija visai daudzveidīgi. Piemēram, 11. klases skolniece K.Meijere, strādājot pie darba «Ekonomiskā izglītība pirmskolā», vadīja nodarbības pirmsskolas izglītības iestādē un aptaujāja vecākus, izstrādājot reāli lietojamus materiālus pedagogiem. Bet Everita Paškauska un Anna Grimailova izstrādāja darbu «Izglītības sistēmu salīdzinājums starp Jelgavas Spīdolas ģimnāziju un Oulu vidusskolu un uz kompetencēm vērsto izglītības standartu», jo Spīdolas ģimnāzijai ir sadarbība ar šo Somijas skolu.
No Jelgavas Valsts ģimnāzijas godalgotas pakāpes ieguva četri darbi. «Mūsu skolēnu darbi, kas tika izvirzīti valsts konferencei, bija tiešām kvalitatīvi un pamatīgi izstrādāti. Īpaši var izcelt skolnieces Elīnas Smetaņinas darbu «Vidusskolēni un valsts tēla izpratne Latvijas kultūras kontekstā». Tāpat mūsu skolai bija augsta līmeņa darbs matemātikas sekcijā, kas saņēma augstu novērtējumu, bet neieguva nevienu no trim pakāpēm,» stāsta Jelgavas Valsts ģimnāzijas direktore Inese Bandeniece.
Godalgoto darbu vidū bija arī Jelgavas Tehnoloģiju vidusskolas skolēnu Artūra Maseviča un Rinalda Rinkuļa darbs «Inovatīvā celtniecības biobetona bloka prototipa izveide» – tas novērtēts ar II pakāpi inženierzinātņu sekcijā.
Jāpiebilst, ka Latvijas skolēnu 42. zinātniskajā konferencē par laureātiem 23 zinātņu sekcijās kopumā kļuva 155 skolēni. Zinātniski pētnieciskos darbus šogad vērtēja 133 eksperti – augstskolu mācībspēki un zinātnieki, kas iepazinās ar 799 pieteiktajiem darbiem. No Jelgavas uz valsts konferenci tika izvirzīti 80 skolēnu darbi.
Ar Latvijas 42. skolēnu zinātniskās konferences rezultātiem var iepazīties ŠEIT.
Foto: Toms Grīnbergs/no Latvijas Universitātes arhīva