Bibliotēku nedēļas noslēgumā 27. aprīlī Jelgavas pilsētas bibliotēkā notika pirmā saruna no pasākumu cikla «Sienas, kas runā». Jomas speciālisti atklāja Krišjāņa Barona zāles tapšanas, pastāvēšanas un atjaunošanas stāstu, sprieda par 20. gadsimta 80. gadiem un Latvijas cilvēku brīvības alkām padomju ideoloģijas laikā, kā arī vērtēja mākslas un politikas attiecības agrāk un šodien.
Diskusiju «Padomju stils pret padomju stilu. Uzdrīkstēšanās mākslas valodā» ievadīja komunikācijas zinātnes doktora Mārtiņa Kaprāna jautājums par to, kas un kāds 20. gadsimta 80. gadu kontekstā ir padomju mākslas stils un kā uz padomju ideoloģijas fona tapa un plašāku auditoriju sasniedza darbi ar latviskiem motīviem. Jau pasākuma ieskaņā tika simboliski pieminēta tā norises vieta – Krišjāņa Barona zāle Jelgavas pilsētas bibliotēkā. Kā zināms, tās interjers izveidots 1986. gadā, un sienu gleznojumu autors ir mākslinieks Andrejs Zvejnieks. Padomju laikā mākslinieka radītie darbi bija ļoti latviski un progresīvi – sienu gleznojumi simboliski stāsta par 80. gadu dzīvi padomju ideju cenzūras norieta laikā, kad zāles tautiskais risinājums bija uztverams kā pretmets vadošajai ideoloģijai.
Daloties pārdomās, mākslas zinātnieks Māris Brancis uzsvēra, ka 80. gados īsta padomju stila vairs nebija – sociālistiskais reālisms, kas attīstījās Padomju Savienībā un kļuva par dominējošo mākslas stilu ar mērķi vairot sociālisma idejas, palika atvērtāks un bija raksturīgs drīzāk tikai pasūtījuma darbiem. «Piemēram, pienāca kara veterānu izstāde, vajadzēja gleznot darbus par sociālisma uzvaras tēmām un tamlīdzīgi,» min M.Brancis, skaidrojot, ka, pateicoties pasūtījuma darbiem, mākslinieki sev pelnīja iztiku. «Arī ilustratīvi šodien atšķirt un pateikt, kas ir 80. gadu padomju māksla, varētu drīzāk pēc nosaukuma, ne satura,» stāsta M.Brancis. «Padomju laika latviešiem, tādiem īstiem, vienmēr bijusi dubulta domāšana. Mātes, tēvi, brāļi stājās partijā un darīja to, kas jādara, bet iekšā bija kaut kas cits. Tāds kā iekodēts latviskums, kas māksliniekiem, kuri nevar būt negodīgi pret sevi, nāca ārā viņu darbos,» teic mākslas zinātnieks. Kā piemēru viņš min arī A.Zvejnieka darbus Krišjāņa Barona zālē.
Vēsturnieks Andris Tomašūns papildina, ka Padomju Savienībā latviskums izpaudās ne vien mākslā, bet arī mūzikā. «Cilvēki meklēja veidus, kā radīt un sajust kopības sajūtu,» tā vēsturnieks, kā piemēru minot gadījumu 1985. gada Dziesmu svētkos, kad īsi pirms pasākuma norises no programmas tika izsvītrota Jāzepa Vītola «Gaismas pils», bet ceremonijas laikā pēc kultūras ministra Vladimira Kaupuža atvadvārdiem kopkoris izsauca klātesošo diriģentu Haraldu Medni no skatītāju rindām un lūdza nodiriģēt «Gaismas pili».
Komentējot padomju cenzūras jautājumu un mēģinājumus paust savu nostāju, Tautas frontes muzeja pētnieks Dainis Īvāns uzsver, ka klusais protests notika, pateicoties folklorai. Piemēram, cenzūras norieta laikā Krišjāņa Barona zāles gleznojumos var redzēt Ausekļa zīmi, kas tajā laikā pastāvošajai varai acīmredzot nešķita par tautai nozīmīgu simbolu. Savukārt vēl 1959. gadā, kad sākās pirmie Pļaviņu hidroelektrostacijas celtniecības sagatavošanas darbi piemiņas vietā, mākslinieki protestējot aktīvi gleznoja Staburagu. A.Tomašūns papildina, ka papildu folklorai vērtīgas bija arī tautu vienojošas talkas un tūrisma pulciņi.
Oslo Vīgelanda muzeja mākslas teorētiķe Līga Legzdiņa-Olsena uzsver, ka izpratne par lietām, tostarp arī mākslu, jau no bērnības veidojas caur ģimeni un ieaudzinātām vērtībām. «Mākslai vienmēr bijušas attiecības ar politiku un sabiedrību – bez šaubām. Bet liela nozīme ir tam, ka mēs to tulkojam, balstoties uz savām zināšanām un pieredzi,» viņa rezumē, uzsverot, ka arī dažādās valstīs un pat vienas valsts pilsētās var atšķirīgi uztvert un tulkot redzēto.
Foto: Ivars Veiliņš/«Jelgavas Vēstnesis»