24.8 °C, 3.2 m/s, 48.5 %

Izglītība

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsIzglītībaDiskutē par romu kopienas integrāciju izglītības jomā Jelgavā
Diskutē par romu kopienas integrāciju izglītības jomā Jelgavā
23/01/2014

Lai diskutētu par situāciju romu izglītības jomā Jelgavā, šonedēļ Jelgavā tikās valsts un pašvaldību institūciju, izglītības iestāžu un nevalstisko organizāciju pārstāvji. Diskusijas mērķis – veicināt Latvijas romu kopienas integrāciju izglītībā un sabiedrībā, sekmēt romu kopienas vajadzību un labās prakses izglītības jomā iekļaušanu valsts līmeņa politikas dokumentos un praksē.

www.jelgavasvestnesis.lv

Lai diskutētu par situāciju romu
izglītības jomā Jelgavā, šonedēļ Jelgavā tikās valsts un pašvaldību
institūciju, izglītības iestāžu un nevalstisko organizāciju
pārstāvji. Diskusijas mērķis – veicināt Latvijas romu kopienas
integrāciju izglītībā un sabiedrībā, sekmēt romu kopienas vajadzību
un labās prakses izglītības jomā iekļaušanu valsts līmeņa politikas
dokumentos un praksē.

Lai gan Jelgava ir viena no pirmajām
Latvijas pilsētām, kas sākusi strādāt ar romu integrācijas
jautājumiem un nu jau vairāk nekā desmit gadu garumā tiem pievērš
pastiprinātu uzmanību, situācija izglītības jomā vēl arvien ir
diezgan dramatiska. Šobrīd Jelgavā 50 procenti romu skolēnu mācās
klasēs, kas neatbilst viņu vecumam, 30 skolēni mācās speciālās
izglītības programmās, savukārt Nodarbinātības valsts aģentūrā
Jelgavā šobrīd reģistrēti 68 romu tautības bezdarbnieki – 70
procentiem no viņiem nav pamatizglītības, 50 procenti ir uzskaitē
ilgāk par gadu, informē diskusijas organizatora Sabiedrības
integrācijas fonda eksperte Daiga Zaķe.

Lai mazinātu romu tautības pārstāvju
sociālo atstumtību, kā arī iesaistītu viņus izglītību un
nodarbinātību veicinošās aktivitātēs, Jelgavā īstenoti vairāki
projekti, kuru ietvaros rīkotas dažādas interešu nodarbības bērniem
un pieaugušajiem, sniegtas speciālistu lekcijas, rīkotas darba
iemaņu prasmju attīstības nodarbības, kā arī organizēti apmācību
kursi pieaugušajiem rakstītprasmes un lasītprasmes apguvei. Kā
vienu no vērtīgākajiem ieguvumiem gan pašvaldības, gan izglītības
iestāžu pārstāvji min projekta «Skola un sabiedrība čigānu bērnu
iekļaušanai» apmācītos skolotāju palīgus, kas arī šobrīd strādā
vairākās izglītības iestādēs Jelgavā, piedaloties mācību procesā,
palīdzot pildīt mājas darbus, kā arī veicinot sadarbību starp skolu
un vecākiem.

«Lai arī Jelgavā īstenotas vairākas
veiksmīgas iniciatīvas, lielākā daļa no tām norisinās tikai
projekta īstenošanas periodā. Trūkst ilgtermiņa integrācijas un
attīstības programmas. Tāpat nepieciešams strādāt ar ģimenēm –
iesaistīt vecākus apmācību procesā, lai veicinātu izpratni par
izglītības lomu un nozīmi. Tomēr kā svarīgāko faktoru romu
izglītības līmeņa celšanai vairāki diskusijas dalībnieki min
motivācijas līmeņa uzlabošanu. Ir jāiegulda darbs, lai motivētu
romus līdzdarboties savas sociālās situācijas uzlabošanai,» secina
organizatori.

Jāpiebilst, ka diskusiju ciklu rīko
Sabiedrības integrācijas fonds projekta «Dažādi cilvēki, atšķirīga
pieredze, viena Latvija» Eiropas Kopienas nodarbinātības un
sociālās solidaritātes programmas «Progress 2007 – 2013» sadaļas
«Diskriminācijas apkarošana un dažādība» gaitā. Nākamās diskusijas
notiks Ventspilī, Daugavpilī un Rīgā.