6.1 °C, 4.8 m/s, 99.9 %

Izglītība

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsIzglītībaDažkārt vienīgais palīgs – sociālais aprūpētājs
Dažkārt vienīgais palīgs – sociālais aprūpētājs
14/02/2008

«Labrīt! Esmu Ruta Dreimane, sociālā aprūpētāja. Nu tad dodamies ceļā?!» sniedzot roku sveicienam, enerģiski saka sieviete, kad ar pāris minūšu nokavēšanos ieskrienam Sociālās un medicīniskās aprūpes centrā Stacijas ielā 13. Ruta jau ir gatava iet – uzsit uz augšu mēteļa apkakli, paņem iepirkumu somu un apņēmīgi dodas ārā pa iestādes durvīm. Viņai sekojam arī mēs.

Sintija Čepanone

«Labrīt! Esmu Ruta Dreimane, sociālā aprūpētāja. Nu tad
dodamies ceļā?!» sniedzot roku sveicienam, enerģiski saka sieviete,
kad ar pāris minūšu nokavēšanos ieskrienam Sociālās un medicīniskās
aprūpes centrā Stacijas ielā 13. Ruta jau ir gatava iet – uzsit uz
augšu mēteļa apkakli, paņem iepirkumu somu un apņēmīgi dodas ārā pa
iestādes durvīm. Viņai sekojam arī mēs.

R.Dreimane ir viena no tām 23 sociālajām aprūpētājām, kam uzticēts
gādāt par pensionāriem un cilvēkiem ar invaliditāti, kas patstāvīgi
nespēj veikt ikdienas mājas darbus vai personīgo aprūpi, un to
nodrošina pašvaldība. Darba diena Rutai sākas pulksten 9, un
kavēties nedrīkst.

Ceļu mēro kājām vai
ar autobusu
«Mums jānokļūst netālu no Dobeles šosejas. Vispirms jāiepērkas un
tad jāapmeklē divas klientes Asteru ielā,» ejot raitā solī un
velkot līdzi iepirkumu somu, saka Ruta un šķērso vienu ielu pēc
otras. Lai ieekonomētu laiku, kliju tostermaizi, ko pasūtījusi
viena pensionāre, viņa jau iegādājusies, jo ne visos veikalos tā
nopērkama, taču kliente vēlas tieši šo maizi.
Pavisam Ruta sociālās aprūpētājas pakalpojumus sniedz astoņām
klientēm, taču, ja kāda kolēģe saslimst, jāuzņemas arī rūpes par
vienu diviem viņas klientiem. Aprūpējamo vecums (no 71 līdz 90
gadiem) ir tikpat atšķirīgs, cik raksturi. «Un man kopēja valoda
jāprot atrast ar katru,» viņa teic, ka darbs norit stingri pēc
grafika: katrs klients jāapmeklē divas reizes nedēļā, taču ir arī
tādi, kuriem nepieciešamas papildu rūpes. «Pirmdienās un
ceturtdienās apmeklēju pirmo «četrinieku», otrdienās un piektdienās
– otro,» paskaidro Ruta, atklājot, ka par sociālo aprūpētāju strādā
jau divarpus gadus.
Jūtu, ka Rutai knapi tieku līdzi. «Jā, esmu labā fiziskā formā,»
viņa pasmaida, taču rēķināt, cik kilometrus dienā mēro kājām,
neņemas. Pie tālākiem klientiem, piemēram, Pārlielupē, viņa brauc
ar autobusu (katram aprūpētājam nodrošināta mēnešbiļete), dažkārt –
ar velosipēdu. «Neatkarīgi no laika apstākļiem pie klientiem man
jānokļūst. Jāiet, un cauri,» un Ruta ieskicē sociālā aprūpētāja
pienākumus: jānolasa skaitītāji, jātiek galā ar komunālajiem
rēķiniem, jāiztīra māja, jāiznes atkritumi, jāgādā par pārtiku,
zālēm, ja nepieciešams – jāpalīdz nomazgāties. Protams, arī
jāparunājas, jāuzklausa. «Sirsniņa pilna ir visiem. Tas ir
psiholoģiski ļoti grūts darbs,» viņa nosaka. Gadās, ka tieši
sociālais aprūpētājs ir pirmais, kurš uzzina par klienta nāvi.
«Manā praksē bijuši trīs tādi gadījumi – piezvanu pie durvīm, bet
tās neatver. Sazinos ar tuviniekiem, viņi atslēdz durvis, un…
cilvēks ir miris. Šajā brīdī beidzas sociālā aprūpētāja funkcija.
Mēs nedrīkstam cilvēkiem pieķerties.» 

Pārtikā iegulda savu naudu
Ieejot lielveikalā «IKI», viņa izvelk «špikerīti» – mazu blociņu,
kurā zem katra klienta uzvārda rūpīgi pierakstīts, kas jānopērk.
«Pārtikas produktu klāsts ir plašs, un man jāizdabā ikviena klienta
vēlmēm. Galvenais – iegādāties tieši to, ko katrs pasūtījis,
turklāt par zemāko cenu. Dažreiz nākas apskraidīt pat vairākus
veikalus,» viņa saka. Iepirkšanās tik raiti nevedas – veikals
atvērts nesen, tāpēc orientēties vēl grūti. «Super! Mājas pelmeņi!
Tieši tādi, kādus kliente pasūtīja! Redzējies – sviestam atlaide!
Tas ir iepriecinoši. Kolosāli – biezpiena sieriņi par 15 santīmiem!
Skaista bilde – ņemam šo cukuru…» atskan te no viena, te otra
veikala stūra, un iepirkumu grozs pildās. Diemžēl apelsīnu nav,
taču Ruta neapjūk un maisiņā ieslidina pāris mandarīnu. Pirms
doties pie kases, viņa vēl pirkumus rūpīgi salīdzina ar sarakstā
minētajiem. «Ir visi,» atviegloti uzelpo un kasē paņem čeku.
Visbiežāk jau Ruta par pirkumiem samaksā no sava maka, un klients,
pārbaudot čeku, naudu viņai atdod. «Te nedrīkst kļūdīties – visam
jābūt precīzi kā bankā,» nosaka Ruta.

Ceturtdiena –
tīrīšanas diena
Viņa jau zina taisnāko ceļu līdz klientam – viena taciņa, otra,
Ruta vēl izšmauc cauri kādai kāpņutelpai, lai nav jāiet apkārt
visai mājai, un esam klāt. «Par laimi, nav dikti augstu jākāpj,»
viņa pa trepēm stiepj augšā smago iepirkumu somu. Pie dzīvokļa
durvīm uzkavējas – atvelk elpu, atpogā virs­drēbes, un tad
kāpņutelpā atskan dzīvespriecīgs: «Čau, Sauleszaķīt!» Tā Ruta sauc
savu klienti Lidiju Dzidru Vavilovu. Ruta atģērbjas un virtuvē
noliek maizes klaipiņu un TV programmu – neko citu Dzidras kundze
nav pasūtījusi, jo nesen pārtika viņai atnesta no baznīcas, abas
norēķinās. Taču Ruta ne tikai klientei atdod čeku, bet arī katru
pirkumu ar cenu iegrāmato savā kladītē. «Lai viss būtu fiksēts,
nerastos pārpratumi un es par padarīto varētu atskaitīties,» viņa
iekāpj čībās, apsien priekšautu, uzmauc galvā mici, lai mati
nespurojas, rokās gumijas cimdus un sāk šiverēties. Ir arī
respirators, kas noder gripas laikā.
Ceturtdienas allaž ir tīrīšanas dienas, un Ruta jau ķimerējas ap
putekļu sūcēju, jo Dzidras kundzes miteklī ir daudz paklāju – lai
kājas nesalst. Grīdas celiņus viņa laukā izpurina, lielo paklāju
izsūc, bet grīdu izmazgā. Tikmēr saimniece, sāpju mākta, apguļas
dīvānā, mums uzticot šo to no savas ikdienas. Izrādās, tā bez
sociālā aprūpētāja vairs nav iedomājama jau pusotru gadu. «Iznācu
no slimnīcas un sapratu, ka pati vairs neko nespēju – kauli brūk,
elpas trūkst, pat kājās lāga vairs nevaru nostāvēt,» atklāj Dzidras
kundze. Bet Ruta tikmēr jau klāj grīdas celiņus. «Komandē,
ķeizarien, kas man vēl jāizdara?!» draudzīgi vaicā Ruta, bet
Dzidras kundze ar darbu ir apmierināta. Tagad jau viss kārtībā, bet
agrāk gan nācies «pieslīpēties». Un abas smejot atceras, kā
pirmajās reizēs Ruta nav pratusi pēc Dzidras kundzes prāta ieklāt
grīdas celiņus. «Katrā mājā ir savi knifi, kas jāpatur prātā,» saka
aprūpētāja.
Vēl tiek pārmīti pāris vārdu par nākamo apmeklējumu, un Ruta apsola
svētdienas vakarā piezvanīt, lai noskaidrotu nepieciešamos pārtikas
produktus.

Sastrādāties jāprot ar visiem
Arī Marija Burnajeva dzīvo Asteru ielā. «Klientus mums iedala.
Vadītāja jau skatās, lai mums nebūtu jāmēro lieli gabali no viena
klienta pie cita,» paskaidro Ruta un atkal mūs izved pa tikai viņai
vien zināmiem labirintiem. «Ahā, kāpņutelpas durvis ciet.
Pamēģināsim atcerēties kodu,» un Ruta nospiež divu ciparu
kombināciju. Lielākoties viņa tos zina no galvas, taču, ja iekšā
netiek, velk ārā savu kladīti, kur līdztekus citai informācijai par
klientu – adresei, tālruņa numuram, tuvinieku kontaktiem un citai –
ir arī durvju kodi. Iekšā esam, un Ruta atkal stiepj augšā
iepirkumu somu. Viņa vien piebilst, ka šai kundzei mājās ir pieci
kaķi…
Marijas kundze ir runīga. Kad aprūpētāja pajoko, ka ieradusies kopā
ar uzraugiem, kas pārbaudīs, kā viņa strādā, pensionāre saka: «Kā
skolā – Rutiņai par darbu lieku desmit balles! Dievs bijis žēlīgs,
sūtot man šādu cilvēku.» Un abas virtuvē pārcilā pirkumus. «Šodien
es daudz pasūtīju. Redz, arī burkānus. Gribu izvārīt zupiņu,»
tikmēr Ruta skaļi lasa, ko iegādājusies un cik tas maksā. Marijas
kundzei iebildumu nav, un viņa noskaita čekā minēto summu. Savukārt
Ruta tikmēr saraksta savu «grāmatvedību» un ķeras pie
tīrīšanas.
Labi, ka Marijas kundze pati atvērusi logu, lai izvēdinātu istabu,
citādi kaķu klātbūtne būtu jūtama vēl vairāk. Par viņiem Rutai
daļas nav – vienīgi, ja kāds jāpabaksta, lai varētu izmazgāt
istabas stūri. Bet pensionāre tikmēr stāsta, kas uz sirds. Smiekli
mijas ar asarām, taču abas pagūst izrunāt svarīgāko. Proti, arī pie
Marijas kundzes uz mājām var atnākt frizieris nogriezt matus. Tagad
ir tāds pakalpojums, un pensionāre ir ieinteresēta. «Tev frizierei
nekas nav jāmaksā. Naudu dot viņai nedrīkst,» piekodina
aprūpētāja.
Rutiņa slauka un mazgā grīdu istabā, virtuvē, tualetē, notrauc
putekļus… Bet istabā te no viena, te otra stūra iznāk pa kaķim.
«Marķīzs, Muračka, Kite un divas Katjas,» iepazīstina pensionāre un
stāsta, ka laukā viņus nelaiž, lai kas ļauns nenotiek, mēnesī par
barību sanāk maksāt kādus 10 – 15 latus. «Es varu no tējas pārtikt,
bet kaķiem jābūt paēdušiem,» tā viņa. 
Un tad jau aprūpētāja savu darbu ir beigusi un sola svētdien
piezvanīt. «Rutiņa man vienmēr piezvana, lai pajautātu, vai viss
kārtībā. Un arī es viņai varu zvanīt jebkurā laikā, lai lūgtu
palīdzību.» Bet Ruta dodas laukā.

Par sevi domā pēc tam
Tagad viņai līdz pulksten 14 ir pusdienas laiks, bet pēc tam
jāapmeklē divas klientes Akadēmijas ielā. «Šo laiku varu izmantot
pēc saviem ieskatiem – iet mājās vai pastaigāt pa veikaliem,» viņa
paskaidro. Un tā dienu no dienas – darāmais viņai zināms.
Ceturtdienā viņa vēl uzkopj māju kādai klientei invalīdei, turklāt
abas sarunājušas, ka būs arī vannas diena, un Ruta palīdz viņai
nomazgāties. Bet vakarpusē sociālā aprūpētāja jau ir pie kādas
citas klientes, lai uzkoptu māju un, ja nepieciešams, kaut ko
atnestu. Pārtikas produktus viņai sarūpē radinieki.
Darba dienas beigās man jau raibs gar acīm metas. Kad jautāju, vai
Rutiņai atliek spēka vēl pašai uzkopt savu māju un sagādāt sev
pārtiku, viņa vien nopūšas. «Ir visādi…» Tagad pavisam skaidri
zinu, ka sociālajiem aprūpētājiem ir smags un nogurdinošs darbs.