Projekta nedēļas izskaņā, šodien Jelgavas 2. pamatskolā notika «Alternatīvā mācību diena», kuras gaitā skolas audzēkņi pievērsās dažādām tematiskām aktivitātēm. Piemēram, 5. un 6. klašu skolēni šo dienu aizvadīja «Prātnieku laboratorijā», praktiskās nodarbībās mācoties eksaktās zinātnes ar LU Starpnozaru izglītības inovāciju centra pārstāvjiem.
«Mūsu mērķis, rīkojot bērniem praktiskās nodarbības «Alternatīvās mācību dienas laikā», ir parādīt, kā zināšanas noder dzīvē, kā arī raisīt interesi par dažādiem mācību priekšmetiem,» stāsta Jelgavas 2.pamatskolas direktores vietniece mācību darbā Jeļena Rjazanceva, skaidrojot, ka, piemēram, 5. un 6. klašu skolēni praktiskā nodarbībā ar LU pārstāvjiem, šodien iepazinās ar dabaszinībām. «Prātnieku laboratorijas» pasākuma gaitā bērni ņēma un salīdzināja pirkstu nospiedumu, mēģinot atmaskot ļaundari, kurš nozadzis laboratorijas mikroskopu. LU Starpnozaru izglītības inovāciju centra projekta «Prātnieku laboratorija» vadītāja Ilze France stāsta, ka efektīvākā metode kā ieinteresēt bērnu un radīt mācību procesam pievienoto vērtību, ir nevis stāstīt, vēlāk mēģinot paveikt uzdevumu praktiski, bet gan sākt ar praktisko darbošanos, bērnam darba procesā nonākot pie atklājuma un atziņas.
Piemēram, Jelgavas 2. pamatskolas 5. klases audzēkne Vladislava Arhipova stāsta, ka nodarbības gaitā sapratusi, ka vēlas mācīties ķīmiju. «Veikt eksperimentus ir ļoti aizraujoši. Mums pašiem bija jādomā, kāda viela jāizmanto, lai pirkstu nospiedumu vispār varētu noņemt,» tā meitene, skaidrojot, ka, izvēloties starp medu, miltiem, joda šķīdumu, spirtu un ogles pulveri, ātri vien ņēmusi ogli. Savukārt viņas klasesbiedrs Dmitrijs Gerasimčuks papildina, ka nedaudz šaubījies par joda īpašībām, tomēr atskārtis, ka šāda viela pirkstu nospieduma noņemšanai būtu pārāk šķidra. Tāpat skolēni uzsvēra, ka bija jāpiedomā, lai saprastu, kā var pirkstu nospiedumu uzklāt uz lapas tā, lai redzamas pat mazākās līnijas. «Viss bija vienkārši – ar ogli noklātam pirkstam uzlikām skoču un līme precīzi nokopēja pirksta nospiedumu,» skaidro 5. klases audzēknis Soverins Bondarļuks. Bērni uzsvēra arī to, ka bija nepieciešama liela precizitāte un koncentrācijas spējas, jo citādāk nospiedums būtu neprecīzs un pierādījumus nevarētu izmantot.
LU Starpnozaru izglītības inovāciju centra «Prātnieku laboratorijas» nodarbību vadītāja Dace Bērtule stāsta, ka jauniešiem uzdevumā bija jāpielieto dažādas zināšanas un prasmes – sākot ar vielu īpašībām, beidzot ar analītisko domāšanu. Piemēram, lai varētu izvēlēties pareizāko vielu, saprast, kā pārcelt savu un svešu pirksta nospiedumu uz lapas, kā darīt maksimāli precīzi un vēlāk analizēt, salīdzinot uzreiz vairākus pirksta nospieduma paraugus. «Galvenais ir tas, ka bērni domāja un darīja paši. Pat, ja sākumā viņi kļūdījās, tā bija iespēja saprast un labot savu kļūdu,» atzīst D.Bērtule.
Jāpiebilst, ka šonedēļ Jelgavas 2. pamatskolā norisinājās projektu nedēļa, kuras tēma bija «Skolas vide». Nedēļas garumā bērni izstrādāja projektus, prezentēja tos tematiskajās stacijās, kā arī devās uz izzinošām nodarbībām ne vien skolā, bet arī pilsētas uzņēmumos un pat Botāniskajā dārzā.
Foto: Ivars Veiliņš