Kaut arī pircēju skaits pirmssvētku laikā, salīdzinot ar pērno gadu, nav būtiski samazinājies, tirdzniecības vietu apgrozījums ir krities. Cilvēki aizvien biežāk izvērtē, ko iegādāties, turklāt nereti pirkumi tiek veikti nevis vienā veikalā, kā agrāk, bet gan vairākos, apzinot lētāko piedāvājumu, atzīst aptaujātie tirdzniecības vietu pārstāvji.
Ritma Gaidamoviča
Aptaujātie pilsētas lielāko tirdzniecības vietu pārstāvji portālam http://www.jelgavasvestnesis.lv/ atklāj, ka pircēju pieplūdums, protams, šobrīd salīdzinājumā ar novembri un decembra sākumu ir ievērojams, taču tas ir krietni mazāks nekā pērn Ziemassvētku laikā un pirms Jaungada svinībām. «Rimi» sabiedrisko attiecību speciāliste Zane Eniņa stāsta, ka lielākais pieplūdums bijis tieši 23. decembrī un tādam veikals gatavojas arī rīt, dienu pirms vecgada vakara.
Tiesa gan – daudz rūpīgāk gan tiekot skatīts, ko likt groziņā, impulsīvu pirkumu šajā laikā gandrīz vairs nav. «Pircēji izvērtē, ko patiesi viņiem vajag. Sarucis konservēto dārzeņu pārdošanas apjoms, jo vasarā un rudenī cilvēki paši mājās ir sakonservējuši dažādus dārzeņus un augļus,» stāsta SIA «Media Jelgava» veikala «Menaks» jeb tautā sauktā «Otto» veikala vadītāja Māra Ķeņģe. «Mainījušies arī iedzīvotāju paradumi. Ja agrāk cilvēks ienāca vienā veikalā un tur arī nopirka visas nepieciešamās preces, tad tagad viņš izstaigā vairākus veikalus un pērk tikai tur, kur lētāk. Jā, tādējādi tiek patērēts laiks, taču ietaupījums tomēr ir manāms,» tā «Elvi» pārstāve Vineta Grigāne. Nenoliedzami – visos veikalos pircēji priekšroku dodot dažādām akcijas precēm. «Katrs domā un rēķina, kā ietaupīt, jo ieņēmumi cilvēkiem ir samazinājušies,» tā «Iki» pārstāve.
Veikalu pārstāvji atzīst, ka svētku preču grozos izmaiņas ir mazas, vienīgi to daudzumos gan tās vērojamas. Tiek pirktas konkrētas lietas, kas svētkiem piedienas, – gaļa, piparkūkas, pelēkie zirņi, mandarīni un citas. «Šogad cilvēki gan izvērtē, cik daudz visu pirkt, un raugās, lai pāri nekas nepaliktu. Ja iepriekšējos gadus cilvēki mājās gatavoja tikai pamatēdienu, jo plātsmaizes vai saldos ēdienus veikalos nopirka jau gatavus, tad šogad arī tos viņi gatavo paši. Palielinājies dažādu izejvielu apgrozījums – miltu, saldā krējuma. Pieņemu, ka cilvēki izrēķinājuši, ka tas sanāk lētāk,» tā Z.Eniņa. «Maxima» preses sekretārs Ivars Andiņš novērojis, ka šajā gadā uz svētkiem daudz veiksmīgāk rit zivju tirdzniecība, bet gaļas produktu pirkšanas apjoms samazinājies. «Iespējams, tas tāpēc, jo zivīm bieži ir atlaides. Var jau arī būt, ka beidzot cilvēki ieklausījušies dietologu teiktajā, ka zivis ir veselīgākas,» tā I.Andiņš.
Taču, neskatoties uz to, ka pircēju skaits palielinājies, veikalu apgrozījums arī pēc svētkiem būšot mīnusos, jo cilvēki vairs tik daudz nepērk, turklāt šogad esot kritušās arī pārtikas produktu cenas. Tāpat ļoti daudz preču tiek pārdotas par akcijas cenām, līdz ar to kopējais apgrozījums ir mazs.
Foto: Ivars Veiliņš