«Šodien bija šoks,» teic Inese, ar mikroautobusu atgriezusies mājās Jelgavā pēc šīs nedēļas pirmās nakts maiņas darbā Rīgā. Visdrīzāk, viņa nav vienīgā, kuru nepatīkami pārsteidza brauciena biļetes cenas kāpums. Taču SIA «Jelgavas Autobusu parks» skaidro, ka konkrētā maršruta braukšanas tarifs bijis nemainīgs vairāk nekā divus gadus. Tā pašreizējās inflācijas apstākļos uzņēmums cietis zaudējumus. Jāpiebilst, ka jelgavniekiem ir dota izvēles iespēja, kā ar sabiedrisko transportu nokļūt galvaspilsētā un atpakaļ.
Daiga Laukšteina
«Jelgavas Vēstnesis» jau rakstīja, ka no 1. marta SIA «Jelgavas Autobusu parks» (JAP) paaugstinājis biļešu cenas mikroautobusu maršrutā uz Rīgu un atpakaļ. Līdzšinējo 1,10 latu vietā par biļeti nu jāmaksā 1,50 lati vienā virzienā.
Pieļauj pasažieru plūsmas samazinājumu «Galvenokārt braukšanas maksas pieaugums ir saistīts ar degvielas cenas kāpumu,» pārmaiņas pamato JAP komercdirektore Viktorija Ļubļinska. Viņa piebilst, ka uzņēmums nedrīkst pievērt acis arī uz autobusu apkalpošanas un iegādes augošajām izmaksām. Turklāt mikroautobusu maršruts uz galvaspilsētu un atpakaļ ir komercmaršruts, kas strādā bez dotācijām no valsts. Iepriekš reisa Jelgava – Rīga mikroautobusu biļetes cena no viena lata līdz 1,10 latiem tika paaugstināta 2005. gada 1. novembrī. «Tāpēc jau zināms, ar ko jārēķinās cenas paaugstināšanas gadījumos. Protams, pieļaujam iespēju, ka pasažieru plūsma varētu samazināties, taču pēc pirmajām dienām to apgalvot nevar. Pagaidām varbūt cilvēki vēl nav attapušies un tikai vēlāk sāks rēķināt, jo mikroautobusu piepildījums nav mainījies. Ir pāragri izdarīt jebkādus secinājumus, taču šomēnes cītīgi sekosim līdzi pasažieru plūsmas izmaiņām, analizēsim datus,» stāsta V.Ļubļinska. Arī šoferu pagaidām pietiekot. Pat neliela rinda izveidojusies. Cits jautājums ir viņu kvalifikācija, attieksme pret darbu, atbildība, spēja komunicēt.
Var braukt ar tranzīta autobusiem JAP komercdirektore akcentē, ka mikroautobusi ir tikai viena daļa no pasažieru pārvadājumiem uz Rīgu un atpakaļ. Un nekādā ziņā nevarot runāt par JAP monopolu konkrētā maršruta apkalpošanā. Ir noslēgti līgumi arī ar citu Latvijas pilsētu autobusu parkiem, lai jelgavnieki ceļam līdz Rīgai varētu izmantot tranzīta sabiedrisko transportu. Tā mūsu autoostā piestāj caurbraucēji no Dobeles, Liepājas, Saldus, Ventspils, kā arī a/s «Nordeka» lielie autobusi. Piemēram, braucot ar Liepājas autobusu līdz Rīgai, būs jāšķiras no viena lata, bet, izmantojot Saldus Autobusu parka pakalpojumus, – no 1,10 latiem. Jāpiebilst, ka tranzītautobusi piestāj ne vien autoostā, bet arī RAF dzīvojamā masīvā un Ozolniekos. Starp citu, braukšanas maksa no 1. marta paaugstinājās tikai mikroautobusu maršrutā Jelgava – Rīga. Par braukšanu lielajos JAP autobusos uz galvaspilsētu un atpakaļ (0,95 lati vienā virzienā), kā arī citos tālsatiksmes autobusu maršrutos biļešu cenas pagaidām nemainīsies.
Dobelniekiem – 24 reisi dienā No Dobeles caur Jelgavu darba dienās uz Rīgu un atpakaļ ir 24 mikroautobusu reisi ar laika intervālu 30 – 45 minūtes. SIA «Dobeles Autobusu parks» valdes loceklis Ārvaldis Laumanis klāsta, ka pārsvarā tomēr kaimiņu pilsētas mikriņi pārvadā dobelniekus, jelgavniekiem daudz brīvu vietu nepaliek. «Kas tas ir – 72 kilometri ar transportlīdzekli no Dobeles uz Rīgu? Problēmas sagādā nevis attālums, bet gan sastrēgumi pašā Rīgā,» spriež Ā.Laumanis. Dobeles mikroautobusa cena ceļam uz Rīgu no Jelgavas ir 1,10 lati, bet no kaimiņu pilsētas – 1,80 lati. «Tuvākajā laikā šo cenu neplānojam celt,» apgalvo Ā.Laumanis. Papildus tam uz Rīgu pāris reižu dienā kursē katrs no diviem Dobeles lielajiem autobusiem. Braucot ar to, biļetes cena ir analoga mikroautobusa cenai.
Ar vilcienu – vislētāk Arī biļetes cena braucienam ar vilcienu no Jelgavas līdz Rīgai vismaz tuvākajā laikā netiks mainīta. Kā «Jelgavas Vēstnesis» noskaidroja stacijā, patlaban tā ir 83 santīmi vienā virzienā. Taču darba dienās no pulksten 10.40 līdz 13.40 tiek piemērota 25 procentu atlaide, tādējādi biļetes cena vienā virzienā ir tikai 0,62 lati. Uz Rīgu parasti dodas sešu vai četru vagonu vilciena sastāvs, pielāgojoties pasažieru plūsmai. Protams, no rītiem un vakaros tā ir lielāka. Vilciens uz Rīgu un atpakaļ kursē katru stundu, no rītiem pat ik pēc 10 – 20 minūtēm, dienas laikā transportlīdzekļa atiešanas intervāls ir ap 50 minūtēm.