24.9 °C, 2.4 m/s, 60.3 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāBūvnieka atbildība nebeidzas līdz ar objekta nodošanu ekspluatācijā
Būvnieka atbildība nebeidzas līdz ar objekta nodošanu ekspluatācijā
07/12/2018

«Šobrīd mūsu apsaimniekošanā ir 33 pilsētas infrastruktūras objekti, sākot no autobusu pieturām un vides objektiem un beidzot ar rekonstruētiem ielu posmiem, kuriem ir spēkā garantija. Tas nozīmē, ka garantijas laikā, kas lielākoties svārstās no diviem līdz septiņiem gadiem, konstatētos defektus būvnieks novērsīs par saviem līdzekļiem. Iedzīvotājiem gan vairāk interesē redzamā daļa – ja ir bojājums, lai tas tiktu novērsts, neiedziļinoties, kurš un par kādu naudu to veic. Taču pašvaldībai būtiska ir arī neredzamā daļa – katru šādā veidā ietaupītu eiro varam izmantot citu objektu sakārtošanai un izveidei,» norāda pašvaldības iestādes «Pilsētsaimniecība» vadītājs Māris Mielavs.

Pilsētas infrastruktūras uzturēšana ir būtiska pozīcija
pašvaldības budžetā. Piemēram, šogad «Pilsētsaimniecība» šim
mērķim, ieskaitot arī valsts dotāciju ielu uzturēšanai, atvēlēja
gandrīz 4 miljonus eiro. Un, lai gan precīzu summu, cik uzņēmēji
tērē garantijas remontiem, pateikt nav iespējams, jo uzņēmumam šāda
informācija nav jāsniedz, M.Mielavs lēš, ka tā nav maza. «Pašlaik
Jelgavas pašvaldības prakse ir lielajiem publiskās infrastruktūras
objektiem noteikt garantijas termiņu 5–7 gadus, un šajā laikā katrā
objektā tiek konstatēti defekti, dažos – pat vairākkārt.»

Apseko arī ikdienā

Infrastruktūras objektu apsekošana ietilpst «Pilsētsaimniecības»
speciālistu ikdienas darbu pienākumos, pārsvarā tos novērtējot
vizuāli, bet vidēji reizi gadā tiek veikta rūpīga pārbaude, lai
novērtētu objektu stāvokli. Visbiežāk tas tiek darīts pavasarī, jo
lielākoties defekti parādās pēc ziemas. Konstatētie defekti tiek
fiksēti aktā, nosakot arī reālus termiņus to novēršanai, un par to
tiek informēts objekta būvnieks. Ja nepieciešams, tiek veikta pilna
objekta apskate, kurā piedalās arī būvnieku pārstāvis un objekta
būv­uzraugs. «Mēs ne vien konstatējam defektus, bet arī izvērtējam,
kāpēc tie radušies – būvniekam jānovērš tikai tie defekti, kas
radušies viņa vainas dēļ, piemēram, ja nav precīzi ievērota
tehnoloģija, izmantots ne visai kvalitatīvs materiāls,» skaidro
M.Mielavs. Lai problēmas varētu ātrāk un efektīvāk novērst, viņš
aicina arī iedzīvotājus aktīvi iesaistīties un par pamanīto ziņot
Jelgavas pašvaldības operatīvās informācijas centram, zvanot pa
bezmaksas iedzīvotāju atbalsta tālruni 8787 vai atzīmēt problēmu
interaktīvajā kartē, kas pieejama mājaslapā
www.pilsetsaimnieciba.lv. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Objektā atbild no A līdz Z

Konstatētie defekti ir dažādi, bet visbiežāk
tie ir komunikāciju aku un lūku aizbīdņu iesēdumi, izskalojumi
nogāzēs, krāsoto elementu defekti, piemēram, rūsa vai krāsas
apdrupums, horizontālā marķējuma defekti. «Piemēram, ja tiek veikta
grāvja pārbūve, speciāli paredzot risinājumus, lai neveidotos
izskalojumi, taču tie garantijas laikā ir radušies, tā ir būvdarbu
veicēja atbildība, ja vien projektā nav ieviesusies kļūda. Tāpat kā
piemēru var minēt ielu horizontālo marķējumu – tiek ņemts vērā
fakts, ka tas nodilst dabiski, tomēr, ja marķējums atlec no asfalta
vai nodrūp, tas ir brāķis,» stāsta M.Mielavs. Būtiski, ka būvnieks
atbild ne vien par pašu darbu, bet arī par izmantoto materiālu
atbilstību – ja tiek būvēta iela, tad atbildība ir jāuzņemas gan
par asfalta seguma kvalitāti, ietves bruģa kvalitāti, soliņu krāsu,
gan arī par luksoforu un ceļa zīmju kalpošanu, pat par
iestādītajiem kokiem un iesēto zāli. «Bija gadījums, kad pēc
kapsētas teritorijas paplašināšanas darbiem konstatējām, ka vairāki
no iestādītajiem kokiem nav pārziemojuši un aizgājuši bojā. Tā kā
visi koki tika vienādi kopti, bet citi bija veseli, visdrīzāk, šie
bija nekvalitatīvi stādi vai arī tos nepareizi iestādīja, un
uzņēmumam, kurš veica teritorijas paplašināšanas darbus, bija
pienākums iestādīt jaunus kokus,» norāda M.Mielavs.

Nodrošinās pret «negribu» un «nevaru»

«Pilsētsaimniecības» vadītājs stāsta, ka iestādes speciālisti
regulāri apseko objektus arī būvdarbu laikā, veicot dažādus
būtiskus mērījumus, kas ļauj pārliecināties par kvalitāti.
Piemēram, šopavasar Romas ielā, kur tika asfaltēts ielas posms no
Zemeņu līdz Turaidas ielai, pašvaldības speciālisti būvdarbu laikā
konstatēja aku bojājumus, ko būvnieks novērsa. Tāpat katrā objektā
ir būvuzraugs, kas arī ir līdzatbildīgs par gala rezultāta
kvalitāti.

Neskatoties uz to, ir situācijas, kad būvnieks neatzīst savu
vainu tajā, ka ir radies defekts, un nevēlas to novērst. Nākas
dzirdēt arī tādas atrunas, ka konkrēto darbu veica apakšuzņēmums,
kuram tad arī problēma jārisina, tomēr M.Mielavs uzsver –
pašvaldība noslēdz līgumu ar ģenerāluzņēmumu, kurš uzņemas pilnu
atbildību gan par objektu kopumā, gan arī par apakšuzņēmēju darbu
un rīcību, ja tādus objektā piesaista. Lai nodrošinātos pret šādām
situācijām, kad tiek konstatēta nepārprotama būvnieka vaina, bet
viņš tomēr bojājumus nenovērš, pašvaldība izmanto būvdarbu
garantijas apdrošināšanu. Tas strīdus situācijā ļautu pašvaldībai
no apdrošināšanas kompānijas atgūt izdevumus, kas tai rastos
bojājumu novēršanas procesā, savukārt apdrošinātājs pēc tam šos
līdzekļus piedzītu no uzņēmuma. «Astoņu gadu laikā, kopš strādāju
pašvaldībā, nav bijis tāds gadījums, ka uzņēmums nenovērstu
garantijas laikā radušos defektus,» norāda M.Mielavs.

Garantijas termiņš – kvalitātes
rādītājs

Lai gan speciālajos būvnoteikumos katrai būvju grupai ir
noteikts minimālais garantijas termiņš, puses, slēdzot līgumu par
darbu veikšanu, var vienoties par citu termiņu. «Jo ilgāku
garantiju būvnieks ir gatavs piedāvāt, jo lielāka ir mūsu kā
pasūtītāju ticība tam, ka darbi tiks veikti kvalitatīvi, jo neviens
uzņēmums nav ieinteresēts par saviem līdzekļiem novērst defektus,
turklāt tas savā ziņā ir arī jautājums par uzņēmuma reputāciju,»
vērtē M.Mielavs. Viņš papildina – garantijas termiņš ir viens no
kritērijiem, ko Jelgavas pašvaldība izvērtē publiskās
infrastruktūras objektu būvniecības iepirkumos, izvēloties
saimnieciski izdevīgāko piedāvājumu – uzņēmums var piedāvāt garāku
termiņu nekā minimālo, kas noteikts iepirkuma prasībās.

Arī katrai atļaujai ir garantija

Garantija tiek piešķirta ne tikai būvdarbiem, bet arī rakšanas
darbiem. M.Mielavs norāda – katrai rakšanas darbu atļaujai pilsētas
teritorijā, ko izsniedz «Pilsētsaimniecība», ir noteikts garantijas
termiņš – 2 gadi. «Šādā veidā varam nodrošināt, lai rakšanas vietā
ielas segums tiktu atjaunots kvalitatīvi,» viņš skaidro. Šī iemesla
dēļ iestādes speciālisti vēl pirms seguma ieklāšanas izlases veidā
rakšanas vietā pārbauda sablīvējumu, kas ir viens no nozīmīgākajiem
priekšnosacījumiem, lai ielas segums labi turētos. Savukārt
būvniekam, atjaunojot ielas segumu, jānorāda sablīvējuma
koeficients konstruktīvajam slānim. «Piemēram, kāds uzņēmums vēlas
būvēt objektu un, lai pievilktu komunikācijas, pārrok ielu. Ja divu
gadu laikā pēc objekta pabeigšanas rakšanas vietā konstatēsim
iesēdumu, tas būs jānovērš uzņēmumam,» M.Mielavs stāsta, kā
rakšanas atļaujas garantija darbojas praksē. Viņš norāda, ka
rakšanas darbos apmēram 30–40 procentos gadījumu tiek konstatēti
defekti, tomēr šim skaitlim ir tendence samazināties. Jāpiebilst,
ka šogad piešķirtas 594 rakšanas atļaujas. Arī ikdienas
uzturēšanas darbiem, ko veic noteikts uzņēmums saskaņā ar noslēgto
līgumu, ir garantijas laiks – no 6 mēnešiem līdz 2 gadiem atkarībā
no darbu specifikas.

Ir vēl kāda nianse – ja ielai bojājumus rada zem tās esošās
komunikācijas, tie jānovērš komunikāciju īpašniekam, turklāt šī ir
beztermiņa atbildība. «Piemēram, ziemā plīst inženierkomunikācija,
kas atrodas zem asfaltētas ielas. Pēc avārijas novēršanas un
cauruļu salabošanas tiek ieklāts pagaidu segums, jo asfaltēšanas
darbus var veikt tikai pavasarī. Pavasarī rakšanas vieta tiek
noasfaltēta, bet pēc pieciem sešiem mēnešiem konstatējam iesēdumu.
Par tā novēršanu atbildīgs ir komunikāciju īpašnieks,» stāsta
M.Mielavs, papildinot, ka ir arī gadījumi, kad vienā un tajā pašā
vietā vai objektā defekti jānovērš vairākkārt.

«Ne viss, ko labojam, ir mūsu brāķis»

Uzņēmums būvēja stacijas termināla ielas.

SIA «Binders» sabiedrisko attiecību speciāliste Vita Noriņa:

«Sociālo tīklu laikmetā, kad ikviens var nofotografēt pamanīto
defektu un izplatīt šo attēlu tālāk, neiedziļinoties, kas un kāpēc
noticis, tiek kultivēta attieksme – ja mēs tur būvējām, bet tagad
kaut ko labojam, tātad slikti strādājām, neesam uzticami… Kā es
saku saviem kolēģiem – ja Lietuvā visi zina, kā jāspēlē basketbols,
tad Latvijā visi zina, kā jābūvē ceļi. Taču jāņem vērā, ka ne
vienmēr labojam tikai brāķi – itin bieži, izvērtējot katru objektu
un situāciju individuāli, novēršam arī tās problēmas, ko rada
objektīvi apstākļi – laiks, objekta ekspluatēšanas intensitāte, tā
uzturēšanas apstākļi un citi iemesli, kam nav tiešas saistības ar
būvdarbu kvalitāti. Piemēram, rotācijas aplis projektēts un
uzbūvēts tā, ka lielgabarīta transports nevar to izbraukt,
neuzbraucot uz apmalēm – loģiski, ka apmales intensīvas satiksmes
dēļ tiek bojātas. Vai, piemēram, ziemā, šķūrējot sniegu uz ietvēm,
veloceliņiem vai ielām, tiek sabojāts arī segums un apmales. Kāpēc
lai mēs nepanāktu pretī un nesalabotu arī šādus bojājumus, ja mums
tāpat objektā ir jānovērš citi defekti, un šādiem darbiem izmaksas
nav ļoti lielas? Turklāt tas ir arī reputācijas jautājums – mēs
strādājam visā Latvijā, un mums ir svarīgi, kā mūs redz un
uztver. Būtiski, ka līgumā pasūtītājs definē arī veidu, kādā
notiek garantijas darbu piemērošana. Mūsu pieredze liecina, ka
Jelgavas pašvaldība šajā ziņā ir viens no atbildīgākajiem
pasūtītājiem, kas garantijas periodā regulāri pārbauda objektu
stāvokli, sastāda precīzus un izsmeļošus apsekošanas aktus, kuros
vizuāli fiksēta un aprakstīta katra problemātiskā pozīcija
objektā.»

«Garantijas darbu apjomi un izmaksas norāda uz veikto
darbu kvalitāti»

Uzņēmums rekonstruē Loka maģistrāli.

SIA «RERE Vide» valdes priekšsēdētājs Vjačeslavs Voropajevs:

«Vairākus gadus ilgs garantijas termiņš būvniecības objektiem ir
standarta prasība. To paredz Ministru kabineta noteikumi, kas
izdoti, pamatojoties uz Būvniecības likumu. Mēs kā būvniecības
infrastruktūras pakalpojumu sniedzējs ar to rēķināmies un uzskatām,
ka tā tam ir jābūt – garantijas termiņš apliecina mūsu atbildību
par objekta kvalitāti un ilgmūžību.

Jāņem vērā, ka garantijas darbu veikšana ir normāla prakse, un
arī mēs – «RERE Vide» – savos objektos to nodrošinām, taču būtiski
ir garantijas darbu apjomi un to segšanas izmaksas, kas norāda uz
iepriekš veikto būvniecības darbu kvalitāti. Mūsu uzņēmumā ceļu
būves projektu garantijas darbiem nepieciešamā summa nevienā
objektā nav pārsniegusi 0,5 procentus no kopējās projekta būvdarbu
summas.»

Foto: no «Pilsētsaimniecības» arhīva