2.5 °C, 3.3 m/s, 86.6 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāBūvgružu izbēršana mežā draud ar pamatīgu naudas sodu un pat auto konfiskāciju
Būvgružu izbēršana mežā draud ar pamatīgu naudas sodu un pat auto konfiskāciju
21/04/2016

Nelegālo būvgružu izgāztuvēm ir tendence palielināties, un tā ir arvien aktuālāka problēma ne tikai Jelgavā, bet arī valstī. 23. aprīlī visā Latvijā notiks Lielā talka, un, visticamāk, arī mūsu pilsētā netrūks talcinieku, kuri, vācot atkritumus, no krūmājiem, grāvjiem un nomaļākām vietām vilks ārā visu, kas pēc remonta kādam kļuvis lieks, tostarp uzies nelegāli izbērtus būvgružus, kurus bez smagās tehnikas nesavākt… Taču jāuzsver, ka būvgružu izbēršana sadzīves atkritumu konteineros, konteineros, kas paredzēti tikai lielgabarīta vai kapsētu atkritumiem, ir tikpat sodāma rīcība kā to izbēršana mežā. Vai iedzīvotāji to apzinās?

Divi vīrieši Zirgu ielā izvietotajā konteinerā, kas paredzēts,
lai apkārtējo māju iedzīvotāji varētu atbrīvoties no lielgabarīta
atkritumiem, marta beigās sabēra būvgružus. Šoreiz vīriem
nepaveicās, jo turpat blakus gadījās SIA «Jelgavas komunālie
pakalpojumi» darbinieks, kurš notikušo fiksēja fotogrāfijās.
Pašvaldības policija noskaidroja vainīgos, un tika piemērots naudas
sods. Taču šādu gadījumu, kad tiek pieķerti būvgružotāji, diemžēl
nav daudz, un atkritumu konteineri, nomaļākas vietas un meži
turpina kļūt par nelegālajām būvniecības izgāztuvēm.

Būvgruži – arī kapsētās
«Jelgavai netālo Viesturu mežu pagājušā gada Lielajā talkā
satīrījām. Gads apkārt, un atkal mežs pilns,» saka «Latvijas valsts
mežu» Zemgales mežsaimniecības mežkopības vadītājs Sandris
Upenieks, atklājot, ka pagājušajā gadā vien no Zemgales reģiona
mežiem kopumā izvests ap 70 tonnu atkritumu, un vismaz puse no tiem
bija būvgruži. 
Nelegāli izbērti atkritumi, tostarp būvgruži, ir aktuāla problēma
arī pilsētas teritorijā – SIA «Zemgales Eko» valdes loceklis
Aleksejs Jankovskis norāda, ka šim mērķim pašvaldības budžetā šogad
atvēlēti 33 000 eiro. Tiesa, kopējā summa, kas tiek iztērēta, ir
krietni lielāka, jo atkritumi tiek izmesti ne tikai nomaļās
teritorijās – mājas atkritumu izmešanai iedzīvotāji nereti izmanto
arī kapsētu konteinerus. «Jelgavas kapsētās izvietoti 17 atkritumu
konteineri, kuru kopējās izmaksas atkritumu izvešanai 2015. gadā
bija 66 960 eiro. Pērn 50 procenti no kapsētu konteineru
atkritumiem bija iedzīvotāju privātie sadzīves un būvniecības
atkritumi,» informē pašvaldības iestāde «Pilsētsaimniecība».
Savukārt patvaļīgi izveidoto izgāztuvju likvidēšanai pašvaldības
mežos pērn izlietoti ap 700 eiro.

Būvniecības atkritumiem sola maisus
Kaut arī pašvaldības saistošajos noteikumos, kas reglamentē
atkritumu apsaimniekošanu pilsētā, norādīts, ka sadzīves
atkritumiem paredzētajos konteineros aizliegts ievietot ražošanas
un bīstamos atkritumus, daudzi šo prasību ignorē. «No vienas puses,
ja remontdarbu atkritumi tiek izbērti konteinerā, kaut arī tas būtu
sadzīves atkritumu konteiners, tas noteikti ir labāk nekā tad, ja
tie tiek aizvesti uz mežu, taču, no otras puses, iedzīvotājiem ir
jāsaprot, ka būvniecības atkritumi ir ļoti smagi un izvietotie
plastmasas konteineri tiem nav piemēroti – to celtspēja nav
atbilstoša būvniecības atkritumiem, un būvgružu dēļ izbēršanas
procesā var sabojāt gan konteineru, gan mašīnu,» saka atkritumu
apsaimniekošanas uzņēmuma «Jelgavas komunālie pakalpojumi» valdes
loceklis Alvils Grīnfelds. Kā rīkoties cilvēkam, kurš iecerējis
remontdarbus? «Jelgavas komunālie pakalpojumi» piedāvā divas
iespējas: būvniecības atkritumiem iznomāt 7 kubikmetru ietilpības
konteineru vai arī būvdarbu gaitā radušos atkritumus saviem spēkiem
nogādāt atkritumu poligonā «Brakšķi». Arī būvniecības atkritumi
tiek pieņemti gan šķirotā, gan nešķirotā veidā –  ja šie
atkritumi sašķiroti pa frakcijām, to utilizēšana maksā
mazāk. 
«Jau tuvākajā laikā mums jāatrisina jautājums par iespēju
būvniecības atkritumiem iznomāt maisus, jo apzināmies, ka virknei
klientu, kuri nav iecerējuši vērienīgus remontdarbus, 7 kubikmetru
konteiners ir daudz par lielu. Arī vairāki iedzīvotāji ir
interesējušies par iespēju būvgružiem iznomāt 3 – 4 kubikmetru
ietilpības konteineru vai maisu, taču diemžēl šobrīd tādu
pakalpojumu mēs nepiedāvājam,» problēmu apzinās uzņēmuma vadītājs,
cerot, ka, to atrisinot, izdosies samazināt būvniecības atkritumu
izbēršanu tiem neparedzētās vietās.  
Poligons «Brakšķi» ir viena no nedaudzajām vietām Latvijā, kur
iespējams nodot arī azbestu saturošos būvmateriālus, tostarp jumta
šīferi. Taču svarīgi, ka šīferim obligāti jābūt slēgtā iepakojumā –
fasētam maisos. 
Jāpiebilst, ka decembrī, janvārī un februārī «Brakšķos» vidēji
mēnesī tiek ievesti ap 1000 kubikmetriem atkritumu ar būvgružu
konteineriem, savukārt pārējā laikā – divreiz vairāk. Turklāt
vairāku gadu griezumā ievesto būvgružu apjomam nav tendences ne
būtiski sarukt, ne palielināties. 

Bez maksas – tikai logu stiklu
Ja iepriekš būvgružus bez maksas varēja nodot arī kādā no trim
dalīto atkritumu savākšanas laukumiem Jelgavā, tad kopš 2014. gada
vasaras šādas iespējas vairs nav. Tieši šī pakalpojuma pārtraukšanu
visi, kuri saskaras ar nelegālo būvgružu sekām, min kā svarīgāko
iemeslu nelegāli izgāzto būvgružu apjoma kāpumam.
Taču situācija ir nepielūdzama: uzraugošo institūciju ieskatā,
Jelgavas pašvaldība, no iedzīvotājiem bez maksas pieņemot
būvgružus, ierobežoja brīvā tirgus konkurenci, tādējādi no šī
pakalpojuma pirms diviem gadiem nācās atteikties. A.Jankovskis gan
bilst, ka poligonā ievesto būvgružu apjomā tas īpaši neatspoguļojās
– par maksu nodoto būvgružu daudzums «Brakšķos» īsi pēc izmaiņām
pieauga vien par 3 – 5 procentiem. Iedzīvotāju neapmierinātība par
to, ka vairs nevar būvgružus nodot bez maksas, izskan vēl šobrīd,
taču vienlaicīgi nevar ignorēt faktu, ka ne visi šo iespēju
izmantoja godprātīgi – kaut arī iespēja bija paredzēta tikai
jelgavniekiem, kuriem būvniecība nav bizness, to nereti izmantoja
arī tuvējās pašvaldībās dzīvojošie, arī tā sauktās «melnās
brigādes», kuras par būvgružu izvešanu no klienta naudu paņēma,
taču realitātē bez maksas nogādāja šķiroto atkritumu
laukumos. 
Šobrīd vienīgais, kas klasificējams kā būvniecības atkritumi un ko
iespējams bez maksas nodot dalīto atkritumu savākšanas laukumos, ir
logu stikls. Tiesa, veco logu kā lielgabarīta atkritumu bez papildu
samaksas aizvedīs arī atkritumu apsaimniekošanas uzņēmums.

Ēnu ekonomikas sekas – mežā
Teorētiski viss ir vienkārši: likums paredz, ka remontdarbu
veicējam pašam jārūpējas par radušos būvgružu utilizāciju, taču
dzīvē tas īsti nedarbojas. «Nav noslēpums, ka celtniecībā un
būvniecībā ir ēnu bizness – tie, kas šajā jomā darbojas legāli, arī
būvniecības atkritumus utilizē legāli, bet tie, kas darbojas ēnu
biznesā, tos izber mežā. Būsim reāli – nav daudz tādu, kuri,
teiksim, nojaucot veco šķūni, šīferi nodod atbilstoši prasībām.
Varbūt samaksā kādam «meistaram», kurš to apņemas izdarīt,» spriež
«Latvijas valsts mežu» pārstāvis S.Upenieks. Arī sludinājumu
portālos netrūkst būvniecības atkritumu izvešanas piedāvājumu «par
draudzīgu cenu», un viņus izkontrolēt nav iespējams. 
Mehānisms, kā novērst nelegālo būv­gružu izgāšanu dabā, ir skaidrs:
normatīvajos aktos būvgružu apsaimniekošanai jāiestrādā stingrākas
prasības. A.Grīn­felds spriež, ka solis šajā virzienā bija pirms
gadiem diviem pieņemtie MK noteikumi ar mērķi panākt, lai
būvniecības atkritumu ceļš būtu izsekojams. «Taču šī prasība atkal
darbojas tikai uz tiem, kas strādā oficiāli. Mūsu valstī būvgružu
izvešana, tāpat kā, teiksim, asenizācijas pakalpojumi, šobrīd vēl
aizvien ir joma, kurā, lai darbotos, nepieciešams vien atbilstošs
transports. Nevienam jau tā īsti nav tiesību, apturot šādu mašīnu
uz ceļa, pārliecināties, ka būvgruži tiek izvesti legāli,» tā
A.Grīnfelds. 

Cer uz novērošanas kamerām
Legālā būvniecības biznesa pusē ar atbildību viss ir kārtībā,
apstiprina arī Jelgavas pašvaldības Būvinspekcijas vadītāja
Natālija Ļubina, skaidrojot, ka būvniecības likumdošanā vienmēr
bijusi prasība par būvniecībā radīto atkritumu apsaimniekošanu:
paredzēt atkritumu šķirošanu; nodrošināt būvgružu transportēšanu uz
izgāztuvi. «Veicot objektu būvniecību, par šīs prasības izpildi
atbild būvdarbu vadītājs, kurš, parakstot Būvdarbu vadītāja
saistību rakstu, apņemas pildīt visas dokumentācijas prasības,»
skaidro N.Ļubina, piebilstot, ka par būvgružu aizvešanu uz
izgāztuvi pēc attiecīgiem dokumentiem pārliecinās, pieņemot
objektu. Pastiprinātu kontroli Būvvalde veic tajos objektos
(visbiežāk veco ēku nojaukšana), kur ir bīstamie būvmateriāli,
piemēram, šīferis, azbests. Arī šajos gadījumos būtiskus pārkāpumus
pilsētā nav nācies konstatēt. Bet, veicot privātmājas, dārza mājas,
saimniecības ēkas būvniecību vai dzīvokļa pārplānošanu ar sienu
pārbūvi, likumdošana atļauj to veikt pašu spēkiem, neparedzot
nekādu nodošanas dokumentāciju, un šādā gadījumā būvinspektoriem
nav tiesību no būvētāja pieprasīt informāciju par būvgružu
utilizāciju. Tādējādi šādos gadījumos tikai no būvnieku godaprāta
atkarīgs tas, kur būvgruži nonāks.
S.Upenieks akcentē, ka nelegāli izgāztiem būvgružiem izsekojamība
ir minimāla. «Šobrīd nopietni apsveram iespēju par novērošanas
kameru un attiecīgu informatīvu zīmju izvietošanu, iebraucot mežos.
Kāds šo brīdinājumu ignorēs, bet kāds – respektēs,» saka
S.Upenieks, norādot, ka pirms tam gan jānokārto visas formalitātes,
lai auto īpašnieku varētu saukt pie atbildības. Līdzīgu risinājumu
apsver arī «Pilsētsaimniecība». 
Lai novērstu atkritumu nekontrolētu izmešanu, iedzīvotāji tiek
aicināti ziņot par šādiem gadījumiem Pašvaldības policijai pa
tālruni 63028550 vai POIC pa bezmaksas tālruni 8787. Galu galā – ja
pārkāpējs vienreiz tiks pieķerts un samaksās naudas sodu, kas nebūt
nav «simbolisks», varbūt viņš apzināsies, ka gan lētāk, gan arī
drošāk būvgružus ir nodot legāli.