Nepilnus trīs gadus Latvijā piedāvā iespēju nokārtot autovadītāja apliecību braukšanai tikai ar «automātu», un šādu iespēju mūsu pilsētā izmantojuši jau 106 cilvēki. Kaut arī sākotnēji pārsvarā šo iespēju izmantoja cilvēki gados, tagad to aizvien biežāk izmanto jauni cilvēki, taču galvenokārt – sievietes.
Ligita Vaita
Apliecība, kuru saņem autovadītājs, ja tas kārtojis eksāmenu ar automātisko ātrumkārbu, ir apliecība ar 78. ierobežojuma kodu, kas ļauj vadīt mašīnu tikai ar automātisko pārnesumkārbu. Taču, kā skaidro CSDD Jelgavas nodaļas priekšnieces vietnieks Jevgēnijs Rindjonoks, procedūra, kas topošajam autovadītājam jāiziet, ir nemainīga. «Jākārto tāds pats teorijas eksāmens un arī braukšanas ilgums, nosacījumi un maksa eksāmenā ir tādi paši. Vienīgā atšķirība – viņš to visu dara, braucot ar «automātu»,» skaidro J.Rindjonoks, kurš arī Jelgavā ir arī galvenais eksaminācijas inspektors.
Tieši tehniskais nodrošinājums rada nelielus sarežģījumus eksāmena kārtotājiem. «Mums, Jelgavā, nav šādas eksāmenu automašīnas, tāpēc, ja kāds izrāda interesi par eksāmena kārtošanu ar «automātu», mums automašīna ir jāatdzen no Rīgas,» skaidro J.Rindjonoks, piebilstot, ka tāpēc konkrētā dienā eksāmens jākārto vismaz četriem pretendentiem. Viņš norāda, ka sākotnēji 2011. gadā uz visām CSDD nodaļām bijusi tikai viena eksaminācijas automašīna ar automātisko pārnesumkārbu, taču nu jau to skaits ir papildināts, un Rīgā tādas ir divas, bet pa vienai – Rēzeknē, Valmierā un Liepājā.
Trīs gadu laikā, kopš šāda iespēja tiek piedāvāta, autovadītāju skaits, kas vēlas braukt tikai ar automātisko pārnesumkārbu, ir audzis – šogad pirmajos četros mēnešus to ir tikpat, cik 2012. gadā kopumā. Savukārt analizējot datus pēc dzimuma un vecuma, J.Rindjonoks norāda, ka sākotnēji eksāmenam pieteikušies vecāka gadagājuma cilvēki, taču nu šādu iespēju aizvien biežāk izmanto gados jaunie. Sieviešu pārsvars šī eksāmena kārtošanā gan ir ievērojams. Piemēram, pērn, no visiem 638 šī eksāmena kārtotājiem Latvijā, tikai 86 bijuši vīrieši. Līdzīga proporcija novērojama arī pārējā laika periodā un visās nodaļās, tostarp Jelgavā.
Galvenais eksaminācijas inspektors vērtē, ka braucēji, kas kārto eksāmenu ar «automātu», ir mazāk sekmīgi. «Vai nu kvalitatīvas apmācības trūkums vai , iespējams, braukt ar «automātu» izvēlas, jo tas ir vienkāršāk, taču sekmības koeficients eksāmenā ir zemāks nekā parastajai B kategorijai,» tā J.Rindjonoks. Viņš vērtē, ka B kategorijai sekmības koeficients ir ap 50-55 %, bet B (78) kategorijai – ap 40 %.
Protams, šāds eksāmens rada ierobežojumus autovadītājam, jo nekad nevar zināt, vai kādreiz nebūs vajadzības sēsties pie cita auto stūres Tomēr jāuzsver, ka, ja autovadītājs vēlāk tomēr vēlēsies iegūt vispārējo B kategorijas apliecību, viņam teorijas eksāmens otrreiz jākārto nebūs.
B (78) kategorijas braukšanas eksāmena kārtotāji Jelgavā:
Gads
Eksāmena kārtotāju skaits
No tiem nokārtojuši
2011
0
–
2012
27
33 %
2013
53
47 %
2014 (līdz maijam)
26
42 %
* CSDD Jelgavas nodaļas dati
B (78) kategorijas braukšanas eksāmena kārtotāji Latvijā:
Sievietes
Vīrieši
513
454
59
638
552
86
248
203
45
* CSDD dati
Foto: Ivars Veiliņš
Saistītā ziņa
Arī Jelgavā pēc pieteikuma var kārtot CSDD eksāmenu ar «automātu»