5.6 °C, 2.7 m/s, 93.4 %

Ekonomika

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsEkonomikaBizness ar mērķi palīdzēt līdzcilvēkiem
Bizness ar mērķi palīdzēt līdzcilvēkiem
03/12/2017

Oktobrī pieņemts Sociālās uzņēmējdarbības likums, kas likumdošanā nostiprina Latvijai jaunu uzņēmējdarbības veidu, uzrunājot tos, kuri vēlas risināt kādu sabiedrībai nozīmīgu sociālu problēmu un vienlaikus arī pielietot savas profesionālās zināšanas – nodarboties ar uzņēmējdarbību, nodrošinot stabilu atalgojumu sev un citiem. Šādiem uzņēmējiem valsts piedāvā arī plašas atbalsta iespējas – gan atvieglojumus, ko paredz likums, gan dalību valsts programmā, kurā iespējams piesaistīt līdzfinansējumu savas idejas attīstībai. «Valsts ir devusi zaļo gaismu, izstrādājot likumu un piedāvājot atbalstu, bet iniciatīvai, tostarp konkrētām sociālās uzņēmējdarbības idejām, jānāk no pašiem topošajiem vai esošajiem uzņēmējiem,» uzsver Latvijas Sociālās uzņēmējdarbības asociācijas (LSUA) vadītāja Madara Ūlande.

«Sociālā uzņēmējdarbība apvieno pieredzējuša uzņēmēja prasmes un
vēlmi palīdzēt citiem sabiedrības pārstāvjiem,» stāsta M.Ūlande,
skaidrojot: uzņēmējs var darboties jebkura sociāli nozīmīga
jautājuma, kas rūp pašam, labā, piemēram, atdzīvināt
kultūrvēsturisko mantojumu, palīdzēt dzīvniekiem, veicināt
izglītības aktivitātes dažādām mērķauditorijām, sniegt sociālos
pakalpojumus. Sociālā uzņēmuma veids var būt arī darba integrācijas
uzņēmums, kas nodarbina kādu no sociālās atstumtības riska grupām –
seniorus, cilvēkus ar invaliditāti, bijušos ieslodzītos, jaunās
māmiņas un citus.

Uzņēmums var piedāvāt pakalpojumus vai ražot preces, tomēr
primārais nosacījums ir nemainīgs – sociāli orientēta uzņēmuma
peļņa netiek izmaksāta tā īpašniekam. Proti, īpašnieks un uzņēmuma
darbinieki saņem algu, bet līdzekļi, kas ir uzņēmuma ikgadējā
peļņa, tiek investēti attīstībā: ja tā ir ražošana, tad līdzekļus
var ieguldīt, lai iegādātos jaunas iekārtas un kāpinātu ražošanas
apjomus, ja tas ir pakalpojums – paplašināt piedāvājuma klāstu un
pieņemt darbā papildu darbaspēku. M.Ūlande stāsta, ka Latvijā ir
aptuveni 150 uzņēmumu, kas atbilst sociālā uzņēmuma kritērijiem.
Piemēram, kāds pilsētas grausts ir atdzīvināts kā kultūras centrs,
kur notiek dažādi pasākumi, tostarp sociālās atstumtības riska
grupas jauniešiem; ir uzņēmums, kas ar neredzīgo cilvēku palīdzību
veido un izdod grāmatas Braila rakstā, tāpat virkne ražotāju
nodarbina riska grupas cilvēkus.

 

Atbalsts, pierādot sociālo labumu

Pamatojoties uz Sociālās uzņēmējdarbības likumu, atbalstu varēs
saņemt tie uzņēmumi, kuri būs iekļauti Sociālo uzņēmēju reģistrā.
«Ar solījumu statūtos, ka strādās sabiedrības labā, nebūs gana,»
skaidro Labklājības ministrijas (LM) Darba tirgus politikas
departamenta direktors Imants Lipskis. «Uzņēmumam vajadzēs pierādīt
savu sociālo misiju un tās pozitīvo ietekmi,» tā viņš, akcentējot,
ka sociālais uzņēmums var būt tikai sabiedrība ar ierobežotu
atbildību; ja tas pastāv ilgāk nekā gadu, tiks vērtēts, vai
uzņēmumā notiek saimnieciskā darbība – ražošana, pakalpojumu
sniegšana –, vai peļņa tiek ieguldīta attīstībā, vai uzņēmumā ir
algoti darbinieki.

Savukārt no aprīļa, kad likums stāsies spēkā, sociālajiem
uzņēmējiem būs pieejami dažādi atvieglojumi. Piemēram, sociālais
uzņēmums tiks atbrīvots no uzņēmuma ienākuma nodokļa (UIN)
nomaksas, ja peļņu ieguldīs uzņēmuma attīstībā. UIN atvieglojumu
piemēros aktīvu iegādes un ziedojumu gadījumā, tiesa, ar piebildi,
ka tas nepieciešams sociālo mērķu sasniegšanai. Tāpat uzņēmējs bez
atlīdzības varēs nodot kustamo mantu sociālā uzņēmuma īpašumā, kā
arī piesaistīt brīvprātīgos darbiem, kas nav saistīti ar uzņēmuma
pārvaldi un grāmatvedību. Arī pašvaldība varēs sniegt atbalstu,
piemērojot nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumus uzņēmumiem, kuri
būs ieguvuši sociālā uzņēmuma statusu.

 

Uzņēmējiem pieejams grants

Kamēr pieņemtais Sociālās uzņēmējdarbības likums vēl nav stājies
spēkā, uzņēmējiem, tostarp biedrībām un nodibinājumiem, ir iespēja
startēt LM un finanšu institūcijas «Altum» atbalsta programmā
«Atbalsts sociālajai uzņēmējdarbībai». Tās gaitā līdz 2022. gadam
būs pieejams finansiāls atbalsts kopumā vairāk nekā 10 miljonu eiro
apmērā. «Ja sociālais uzņēmums atbilst kritērijiem, tas tiek
iekļauts projekta dalībnieku reģistrā,» stāsta I.Lipskis, norādot:
jaunajiem uzņēmējiem prasības ir atvieglotas, savukārt tiem
pretendentiem, kas darbojas ilgāk nekā gadu, – stingrākas. Tiem būs
jāpierāda, ka uzņēmums strādā un vismaz 50 procentus peļņas novirza
sociālā mērķa sasniegšanai, kā arī algo darbiniekus un ir sociāli
atbildīgs. Šajā gadījumā uzņēmējs ar biznesa plānu var vērsties
«Altum» un pretendēt uz grantu, lai attīstītu vai paplašinātu sava
uzņēmuma darbību. «Esam panākuši, ka uzņēmējiem būs pieejami
granti, nevis aizņēmumi, kas nākotnē jāatdod,» tā viņš, papildinot,
ka tiks prasīts tikai 10 procentu līdzfinansējums, lai uzņēmējam
būtu līdzatbildība un motivācija darboties.

Projektam būs pieejams grants 5–200 tūkstošu eiro robežās – tā
apmērs atkarīgs no uzņēmuma saimnieciskās darbības apjoma un darba
pieredzes. Programmā plānots atbalstīt aptuveni 200 uzņēmumus, un
šobrīd LM saņemti un tiek izskatīti 65 pieteikumi.

 

Jelgavā ir vismaz 1000 sociālo uzņēmumu potenciālo
darbinieku

Apjomīgākais finansējums LM un «Altum» programmā paredzēts darba
integrācijas uzņēmumiem, norāda I.Lipskis. Proti, uzņēmums var
pretendēt uz atbalstu 100 procentu apmērā no vidējās darba algas
profesijā uz laiku līdz diviem gadiem, ja uzņēmumā no jauna
nodarbināti divu veidu darbinieki: bezdarbnieki (ilgstoši nestrādā,
ir vecāki par 54 gadiem, ir apgādājamie) vai personas ar garīga
rakstura traucējumiem un ar invaliditāti. Jāpiebilst, ka mērķa
grupu pārstāvjiem jābūt vismaz pusei no visu darbinieku skaita.
Citiem sociāliem uzņēmumiem pieejamais atbalsts darbaspēkam ir 80
procentu apmērā projekta pirmos sešus mēnešus.

Kā norāda Nodarbinātības valsts aģentūras vadītāja Inga Lejiņa,
šobrīd Jelgavas filiālē reģistrēti 1954 bezdarbnieki, no kuriem
gandrīz 1000 ir riska grupas bezdarbnieku. Piemēram, 317 ir
pirmspensijas vecumā, 253 cilvēkiem ir invaliditāte, savukārt vēl
76 personas ir bezdarbnieka statusā pēc bērna kopšanas
atvaļinājuma.

 

«Pārdot var pat pelnus»

Zemgales reģiona Kompetenču attīstības centrā (ZRKAC) norisinās
akcija «Tīra telpa – otra elpa», kuras gaitā uzņēmēji bez maksas
vai par nelielu samaksu pēc vienošanās var piedāvāt materiālus un
lietas, kas paliek pāri ražošanas procesā un uzņēmumā vairs netiek
izmantotas. «Ideja paredz, ka piesakās uzņēmēji, kuriem ir lietas,
ko pašiem vairs nevajag un ko viņi varētu atvēlēt citiem, kas
vēlētos nodarboties ar sociālo uzņēmējdarbību un ģenerēt jaunas
biznesa idejas,» stāsta ZRKAC Uzņēmējdarbības atbalsta nodaļas
vadītāja Līga Miķelsone. Jau šobrīd piedāvājumā ir dažādi atlikumi,
piemēram, SIA «Kveila M» piedāvā neliela izmēra ozola koka
atlikumus, ēvelētas skaidas un plāno finieri, «Jelgavas
tipogrāfija» – dažādus kartona un papīra atgriezumus, kā arī
grāmatu iesienamos materiālus. Zemnieku saimniecība «Latiņas»
piedāvā pilnpiena siera un biezpiena sūkalas, arī jaunpienu un
trušu ādiņas, savukārt šūšanas uzņēmums «Mārīte» – polsterus,
pogas, pakaramos, diegu galus, kas paliek pāri ražošanas procesā,
kā arī lietotas šujmašīnas. SIA «MNL» jaunu produktu radīšanai
sniedz iespēju izmantot paklāju un linoleju paraugus, kā arī
dažādus katalogus, savukārt SIA «Elite Plus» – cūku un liellopu
kaulus. «Jelgavas baltie krekli» nodrošina stikla pudeles, kartona
kastes, pārtikas atlikumus, kā arī profesionālo virtuves tehniku,
kurai nepieciešams remonts: plītis, mīklas maisītāju, picas krāsni,
ledusskapjus.

Uzņēmējdarbības konsultante Vita Brakovska norāda: labākais
veids, kā uzsākt uzņēmējdarbību, ir izmantot esošās zināšanas un
pieejamos resursus. «Mana pieredze rāda, ka var pārdot jebko –
glāzes, kas veidotas no pudelēm, kūtsmēslus, kas pārstrādāti
pulverī, pat pelnus, ko ārzemniekiem prezentē kā īpaši
ekoloģiskus,» stāsta V.Brakovska, skaidrojot: mērķauditorija var
būt ne tikai Latvijas iedzīvotāji, bet ar interneta starpniecību –
arī ārzemnieki. Svarīgākais ir atrast veidu un koncepciju, kā
ieinteresēt mērķauditoriju, piedāvājot savu produktu vai
pakalpojumu.

 

 

«Iespēja apvienot zināšanas un sirdsdarbu»

Lāsma Cimermane, biedrības «Tuvu» vadītāja; uztur
labdarības veikalus Jelgavā un Tukumā, peļņu novirzot sociālajiem
projektiem:

«Pēc izglītības esmu finansiste grāmatvede, tomēr gandarījumu un
sirdsmieru pēdējos desmit gadus guvu kādā organizācijā, kur kā
brīvprātīgā ārpus darbalaika braukāju pa Zemgali un sniedzu dažāda
veida atbalstu ģimenēm – daudzbērnu, trūcīgām –, kā arī vientuļiem
pensijas vecuma cilvēkiem. Pārtraucot darbu organizācijā, bija
divas iespējas – iesaistīties citā organizācijā vai sākt ko savu.
Nodibinot biedrību, kas atbalstīs trūcīgas personas, sāku meklēt
sadarbības iespējas. Izmantoju arī personiskos kontaktus, un
sadarbībai atsaucās vācu uzņēmums, kas savā valstī sniedz sociālos
pakalpojumus. Vienojāmies, ka viņi nelielos apjomos dalīsies ar
dažādām precēm, kas varētu būt ikdienā noderīgas un ko mēs varētu
realizēt mūsu veikalā par nelielu cenu. Viņiem ļoti svarīga ir
sociālā misija, savukārt mēs pretim sniedzam atskaites un
detalizētus stāstus, kā un kādām ģimenēm tas ir līdzējis.
Jāpiebilst, ka veikalu peļņa tiek ieguldīta vienīgi sociālajos
projektos, un tā ir iespēja apvienot profesionālās zināšanas un
sirdsdarbu.»

 

«Pie mums sabiedrība vēl tikai mācās»

Zanda Ozola, uzņēmuma «Zekants» īpašniece; ražo
grauzdētas cūku pupas «Pupuchi», uzņēmumā nodarbinot cilvēkus, kuri
pakļauti sociālajam riskam:

«Uzņēmējdarbību sākām kā mājražotāji, kas ražo grauzdētas cūku
pupas, jo uzņēmuma līdzīpašniecei – māsai Kristīnei Ozoliņai – ir
zināšanas un izglītība pārtikas tehnoloģijas jomā. Jau sākotnēji
zinājām to, ka vēlamies nodarbināt riska grupu cilvēkus, jo ģimenes
lokā ir bērniņš ar īpašām vajadzībām. Apzinoties grūtības, ar kādām
saskaras šādi cilvēki, gribējām palīdzēt viņiem integrēties darba
vidē. Jāatzīst, ka bija dažādas lietas, par ko nācās parūpēties,
piemēram, darba telpās jāpielāgo galdu augstums, krēsli, tāpat
jādomā par to, lai ēkā varētu iekļūt cilvēki ratiņkrēslā un durvīm
ir pietiekami platas ailas. Skandināvijas valstīs šīs lietas ir
pašsaprotamas, ceļot ikvienu būvi, bet pie mums sabiedrība vēl
tikai mācās. Šobrīd varu apgalvot, ka nodarbinātie – gan
pirmspensijas vecuma darbinieks, gan cilvēks ar invaliditāti –
atbildīgi un kvalitatīvi pilda darba uzdevumus, turklāt gan
Nodarbinātības valsts aģentūra, gan valsts programmas piedāvā
atbalstu, kas ievērojami samazina arī darbaspēka nodokļu slogu.
Mums paveicies, gan sadarbojoties ar LLU zinātniekiem, gan ar
investoru, kurš ir noticējis mūsu kampaņai par olbaltumiem bagāto
uzkodu, un jāsaka: sajūta, ka viss sanāk un mēs palīdzam, ir
labākais dzinulis.»

 

«Apģērbs kā glezna»

Natālija Jermolajeva, uzņēmuma «Owa» īpašniece; ražo
apģērbu, uz tā atainojot Latvijas mākslinieku darbus, nodarbina
cilvēkus no sociālā riska grupām:

«No dzimšanas esmu invalīde – man ir reta ģenētiska slimība, kas
saistīta ar audu atrofiju, tomēr tas nekad nav bijis šķērslis ne
darbam, ne pilnvērtīgai dzīvei. Uzņēmējdarbībai pievērsos brīdī,
kad uzņēmums, kurā darbojos, pakāpeniski bankrotēja, un nolēmu
aiziet no pamatdarba. Ļāvos izaicinājumam attīstīt senu ieceri –
ražot apģērbu ar Latvijas mākslinieku gleznām –, vēlējos citiem
invalīdiem pierādīt, ka viņi var uzņemties, vadīt, strādāt un kaut
kādu iemeslu dēļ neierauties sevī. Šobrīd uzņēmumā nodarbinu
pirmspensijas vecuma darbinieci, kas ir ļoti lojāla, atbildīga un
ar lielu darba pieredzi, kā arī jauno māmiņu, kurai nākas nedaudz
pielāgoties, bet kura izpilda darbu sev ērtā laikā līdz noteiktam
termiņam. Apzinos, ka svarīgākais bija uzdrošināties, jo, iesākot
darboties, parādījās jauni mērķi un iespējas – saņemu sadarbības
piedāvājumus un pašvaldības atbalstu, un, lai gan man jau ir
augstākā izglītība uzņēmējdarbības jomā, paplašinu zināšanas un
iestājos dizaina programmā Rīgas Tehniskajā universitātē. Esmu
gandarīta ar sasniegto, jo cilvēki, bieži vien nezinot visu stāstu,
pērk produktu idejas un kvalitātes dēļ, nevis aiz žēluma, un tas ir
labākais rādītājs.»

 

«Peļņa nav noteicošais»

Madara Makare, uzņēmuma «Hopp» īpašniece; ražo cilvēkiem
ar kustību traucējumiem pielāgotus trīsriteņus:

«Ideja par pielāgotiem trīsriteņiem radās kopā ar tās
līdz­autoru Edgaru Spridzānu. Zinot, ka viņš prot izgatavot dažāda
veida velosipēdus, pie viņa aizvien biežāk vērsās cilvēki ar
funkcionāliem traucējumiem, lūdzot izgatavot viņiem pielāgotus
braucamos. Sākumā bija vēlme palīdzēt kaut vai dažiem cilvēkiem,
savukārt vēlāk radās ideja uzsākt pastāvīgu ražošanu, kas turklāt
nebūtu atkarīga no ziedojumiem. Mūsu iniciatīvu pamanīja kādā
forumā un idejai piešķīra grantu, tomēr vēl līdz tam piedzīvots
sarežģīts darba gads – pētījām, kāds rīks interesē vairumam,
pieslīpējām tehnisko pusi un plānojām, kā mūsu mērķauditorija,
kurai bieži vien nav pietiekamu līdzekļu, varētu atļauties
iegādāties mūsu produktu. Šobrīd varam redzēt, ka ideja ir
ilgtspējīga, neraugoties uz sezonālo pieprasījumu. Ir ģimenes, kas
var atļauties produktu, bet ir gadījumi, kad paši meklējam
programmas un projektus, lai cilvēkiem tos palīdzētu nodrošināt.
Peļņa nebūt nav noteicošais, kad redzi: pateicoties tavam
produktam, bērns var braukt ar riteni, savukārt seniors –
patstāvīgi tikt līdz dārzam un veikalam.»

 

Foto: Santis Zībergs un no personīgā arhīva