Otrdien Jelgavā un Latvijā bija paaugstināto biļešu cenu diena, kad vienlaikus dārgāks kļuva brauciens Jelgavas pilsētas autobusos, valsts starppilsētu autobusos, kā arī dīzeļvilcienos – Jelgavā gan tādi pietur tikai divi: uz Reņģi un uz Liepāju braucošie. Tiesa, tiek prognozēts, ka vēl līdz gada beigām noteikti palielināsies arī maksa par braucienu SIA «Jelgavas Autobusu parks» mikroautobusos, kuros pagaidām par braucienu līdz Rīgai vēl ir spēkā gada sākumā noteiktā maksa 1,50 lati. «Jelgavas Vēstnesis» skaidro, cik ļoti cenu kāpums ietekmē pilsētniekus, kas to izjūt visvairāk un cik būtisks rezultātā cenu kāpums izrādījies.
Zane Auziņa
Vienkāršākā situācija ir ar pilsētas sabiedrisko transportu, kur iepriekšējo 30 santīmu vietā kopš otrdienas, 1. jūlija, par biļeti jāmaksā 35 santīmi, savukārt par mēnešbiļeti iepriekšējo 20 latu vietā tagad jāmaksā 24. Spēkā palikušas arī iepriekš noteiktās atlaides – bērniem līdz desmit gadu vecumam braukšana autobusā ir bez maksas, skolēniem no desmit gadu vecuma līdz 12. klasei mācību gada laikā – 12 lati, bet politiski represētajiem jelgavniekiem, kā arī pensionāriem, kam Jelgavā deklarēta dzīvesvieta un pensija mēnesī nepārsniedz 140 latus – 6 lati. Savukārt tiem jelgavniekiem, kas sasnieguši 80 gadu vecumu, braukšana sabiedriskajā transportā tāpat kā līdz šim ir bez maksas – viņi kartes bezmaksas braucieniem pilsētas autobusos var saņemt Sociālo lietu pārvaldē.
Pilsētā vairāk staigās kājām Sarunā ar «Jelgavas Vēstnesi» pilsētas autobusu pasažieri lielākoties atzina, ka ziņa par biļešu cenu pieaugumu neesot liels, toties nepatīkams pārsteigums. «Diemžēl autobusi nebrauc ar ūdeni, bet to, ka naftas cenas pasaulē ceļas, mēs katru dienu dzirdam ziņās, tāpēc ir saprotams, ka arī autobusos brauciens kļūst dārgāks. Jau līdz šim centos maksimāli daudz staigāt kājām, tagad to darīšu vēl centīgāk – tomēr brauciens uz abiem galiem tagad sanāks par desmit santīmiem dārgāk vienā dienā, bet nedēļā tie jau ir 70, un tas man nav maz,» teic jelgavniece Mirdza Vītola. Tiesa, viņa piebilst, ka ne visur kājām iespējams aiziet. «Pa Rīgas ielu līdz pat RAF masīvam eju kājām – tur ir labas ietves un mašīnas virsū nebrauc, bet uz 1. līniju, kurp braucu arī tagad, kājām iet ir pārāk bīstami – Dobeles šoseja ir nedroša un gājējam nepiemērota, tādēļ jābrauc ar autobusu,» stāsta jelgavniece. Viņai piekrīt arī citi aptaujātie sabiedriskā transporta pasažieri, kaut ir arī tādi, kam piecu santīmu sadārdzinājums nešķistu tik nepatīkams, ja vien algas vai pensijas būtu lielākas.
Dārgāki būšot arī mikroautobusi Savukārt šīs nedēļas lielākās izmaiņas sabiedriskā transporta izmaksās saistāmas ar valsts pieņemto vienoto braukšanas tarifu visos Latvijas starppilsētu maršrutos. Saskaņā ar to visos tālsatiksmes autobusu maršrutos Latvijā noteikts 2,2 santīmu braukšanas tarifs par kilometru, kā arī papildus 40 santīmu maksa par iekāpšanu autobusā. Līdz ar to kopš 1. jūlija paaugstināta arī braukšanas maksa visiem JAP autobusiem, kas kursē uz Rīgu, Dobeli, Auci, Tukumu, Bausku, Vecumniekiem un Ventspili. Kopš otrdienas brauciens ar autobusu līdz, piemēram, Rīgai maksā 1,35 latus, līdzšinējo 95 santīmu vietā. Savukārt brauciens ar JAP mikroautobusiem līdz Rīgai pagaidām paliek tāds pats kā līdz šim – 1,50 lati, bet ar Dobeles Autobusu parka mikroautobusu – 1,30 lati. Tiesa, JAP valdes loceklis Pēteris Salkazanovs sarunā ar «Jelgavas Vēstnesi» izteica prognozi, ka, visticamāk, līdz gada beigām cena braucienam mikroautobusos tiks paaugstināta. To nosakot gan degvielas cenas pieaugums, gan arī fakts, ka daudz ērtākie un ātrākie mikroautobusi tomēr ir paaugstināta komforta pakalpojums, tādēļ būtu loģiski, ja tā cena būtu vairāk nekā 15 santīmus augstāka nekā autobusā.
Tarifs vienāds, bet biļetes maksā dažādi Tiesa, lai arī vienotais tarifs, kam, loģiski spriežot, vajadzētu nozīmēt arī vienādas biļešu cenas vienā maršrutā dažādiem pasažieru pārvadātājiem, otrdienas rītā stājoties spēkā, rādīja pavisam citu reālo situāciju. Proti, kamēr Jelgavas, Saldus un Dobeles autobusu parku noteiktā maksa braucienam no Jelgavas līdz Rīgai bija 1,35 lati, Liepājas autoostā «Jelgavas Vēstnesim» sacīja, ka brauciens ar Liepājas autobusu šajā maršrutā maksājot 1,52 vai 1,68 latus – dažādos autobusos esot atšķirīgas cenas. Autoostas darbiniece neiedziļinājās jautājumā par to, kā šāda maksa aprēķināta, bet ar autobusu parka administrāciju, kas varētu sniegt skaidrojumu, «Jelgavas Vēstnesim» līdz dienas beigām neizdevās sazināties. Taču VAS «Latvijas Autoceļu direkcija» Sabiedriskā transporta daļas vadītājs Adrians Ļubļins, izdzirdējis par šādu cenu atšķirību, uzsvēra, ka tas nav iespējams un kā tā nedrīkst būt. Pēc situācijas noskaidrošanas otrdienas pēcpusdienā viņš apgalvoja, ka arī Liepājas Autobusu parka noteiktā maksa braucienam no Jelgavas līdz Rīgai esot tāda pati kā citiem pārvadātājiem – 1,35 lati. Vienlaikus A.Ļubļins uzsvēra, ka vienotā tarifa neievērošana ir pārkāpums, tādēļ iedzīvotāji, kas pamanījuši novirzes no noteiktās cenas, aicināti par to nekavējoties ziņot Latvijas Autoceļu direkcijai.
Visvairāk cieš mazo attālumu braucēji Skaidrojot jauno vienoto tarifu, A.Ļubļins teic, ka iepriekš pārvadātāji saviem pakalpojumiem mēdza izmantot ļoti atšķirīgus maksas aprēķināšanas principus un tarifus, tādēļ būtiski atšķīrušās biļešu cenas, kas nosaka arī uzņēmuma izdevumus, ienākumus un dotāciju apmēru, kas vēlāk tiek prasīta no valsts. «Tarifs dažādiem pārvadātājiem līdz šim svārstījās no 1,6 līdz pat 3,4 santīmiem par kilometru, turklāt lielākoties visi pārvadātāji jau līdz šim tarifā bija paredzējuši arī maksu par iekāpšanu – vidēji tā bija 20 santīmi. Protams, būtiskās atšķirības tarifos ievērojami ietekmē ne tikai biļešu cenas, bet arī zaudējumus, ko uzņēmumi lūdza valstij dotēt. Lai situāciju sakārtotu, tika pieņemts lēmums par vienotā tarifa ieviešanu, kas tagad ir 2,2 santīmi par kilometru un 40 santīmu maksa par iekāpšanu. Lielākoties tā dēļ braukšanas maksa palielinās, taču valstī ir arī maršruti, kur tagad brauciens būs lētāks, piemēram, tāds ir Ogre – Sigulda,» skaidro A.Ļubļins. Savukārt visvairāk sadārdzinājumu izjutīs tie pasažieri, kas starppilsētu maršrutu autobusus vēlēsies izmantot īsam braucienam. Piemēram, vienas pieturas brauciens no Nākotnes līdz Šķibei turpmāk maksās 45 santīmus – iepriekš tas bija vairāk nekā uz pusi mazāk. Tāpat būtiski pieaugusi arī maksa braucienam ar starppilsētas autobusiem no Jelgavas uz Eleju, Līvbērzi, līdz Auces pagriezienam un daudzām citām vietām. Pārvadātāji un sistēmas ieviesēji uzsver, ka ar lielo cenas pieaugumu viņi cer pasažierus, kam iespējams izmantot pilsētas vai rajona autobusus, neaizņemt vietas tālajos reisos, kur «īso» braucēju dēļ kādam var nepietikt vietas braucienam līdz, piemēram, Liepājai.
Jaunās cenas dēļ no brauciena atsakās «Jelgavas Vēstneša» aptaujātie pasažieri un autobusu šoferi atzīst, ka daudziem jaunais tarifs ir smags sitiens pa kabatu. «Man bija vairāki cilvēki, kas vēlējās iekāpt pie Auces pagrieziena un braukt līdz Jelgavai, bet, izdzirdējuši, ka tagad biļete maksā 65 santīmus, šausmās saķēra galvu un autobusā nekāpa,» stāsta no Saldus uz Rīgu braucošais a/s «Nordeka» šoferis Osvalds Kanišauskis. Līdzīgi novērojumi ir arī Jelgavas Autobusu parka šoferiem, kas 1. jūlijā devās reisos uz Dobeli un Bausku – cilvēki bijuši burtiski šokā, ka līdzšinējo 40 santīmu vietā tagad līdz Nākotnei biļete maksā 80 santīmus, bet līdz Elejai iepriekšējo 70 santīmu vietā jāmaksā lats.