11.6 °C, 1.9 m/s, 91.2 %

Izglītība

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsIzglītībaBērnudārzos dabaszinātnes iepazīs eksperimentējot
Bērnudārzos dabaszinātnes iepazīs eksperimentējot
24/10/2014

Trīs Jelgavas pirmsskolas izglītības iestādes – «Kamolītis», «Rotaļa» un «Pasaciņa» – saņēmušas eksperimentālās stacijas bērniem, kas ļaus bērniem radošā veidā, pašu spēkiem soli pa solim gūt pirmās atziņas par dabaszinātņu un tehnikas jautājumiem. Turpmāk eksperimentālās stacijas uz maiņām paviesosies pie visu Jelgavas bērnudārzu bērniem.

Ligita Vaita

Trīs Jelgavas pirmsskolas izglītības
iestādes – «Kamolītis», «Rotaļa» un «Pasaciņa» – saņēmušas
eksperimentālās stacijas bērniem, kas ļaus bērniem radošā veidā,
pašu spēkiem soli pa solim gūt pirmās atziņas par dabaszinātņu un
tehnikas jautājumiem. Turpmāk eksperimentālās stacijas uz maiņām
paviesosies pie visu Jelgavas bērnudārzu bērniem.

Metodiku «Mācies eksperimentējot» Jelgavas
bērnudārzos ievieš kā nākamo soli MINIPHÄNOMENTA projektā, kas līdz
šim jau sekmīgi ieviests Jelgavas skolās un mudina bērnus
interesēties par dabaszinātnēm eksperimentējot. Tās pamatā ir ļaut
bērniem pašiem izdomāt, ko eksperimentālā stacija piedāvā un ko ar
to iesākt. Pedagogi atzīst, ka tieši neteikt bērniem neko priekšā
ir grūtākais izaicinājums arī viņiem pašiem.

«Pirmsskolas izglītības iestādē mazais cilvēks
pavada dienas lielāko daļu, un tieši bērnudārza audzinātājs ir tas,
kas attīsta mūsu bērnu radošo, pētniecisko un tehnisko domāšanu. Jo
agrāk sniegsim izpratni par šīm lietām, jo plašākas būs mūsu bērnu,
skolēnu un jaunieša zināšanas un lielāka uzņēmība,» uzsver Jelgavas
pilsētas domes priekšsēdētājs Andris Rāviņš.

Metodiku «Mācies eksperimentējot» finansiāli
atbalsta Jelgavas uzņēmums «AKG Thermotechnik Lettland», kas
projekta īstenošanai ziedojis 20 tūkstošus eiro. Tas ļāvis no vācu
valodas pārtulkot metodiskos materiālus, piesaistīt pedagogu no
Vācijas, kas mūsu Jelgavas skolotājiem palīdzēja apgūt metodikas
īstenošanu, kā arī iegādāties piecus pilnus eksperimentālo staciju
komplektus, kurā katrā ir 19 dažādi eksperimenti.

Uzņēmuma «AKG Thermotechnik Lettland» finanšu
menedžeris Kaspars Mazapšs norāda, ka šis projekts pilnībā atbilst
uzņēmuma «AKG» izpratnei par lietderīgu un jēgpilnu izglītību. «Mēs
jau ilgāku laiku gribējām atbalstīt kādu izglītības projektu
Jelgavā, un šis pilnībā atbilda mūsu vērtībām. Arī mēs ikdienas
darbā gadā veicām vairāk nekā 1000 dažādu mazu eksperimentu, un
tikai eksperimentējot mēs esam spējuši atrast labākos un klientam
piemērotākos produktus. Nav neveiksmīgu eksperimentu, jo katrs no
tie ir panākums. Arī tie, kas neko neapstiprina,» uzsver K.Mazapšs,
piebilstot, ka MINIPHÄNOMENTA uzņēmumam ir gana pazīstams projekts
no vācu kolēģiem.

Šodien dabaszinātņu un tehnisko eksperimentu
stacijas, kā arī metodiskos materiālus saņēmušas trīs pirmsskolas
izglītības iestādes  – «Kamolītis», «Rotaļa» un
«Pasaciņa» –, taču turpmāk bērnudārzi ar tām dalīsies, ļaujot
ikvienam bērnam izmēģināt praktiskos eksperimentus. Metodika ļaus
labāk saprast daudzas ikdienas parādības un jau pirmsskolas vecumā
radīt interesi par eksakto priekšmetu apguvi vēlāk skolā.
Eksperimentējot bērni varēs gūt priekšstatu par dažādām
dabaszinātņu tēmām – spēku iedarbību, gaismu, krāsu, ūdeni un
gaisu, kā arī magnētismu un elektrību.

Tāpat šodien parakstīts trīspusējais
sadarbības līgums starp Jelgavas pilsētas domi, Zemgales reģiona
Kompetenču attīstības centru un pirmsskolas izglītības iestādēm.
Līguma mērķis ir iesaistīto pušu savstarpēja sadarbība, kas
veicinātu metodikas «Mācies eksperimentējot» integrēšanu
pirmsskolas izglītības iestādes darbā, veicinot zinātkāri un
radošumu  bērnu agrīnā vecumā.

Projektu «Mācies eksperimentējot»,
iedvesmojoties no Flensburgas Universitātes īstenotā projekta
MINIPHÄNOMENTA, ir izstrādājusi un aprobējusi Hamburgas Pirmsskolas
izglītības iestāžu apvienība. Projektu finansēja NORDMETALL
fonds.

Savukārt MINIPHÄNOMENTA un «Mācies
eksperimentējot» īstenotājs Latvijā ir Zemgales reģiona Kompetenču
attīstības centrs. MINIPHÄNOMENTA metodika veido mācību procesu
caur pētniecisko darbu nodarbībās ar eksperimentu stacijām, kas
palīdz jaunāko klašu skolēniem pēc iespējas ātrāk iepazīties ar
tehniskām parādībām un norisēm.

Dabaszinātņu un tehnisko eksperimentu stacijas
un metodiskos materiālus pēc iestādes darba uzsākšanas saņems arī
jaunais pašvaldības bērnudārzs «Kāpēcīši». Savukārt piektais
ekperimentālo staciju komplekts atradīsies ZRKAC pedagogu
metodiskās izglītības nolūkā.

Foto: Krišjānis Grantiņš