23.6 °C, 1.4 m/s, 49.4 %

Izglītība

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsIzglītībaBērniem nereti šķiet, ka mamma naudu zīmē pati
Bērniem nereti šķiet, ka mamma naudu zīmē pati
02/06/2015

Septiņu gadu vecumā ir īstais brīdis, kad bērniem jāsāk mācīt naudas izpratne, uzskata Finanšu lietpratības skolas pedagoģe finansiste Tatjana Kočura. Viņa viesojās Sabiedrības integrācijas pārvaldē (SIP), lai mudinātu bērnus padomāt, kas ir nauda un kā tā rodas. Lai bērni justos drošāk un nemulstu, mammām un citiem pieaugušajiem šoreiz jāpaliek aiz durvīm, taču paši bērni naudas vērtību izzina nevis kā skolā no pieaugušo stāstītā, bet mēģina izdomāt paši spēlējoties.

Ligita Vaita

Septiņu gadu vecumā ir īstais brīdis, kad bērniem jāsāk
mācīt naudas izpratne, uzskata Finanšu lietpratības skolas pedagoģe
finansiste Tatjana Kočura. Viņa viesojās Sabiedrības integrācijas
pārvaldē (SIP), lai mudinātu bērnus padomāt, kas ir nauda un kā tā
rodas. Lai bērni justos drošāk un nemulstu, mammām un citiem
pieaugušajiem šoreiz jāpaliek aiz durvīm, taču paši bērni naudas
vērtību izzina nevis kā skolā no pieaugušo stāstītā, bet mēģina
izdomāt paši spēlējoties.

Ja viņiem būtu jādodas uz vientuļu salu un būtu jāpaņem tikai
trīs lietas, bērni spriež, ka izvēlētos dažādas atpūtas un laika
vilcināšanas lietas, piemēram, bumbu, piepūšamo peldriņķi un citas.
Tikai daži domā par praktiskākām lietām un nosauc arī ēdienu un
ūdeni, taču naudu nesauc neviens. «Kāpēc tā? Kāpēc nauda nebūs
vajadzīga?» aicināti padomāt bērni. Tiesa, visai saprātīgi viņi
argumentē, ka uz neapdzīvotas salas taču nebūs veikalu, tāpēc neko
nopirkt nevarēs.

Tomēr tas liecina, ka bērni naudu saista ar veikalu, un arī uz
atbildēm, kāpēc vajadzīga nauda, bērni atbild – lai nopirktu pienu,
maizi, to, ko mamma liek. Taču kā rodas nauda, kā tā tiek nopelnīta
un kāpēc tā nav neizsīkstoša? To pagaidām bērni vēl nezina un
nesaprot.

Tieši tāpēc vecāki, kas atveduši bērnus uz nodarbību, cer, ka
spēle viņiem palīdzēs izprast naudas nozīmi vairāk, nekā centieni
pamācīt ģimenē. «Meita naudas vērtību vēl nesaprot, viņai nauda
nozīmē tikai iespēju nopirkt kārotos saldumus,» stāsta
septiņgadīgās Sofijas mamma Ilze. Lai mācītu meitai to, ka nauda
jāpelna, viņi eksperimentējuši un mēģinājuši meitai maksāt
simboliskas summas par padarītajiem  mājas darbiem, piemēram,
saklātu gultu un citiem. «Maksājam simboliski, piemēram, par
saklātu gultu – piecus centus, jo tie taču ir pienākumi, kas jāveic
jebkurā gadījumā. Tomēr tādā veidā nedēļas pusotras laikā meitai
izdevās nopelnīt tikai kādai bulciņai, tāpēc zuda motivācija,
eksperiments nebija pārāk veiksmīgs. Es arī baidos, ka viņa varētu
izlaisties un pārstāt veikt mājas darbus bez samaksas,» par savām
bažām stāsta Ilze. Sofijai ir vecākais brālis, kuram jau 16 gadu,
taču Ilze atzīst, ka arī otrā bērna pieredze viņai īsti šajā
jautājumā nepalīdz.

Līdzīgi stāsta Natālija, kuras meita septiņgadīgā Sindija,
spēles veidā mācās izzināt naudas vērtību. «Viņa it kā zina, ka
mamma iet uz darbu un pelna naudu, taču vienalga prasa nepārtraukti
visādus sīkumus, ko vajag un nevajag. Es gribētu, lai viņa ātrāk
saprastu, ka nauda pati nerodas,» uzskata Natālija.

Naudas jautājumu izpratne acīmredzami satrauc daudzus vecākus,
tāpēc uz nodarbībām SIP pieteikti vairāk nekā 30 bērnu. Atsevišķa
nodarbība notika latviešu un krievu valodā, lai bērni varētu brīvi
un sev ērtā vidē spriest, izteikt domas un tādējādi mācīties.

Foto: www.maminuklubs.lv