24.4 °C, 2.1 m/s, 48.1 %

Izglītība

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsIzglītībaAstoņās Jelgavas skolās skolēniem veicinās radošo un tehnisko domāšanu
Astoņās Jelgavas skolās skolēniem veicinās radošo un tehnisko domāšanu
05/09/2012

15 skolotāji no astoņām Jelgavas skolām apguvuši Vācijas profesora Luca Fīzera izstrādāto īpašo metodiku, kas palīdz celt skolēnu interesi par eksaktajām zinātnēm. Tās pamatā ir ideja mācību procesu veidot caur pētniecisko darbu nodarbībās dažādās eksperimentu stacijās, ko izgatavo kopā skolotāji, skolēni un vecāki. Pirmās stacijas jau ir tapušas un uz laiku tiks izvietotas katrā no projektā iesaistītajām skolām, lai redzētu, kā tās novērtē audzēkņi.

Ilze Knusle-Jankevica

15 skolotāji no astoņām Jelgavas skolām apguvuši Vācijas
profesora Luca Fīzera izstrādāto īpašo metodiku, kas palīdz celt
skolēnu interesi par eksaktajām zinātnēm. Tās pamatā ir ideja
mācību procesu veidot caur pētniecisko darbu nodarbībās dažādās
eksperimentu stacijās, ko izgatavo kopā skolotāji, skolēni un
vecāki. Pirmās stacijas jau ir tapušas un uz laiku tiks izvietotas
katrā no projektā iesaistītajām skolām, lai redzētu, kā tās novērtē
audzēkņi.

Zemgales reģiona Kompetenču attīstības centra (ZRKAC) Vispārējās un
profesionālās izglītības atbalsta nodaļas vadītāja Sanita Šabanska
skaidro, ka šī metode ir paredzēta dabaszinību mācīšanai skolēniem
no 1. līdz 6. klasei. «Šīs eksperimentu stacijas, kas tika
izgatavotas skolotāju semināra laikā, pārmaiņus tiks izvietotas
iesaistītajās skolās uz ilgāku laiku, un pats būtiskākais ir tas,
lai skolēni tajās darbotos paši, bez skolotāju padomiem un
komentāriem. Tādā veidā arī attīstās radošā un tehniskā domāšana,»
viņa stāsta.

Projektā iesaistītie pedagogi uzskata, ka skolēni eksperimentu
stacijas uzņems ar sajūsmu. «Domāju, ka bērniem būs interesanti,
turklāt, tā kā šīs stacijas paredzēts izvietot gaiteņos, būs
aizpildīti starpbrīži. Skolēni jau tagad ir pieraduši pie
eksperimentiem stundās un pie tā, ka pašiem jādarbojas, tāpēc
nedomāju, ka viņiem būs bail,» tā 4. vidusskolas sākumskolas
skolotāja Ilze Lillā. Savukārt 1. speciālās internātpamatskolas
sākumskolas skolotāja Līga Žilvinska uzsver, ka šī metode tiešām ir
pielietojama dažāda vecuma skolēniem, jo katrs jau izsecinās savu.
Kolēģes domu papildina 4. pamatskolas dabas zinību skolotāja
Ingvila Ivanova, norādot, ka katram jau būs sava versija par to,
kas, kāpēc un kā tad katrā eksperimentu stacijā jādara. «Man šķiet,
ka vācu profesora visbiežāk teiktie vārdi – domā! spried! dari! –
tiešām precīzi raksturo šo metodi,» tā viņa. Lai gan metodika
vairāk vērsta uz dabaszinību apguvi, to var izmantot arī citos
mācību priekšmetos. Piemēram, 6. vidusskolas mājturības skolotājs
Mihails Kostira spriež, ka skolēni paši eksperimentu stacijas
varētu izgatavot viņa stundās. «Tagad jau bērni ir gudri – viņiem
ir lego, citas spēles. Arī šis līdzinās dabīga izmēra
konstruktoram, tikai te viss būs jāsāk ar detaļu pārbaudi un tad
pašiem jāizdomā, ko no tām var izveidot, jo tādas rokasgrāmatas,
kurā būtu norādīts pa soļiem, kā jārīkojas, nav,» tā viņš, jau
atkārtojot kolēģu teikto, ka katram būs cita ideja, kā izmantot
esošās detaļas un ko no tām uztaisīt.

Projektā ir iesaistījušies 23 skolotāji no 12 skolām – pa diviem
no katras. No Jelgavas ir pārstāvēta 2., 3. un 4. pamatskola, 1.
speciālā internātpamatskola, 4., 5. un 6. vidusskola un 1.
ģimnāzija. Pirmā skola, uz kuru septembrī aizceļos eksperimentu
stacijas, ir 2. pamatskola. Kā uzsver S.Šabanska, ir būtiski, lai
ar tām iepazītos ne tikai pedagogi un skolēni, bet arī vecāki, un
vēlāk visi kopā izgatavotu eksperimentu stacijas savai skolai.

ZRKAC īsteno projektu «52 aizraujoši eksperimenti mācību stundām
un starpbrīžiem «Miniphänomenta»», kas izstrādāts, sadarbojoties
Flensburgas universitātei un metāla un elektroindustriju uzņēmumu
darba devēju apvienības «Nordmetall» fondam. Projektā jau
piedalījušās gandrīz 1200 Vācijas skolas deviņās no 16 Vācijas
federālajām zemēm. Jelgava ir pirmā vieta Latvijā, kur skolēni
eksperimentu stacijās patstāvīgi mācīsies domāt radoši un tehniski
vienlaikus.

Foto: Ivars Veiliņš