21.4 °C, 1.7 m/s, 65.7 %

Izglītība

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsIzglītībaArī pozitīva kredītvēsture var būt investīcija nākotnei
Arī pozitīva kredītvēsture var būt investīcija nākotnei
11/03/2014

Zelts, vērtspapīri, nekustamais īpašums – šajās jomās jaunieši labprātāk investētu naudu, bet lielāku nevienprātību izraisa jautājums, vai bērni un izglītība ir investīcija, «Swedbank» valdes locekļa Daniila Ruļova lekcijā spriež Spīdolas ģimnāzijas audzēkņi. «Kamēr jums nav lielu finanšu līdzekļu, investējiet paši sevī. Datorspēļu vietā gūstiet jaunas zināšanas. Izmantojiet savu resursu – laiku – lietderīgi!» uzsver bankas pārstāvis, pievēršoties arī tādam praktiskam jautājumam kā apdomīga kredītvēstures veidošana.

Ligita Vaita

Zelts, vērtspapīri, nekustamais
īpašums – šajās jomās jaunieši labprātāk investētu naudu, bet
lielāku nevienprātību izraisa jautājums, vai bērni un izglītība ir
investīcija, «Swedbank» valdes locekļa Daniila Ruļova lekcijā
spriež Spīdolas ģimnāzijas audzēkņi. «Kamēr jums nav lielu finanšu
līdzekļu, investējiet paši sevī. Datorspēļu vietā gūstiet jaunas
zināšanas. Izmantojiet savu resursu – laiku – lietderīgi!» uzsver
bankas pārstāvis, pievēršoties arī tādam praktiskam jautājumam kā
apdomīga kredītvēstures veidošana.

Šonedēļ Latvijā atzīmē Finanšu izglītības
nedēļu un pie jauniešiem vairākās Latvijas skolās viesojas banku
darbinieki. «Swedbank» Uzņēmumu apkalpošanas pārvaldes vadītājs
Daniils Ruļovs Spīdolas ģimnāzijas ekonomikas stundā centās
jauniešus iedvesmot uzņēmējdarbībai un ieteikt, ko jaunieši jau
tagad var darīt, lai nākotnē uzņēmējdarbībā būtu veiksmīgi.

«Bankas depozītos investēt nav jēgas,»
negaidīti jau lekcijas sākumā teic D.Ruļovs. Viņš skaidro, ka
depozītu procenti ir tik niecīgi, ka tos tāpat «noēdīs» inflācija.
«Pat tad, kad depozītu likmes bija četru piecu procentu apmērā, arī
inflācija valstī bija ap pieciem procentiem gadā. Tātad – jāmeklē
citi, ienesīgāki veidi, kā investēt!» secina bankas pārstāvis,
paskaidrojot, ka investīciju mērķis ir vairot resursus. «Vienīgais
resurss, kuru nevaram vairot, ir laiks. Tas vienkārši ir jāprot
plānot un izmantot savā labā. Bet pārējos – vajag maksimāli
vairot,» uzsver D.Rulovs.

«Cik izdevīgi ir investēt izglītībā?»
jauniešiem vaicā bankas pārstāvis, un viņu domās dalās. Kāds jau
tagad zina, ka viņam izglītība būs instruments vēlamā darba
iegūšanai, bet cits pagaidām apstājies pie mērķa «iegūšu izglītību
un tad skatīšos, kas no tā sanāk». «Zināmi tik daudzi piemēri, kad
iegūtā izglītība neko negarantē. Jaunietis ir mērķtiecīgs un
motivēts, bet reāli saprot, ka šajā profesijā viņam darba nebūs,»
vaicā skolēni. Savukārt D.Ruļovs teic, ka tātad izvēlēts nepareizs
mērķis. «Izglītība pati par sevi nevar būt mērķis, tad neveiksme ir
gandrīz garantēta,» uzsver bankas pārstāvis.

Savukārt praktiskāki jautājumi radās tiem
audzēkņiem, kuri pirmos soļus uzņēmējdarbībā jau veikuši. «Kā tikt
vaļā no investoriem savā uzņēmumā? Vai tas vispār ir iespējams?»
vaicā skolēni. Bankas pārstāvis skaidro, ka no investoriem tikt
vaļā nemaz nav tik viegli, taču tas arī ne vienmēr jādara.
«Uztveriet investorus kā sadarbības partnerus, nevis ļaundarus.
Protams, sevišķi jau veiksmīgu uzņēmumu gadījumos investori no
akcijām atteikties vairs negribēs. Taču iemācieties ar viņiem
sadzīvot!» iesaka D.Ruļovs.

Taču vēl viens būtisks ieteikums, par ko
bankas pārstāvis iesaka domāt jauniešiem, ir savas kredītvēstures
nesabojāšana. Uzskaitot vairākus aspektus, kas ietekmē to, vai
banka kādam uzņēmumam izsniegs kredītu, kā vienu no būtiskiem
bankas pārstāvis min kredītvēsturi. «Uzņēmumam var būt spoža ideja,
labas garantijas un nodrošinājums, taču negatīva kredītvēsture var
visu sabojāt. Tāpēc tiešām – vairākkārt padomājiet, pirms ņemt
ātros kredītus kādai īslaicīgai vajadzībai!» iesaka D.Ruļovs.

Viņš vērtē, ka pagaidām jauniešiem,
visticamāk, nav iespējas investēt lielus finanšu līdzekļus
vērtspapīros vai iziet ārvalstu tirgos ar savām uzņēmumu idejām.
«Taču arī tagad, mācību procesā, ir ļoti daudz iespēju, kā gūt
pieredzi, iegūt finansējumu un uzņēmuma ideju iekustināt.
Darbojoties mācību vidē vai arī sperot pirmos uzņēmējdarbības soļus
Latvijas tirgū, iespēja zaudēt nav tik liela,» iesaka «Swedbank»
pārstāvis.  

Uzrunātie Spīdolas ģimnāzijas 12. komerczinību
klases audzēkņi teic, ka jau tagad izlēmuši par labu
uzņēmējdarbībai nākotnē. Piemēram, Oskars Drozdovs plāno darboties
lauksaimniecības jomā, savukārt, Zane Ostrovska, kaut arī konkrētu
jomu vēl nav izvēlējusies, ir pārliecināta, ka nākotnē vēlas būt
«pati sev saimniece, nevis strādāt kāda pakļautībā». Pēc vairāku
jauniešu mērķu uzklausīšanas bankas pārstāvis secina: «Esmu drošs,
ka ar savu zinātkāri un apņēmību jūs visi pēc gadiem desmit būsiet
veiksmīgi uzņēmēji.»

Foto: Ivars Veiliņš