1.5 °C, 2.9 m/s, 90.9 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāArī ķīnieši gatavi kārtot valsts valodas eksāmenu
Arī ķīnieši gatavi kārtot valsts valodas eksāmenu
26/03/2015

Noslēgumam tuvojas pirmais mācību gads latviešu valodas apguves projektā, ko īsteno Zemgales reģionālais Kompetenču attīstības centrs. Tajā 90 mazākumtautību cilvēki apguva latviešu valodu, un daļa no viņiem izlēmuši arī kārtot valsts valodas atestācijas eksāmenu, lai saņemtu valodas prasmes apliecinošu dokumentu.

Ilze Knusle-Jankevica

Noslēgumam tuvojas pirmais mācību gads latviešu valodas
apguves projektā, ko īsteno Zemgales reģionālais Kompetenču
attīstības centrs. Tajā 90 mazākumtautību cilvēki apguva latviešu
valodu, un daļa no viņiem izlēmuši arī kārtot valsts valodas
atestācijas eksāmenu, lai saņemtu valodas prasmes apliecinošu
dokumentu.

Projekta vadītāja Astra Vanaga stāsta, ka kursu mērķis ir sniegt
ikvienam interesentam bez maksas iespēju paaugstināt vismaz par
vienu pakāpi savas latviešu valodas prasmes, tāpēc fakts, ka puse
no projekta dalībniekiem vēlas kārtot atestācijas eksāmenu, ir ļoti
pozitīvs. Vēlmi kārtot atestācijas eksāmenu izteikuši 46
dalībnieki, kuriem tas lielākoties nepieciešams profesionālo
pienākumu veikšanai.

Visvairāk ar šādu lēmumu pārsteidz ķīniešu tautības cilvēki, jo
viņiem apgūt mūsu valodu ir ļoti sarežģīti, bet apbrīnas vērta ir
viņu vēlme un entuziasms, ar kādu šie cilvēki cenšas iemācīties sev
tik svešo valodu. Kā stāsta latviešu valodas skolotāja Dace
Lielanse, ķīniešu valodā ir pilnīgi cita valodas sistēma, mums
atšķiras skaņas, rakstība, izruna. Piemēram, ķīniešu valodā nav
skaņas «r», arī vārdi viņiem ir īsi, un mūsu salikteņi viņiem rada
nopietnas grūtības.

Neskatoties uz to, arī vairāki ķīnieši vēlas kārtot valodas
atestācijas eksāmenu. Piemēram, Cjuhuna Mena Ozolniekos dzīvo gadu
un šobrīd ir mājsaimniece. Nākotnē viņa vēlas palikt šeit, atrast
darbu, tāpēc mācās latviešu valodu. «Tas ir ļoti, ļoti, ļoti
grūti,» saka Ču Menga, piebilstot, ka mums ir ļoti gari vārdi.
Agrāk viņa dzīvoja Pekinā un apmācīja jaunos apdrošināšanas
uzņēmumu darbiniekus. Arī Houhai Jui apmēram pirms diviem gadiem no
Pekinas pārcēlās uz Ozolniekiem. Viņš pēc profesijas ir gleznotājs,
bet pagaidām ar to nenodarbojas – neesot laika, jo jāmācās latviešu
valoda. Tikai desmit mēnešus Iecavā dzīvo Lihuna Liu, kura
atbraukusi no Ķīnas pilsētas Siaņas, kur bijusi grāmatvede. Uz
jautājumu, kāpēc viņi par savu dzīvesvietu izvēlējās Latviju, visi
vienbalsīgi atbild – te ir svaigs gaiss un veselīga pārtika. Lihuna
Liu piebilst, ka informāciju par mūsu valsti viņa atradusi
internetā. Projekta vadītāja uzsver, ka, mācot ķīniešiem latviešu
valodu, izmantotas visa veida vizualizācijas, jo arī angļu valodas
zināšanas viņiem nav tik labas, lai šo valodu varētu izmantot kā
starpvalodu. Un līdz ar valodas apguvu viņi arī izzināja latviešu
tradīcijas, iepazinās ar mūsu tautas paradumiem, ikdienu.

Ir arī citi pozitīvie piemēri. Ana atbraukusi uz Latviju no
Maskavas un dzīvo Jelgavā astoņus mēnešus. Ieradusies šeit, viņa
sāka apgūt latviešu valodu pašmācības ceļā, bet tad pieteicās
kursos. «Kursu laikā progress ir tik liels, ka valodas prasmes
atestācijas pārbaudījumu Ana kārtos atbilstoši vidējam valodas
prasmes līmenim, kas nereti ir sarežģīti pat tiem, kas Latvijā
dzīvojuši ilgus gadus,» vērtē A.Vanaga. Savukārt kāda kursante
Vera, saņemot kursu nobeiguma apliecību, sacīja «Gods kalpot
Latvijai!». «Pēc tam viņa nokaunējās par to, ka atļāvusies to
pateikt skaļi, bet par savām jūtām un patriotismu nav jākaunas. Un
nav svarīgi, ka Vera nav latviete pēc tautības – Latvijai katrs
cilvēks ir svarīgs,» tā projekta vadītāja.

Pirmajā mācību gadā latviešu valodu apguva 90 cilvēki no
Jelgavas, Ozolniekiem, Iecavas, Bauskas. Viņi nāk no Ukrainas,
Krievijas, ASV, Azerbaidžānas, Lietuvas, kā arī Jelgavas
iedzīvotāji, kam latviešu valoda nav dzimtā valoda.

Otrajā mācību gadā atkal tiks uzņemti 90 cilvēki, un daudzi no
pirmā gada beidzējiem jau izteikuši vēlmi turpināt mācīties.
«Ieguvums ir ne tikai labākas latviešu valodas zināšanas, bet arī
apzinātāka un apjaustāka piederības izjūta Latvijai, uzzinot un
izprotot vēsturi, kultūru un tradīcijas, atrodot kopīgo, kas vieno,
nevis šķir,» tā A.Vanaga, piebilstot, ka bezmaksas latviešu valodas
apguves kursiem ir ļoti liela nozīme sabiedrības saliedētības un
integrācijas procesos.

Foto: Raitis Supe