19.9 °C, 1.8 m/s, 84.6 %

Kultūra

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsKultūraAr RAF mikroautobusiem brauca pat olimpiskajās spēlēs
Ar RAF mikroautobusiem brauca pat olimpiskajās spēlēs
15/11/2015

Jelgavas industriālajā vēsturē bija visā Padomju Savienībā zināma rūpnīca, kurā ražoja mikroautobusus RAF. 

www.jelgavasvestnesis.lv

Jelgavas industriālajā vēsturē bija visā Padomju
Savienībā zināma rūpnīca, kurā ražoja mikroautobusus
RAF. 

1949. gadā Rīgas 2. autoremontrūpnīcā tika izveidota autobusu
virsbūvju rūpnīca, kuru 1955. gadā pārdēvēja par Rīgas
Eksperimentālo autobusu fabriku, saīsinājumā – RAF. Tieši tur 20.
gadsimta 50. gadu beigās sāka ražot pirmos mikroautobusus PSRS
teritorijā – desmitvietīgo RAF-10 «Festivāls» un astoņvietīgo
RAF-08 «Sprīdītis». Savukārt RAF-977 modeļa nosaukums «Latvija»
kļuva par atpazīstamu zīmolu, kas arī turpmāk rotāja RAF ražotos
mikroautobusus.

Rīgas rūpnīcai trūka jaudas – gadā tā spēja saražot tikai ap
3000 automašīnu. Par jaunās Vissavienības rūpnīcas celtniecības
vietu tika izvēlēta Jelgava. 60. gadu beigās Jelgavā sākās tās
būvniecība, un mērķis bija, lai rūpnīca spētu saražot ap 17 000
mikroautobusu gadā. PSKP XXV kongresa vārdā nodēvētā rūpnīca
Jelgavā tika atklāta 1975. gadā, bet pilnvērtīgs ražošanas process
tika nodrošināts kopš 1976. gada.

Pirmais mikroautobusa modelis bija RAF-2203 «Latvija».
Mikroautobusā bija 11 sēdvietas, un šis modelis kļuva par visvairāk
ražoto mikroautobusu PSRS vēsturē. Pateicoties eksportam uz
sociālistiskajām un PSRS draudzīgajām jaunattīstības valstīm,
RAF-2203 kļuva par visatpazīstamāko RAF ražojumu ne tikai PSRS, bet
arī ārzemēs. Mikroautobusu RAF-2203 ar vairākām modifikācijām
ražoja līdz pat 1997. gadam. Tas tika plaši lietots sabiedriskajā
transportā, valsts iestāžu autoparkos un pat olimpiskajās spēlēs
Maskavā 1980. gadā. Lai nodrošinātu rūpnīcas strādniekus ar
dzīvojamo platību, rūpnīca finansēja dzīvojamā mikrorajona
celtniecību.

Sabrūkot PSRS, produkcijas pieprasījums samazinājās, un 1997.
gadā mikroautobusu ražošanu apstādināja pilnībā. Pēdējie RAF modeļi
bija maršruta taksometrs RAF-22039 ar 13 sēdvietām un Maskavas
pilsētas pasūtījums – katafalks. Likteņa ironija, bet tieši
katafalks bija pēdējā automašīna rūpnīcas vēsturē. RAF pārtrauca
darbību 1998. gadā.

Attēls: RAF simboliskā atslēga

Avots: Ģederta Eliasa Jelgavas Vēstures un mākslas muzejs