1.6 °C, 4.2 m/s, 90.2 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāAr LED lampām ir aprīkoti 22 procenti no pilsētas gaismekļiem
Ar LED lampām ir aprīkoti 22 procenti no pilsētas gaismekļiem
19/05/2017

«Līdz jūnija beigām noslēgsies Atmodas un Rūpniecības ielas seguma rekonstrukcija, un pilsētā būsim ieguvuši vēl vienu sakārtotu un mūsdienu prasībām atbilstošu maģistrālo ielu. Tas ļaus ietaupīt arī līdzekļus ikdienas uzturēšanas darbiem, jo bedrīšu labošanai šādas intensitātes ielām ik gadu bija nepieciešami izdevumi 10 – 15 tūkstošu eiro apmērā. Vēl šogad sakārtosim atlikušo Akadēmijas ielas posmu un Dambja ielu, savukārt vairākās grants seguma ielās izmantosim jaunu tehnoloģiju, kas nostiprinās ielas virsmu, uzlabos ūdens novadi no brauktuves un būtiski samazinās putekļu daudzumu,» stāstot par šīs sezonas nozīmīgākajiem darbiem, norāda Jelgavas pilsētas pašvaldības iestādes «Pilsētsaimniecība» vadītājs Māris Mielavs.

Sarunā ar iestādes vadītāju plašāk par to, pēc kādiem
kritērijiem tiek izvēlētas rekonstruējamās ielas, kā tiek
organizēts pilsētas ielu apgaismojums un kādus jaunus akcentus
pilsētvidē varam sagaidīt šogad.

Šis ir pirmais gads, kad pēc zināma pārtraukuma pilsētā
atkal intensīvi sāk rosīties būvnieki – tiek rekonstruēta Atmodas,
Rūpniecības un Dambja iela, vēl šogad plānots atjaunot asfalta
segumu Akadēmijas ielā un uzsākt Loka maģistrāles rekonstrukciju.
Vai varētu iezīmēt šo projektu realizācijas laika
grafiku?

Darbi Rūpniecības un Atmodas ielā noslēgsies aptuveni jūnija
beigās, tas ir šī gada lielākais projekts. Arī Dambja ielas posmā
darbi tuvojas noslēgumam un atlicis tikai uzklāt horizontālo
marķējumu. Šo projektu realizāciju uzsākām jau 2016. gadā. Vēl
šogad būtiskas pārmaiņas piedzīvos Akadēmijas ielas posms no Raiņa
ielas līdz Lielajai ielai, kur nomainīsim ūdenssaimniecības
komunikācijas, no jauna izbūvēsim lietusūdens kanalizāciju,
sakārtosim ietves, brauktuvi un pārcelsim autobusu pieturu «Banka»
no līdzšinējās vietas uz teritoriju starp Akadēmijas ielu 7 un
Zemgales apgabaltiesas ēku. Tas atrisinās vairākus satiksmes
organizācijas jautājumus un ievērojami palielinās satiksmes
drošību, jo autobusiem pieturvietā tiks izbūvēta speciāla «kabata»,
bet gājēji varēs izmantot drošu gājēju pāreju. Vēl pie šī gada
redzamākajiem darbiem jāmin Rubeņu ceļa posma rekonstrukcija,
Ozolskvēra bērnu rotaļu laukuma rekonstrukcija, skvēra sakārtošana
pie J.Asara ielas, kur nākamgad par godu valsts simtgadei plānots
uzstādīt vides objektu «Laika rats». Savukārt nākamgad darbi
sāksies Loka maģistrālē, kur divu gadu laikā veiksim ielas kapitālo
rekonstrukciju.

Vai varam teikt, ka būvniecības jomā ir atgriezušies
«treknie gadi», jo būtiski pieaugušas visas izmaksas, kas saistītas
ar būvniecību – atsevišķos gadījumos, piemēram, projektēšanā, cenas
pat dubultojušās pret iepriekš plānoto. Kā tas varētu ietekmēt
pašvaldības projektu realizāciju?

Jāpiekrīt, ka cenu pieaugums ir novērojams, īpaši projektēšanas
jomā. Tomēr šobrīd vēl nevaram runāt par ļoti ievērojamu
sadārdzinājumu visās ar būvniecību saistītajās jomās. Piemēram,
objektā «Brīvības ceļš», kur šobrīd notiek Lāčplēša pieminekļa
fragmentam veltītās piemiņas vietas sakārtošana skvērā pie pilsētas
muzeja, bijām rēķinājušies pat ar lielākām izmaksām nekā piedāvāja
uzņēmējs. Arī Meža kapu paplašināšanas darbiem un Zvejnieku ielas
pieturvietas labiekārtošanai sadārdzinājums bija salīdzinoši
neliels. Sadārdzinājums varētu ietekmēt atsevišķu projektu
realizāciju, un to ņemsim vērā, gatavojot iepirkuma dokumentāciju,
paredzot iespēju samazināt veicamo darbu apjomu gadījumā, ja
piedāvātā līgumcena būs augstāka par plānotajām pilsētas budžeta
iespējām.

Kā ierasts, pavasarī par sevi atgādina pilsētas ielas.
Kādi darbi jau paveikti, un ko vēl plānots īstenot šajā
remontsezonā?

Ikdienas uzturēšanai un plānotajiem remontdarbiem šim gadam,
summējot Autoceļu fonda finansējumu un pašvaldības budžeta
līdzekļus, paredzēts izlietot 1,7 miljonus eiro. Tas ietver ziemas
dienesta darbu, ielu ikdienas uzturēšanu, mehanizēto ielu tīrīšanu,
bedrīšu remontu, ceļa zīmju un luksoforu uzturēšanu, brauktuvju
nomaļu uzturēšanu, ietvju remontu, horizontālā marķējuma uzklāšanu,
grants seguma ielu atputekļošanu, greiderēšanu un uzbēršanu, kā arī
daudzus citus ikdienas darbus. Šobrīd vēl turpinās ielu pavasara
remontdarbi pēc pilnās tehnoloģijas, sākas pļaušana un pilsētas
apzaļumošana.

Līdztekus lielajiem projektiem šogad plānoti arī samērā
daudz mazāka apjoma pilsētas infrastruktūras labiekārtošanas darbu.
Ko šajā ziņā varētu izcelt?

Pie dzelzceļa stacijas un pilsētas izglītības iestādēm esam
ieplānojuši izbūvēt 80 jaunas velonovietnes, tiks atjaunotas ietves
Aspazijas ielā, Meiju ceļā, K.Barona ielā, Sarmas ielā, Vaļņu ielā
un Dambja ielā. Noasfaltēsim Jēkaba ielas posmu no Pavasara līdz
Raiņa ielai, vairākās vietās esam ieplānojuši atjaunot ielu
apgaismojumu, bet jaunas ielu apgaismojuma līnijas tiks izbūvētas
Bērzu ceļa posmā no Lazdu ielas līdz Loka maģistrālei un Kalnciema
ceļā no Robežu ielas līdz Rogu ceļam. Savukārt bērnu rotaļu laukumu
labiekārtošanas darbi līdztekus Ozolskvēram tiks veikti esošajā
pašvaldības rotaļu laukumā starp Loka maģistrāli 5 un Pērnavas ielu
6, pašvaldības teritorijā pie Garozas ielas 36 un Kooperatīva ielā,
kur ar jauniem elementiem papildināsim pērn ierīkoto āra trenažieru
laukumu pie Miezītes bibliotēkas.

Nav noslēpums, ka šādus pilsētas infrastruktūras
uzlabojumus daudzi pilsētnieki gaida savā mikrorajonā. Pēc kādiem
kritērijiem tiek izveidots gada darbu plāns?

Nozīmīgākie kritēriji ir iedzīvotāju vai autotransporta plūsma,
kā arī drošības apsvērumi. Apzināmies, ka labiekārtošanas darbi
nepieciešami daudzās pilsētas vietās, tomēr varam rīkoties tikai
pilsētas budžeta ietvaros. Šāda līmeņa darbiem – kā atsevišķu
mikrorajonu ielu posmu sakārtošana, ietvju vai apgaismojuma izbūve
– lielākoties nav iespējams piesaistīt ES vai citu fondu
līdz­finansējumu, to varam izdarīt tikai par budžeta līdzekļiem.
Tādēļ arī iedzīvotāji tiek aicināti iesaistīties savu daudzdzīvokļu
ēku pagalmu sakārtošanā, kam iespējams piesaistīt pašvaldības
līdzfinansējumu 50 procentu apmērā no projekta izmaksām līdz 5000
eiro vienai ēkai. Īpaši sāpīgs ir jautājums par ielu
infrastruktūras attīstību, jo ES finansējums plānošanas periodam
līdz 2020. gadam beigsies jau 2019. gadā, un arī «Latvijas valsts
ceļi» pauž sa­traukumu, jo kopējais finansējums valsts ceļu
pārbūvei un uzturēšanai var sarukt pat vairākkārt. Arī pašvaldība
maģistrālo ielu rekonstrukcijas projektos lielā mērā ir atkarīga no
valsts vai ES investīcijām, tādēļ strādājam kopā ar Satiksmes
ministriju, lai finansējuma plūsma ceļiem
neapstātos.  

Vai esat domājuši par alternatīviem ielu seguma
atjaunošanas variantiem, ņemot vērā, ka kapitālo rekonstrukciju
visur veikt nevarēs, turklāt vairāk nekā puse pilsētas ielu ir ar
grants segumu?

Pirms diviem gadiem Ganību ielā izmēģinājām ielas virsmas
apstrādi ar sīkšķembu un emulsijas maisījumu. Pagājušajā gadā tādu
pašu darbu veicām 2. līnijas posmā. Šogad pēc šīs metodes veiksim
virsmas apstrādi divos Platones ielas posmos, atlikušajā posmā
«Jelgavas ūdens» veiks komunikāciju izbūvi. Vēl izvērtējam jaunas
tehnoloģijas izmēģināšanu, izmantojot īpašu virsmas apstrādi ar
saistvielu, kas grants segumu padarīs monolītu. Turpināsim arī
noslogotāko grants seguma ielu atputekļošanu, bet Romas ielas
asfaltēšanai esam pasūtījuši tehniskā projekta izstrādi.

Kāda ir situācija ielu apgaismojuma jomā – daļā ielu
esam pārgājuši uz LED lampām, apgaismojuma intensitāte tiek
regulēta attālināti.

Ar LED lampām ir aprīkoti aptuveni 22 procenti no visa ielu
apgaismojuma tīkla. Tas mums ļauj būtiski ieekonomēt līdzekļus par
elektroenerģiju un automātiski regulēt apgaismojuma intensitāti pēc
faktiskajiem laika apstākļiem. Proti, ja ir gaišs un saulains rīts,
apgaismojums automātiski izslēdzas agrāk, bet, ja ir apmācies, tas
deg ilgāk. Šie modernie gaismekļi, piesaistot ES līdzfinansējumu,
atmaksājas divu līdz trīs gadu laikā. Savukārt nātrija lampas,
kuras aizvietojām ar LED lampām, izmantosim Atmodas un Rūpniecības
ielas projektā, Kronvalda un Akmeņu ielā. Ar pakāpenisku pāreju uz
LED lampām mums izdevies ietaupīt līdz pat 40 tūkstošiem eiro gadā,
tomēr daļu šo ietaupījumu uz elektroenerģijas rēķina nākas novirzīt
maksājumiem par pilsētai nepieciešamo elektroenerģijas jaudu
«Sadales tīklam», kas pagājušā gada otrajā pusē būtiski
paaugstināja savu pakalpojumu cenu.

Jelgavā, pēc iestādes «Pilsētsaimniecība» apkopotajiem
datiem, 2017. gada aprīlī reģistrēti 2745 suņi, par kuriem tiek
maksāta arī pašvaldības nodeva sešu eiro apmērā. Kā šie līdzekļi
tiek izlietoti?

Šī nodeva nav tik liela, lai mēs varētu runāt par kādu īpaši
iezīmētu fondu, bet apzināmies, ka arī šajā jomā nepieciešami
uzlabojumi un infrastruktūras pielāgošana. Pilsētā esam izvietojuši
un apsaimniekojam 18 īpašas suņu atkritumu urnas, un vēl aptuveni
tikpat iedzīvotāji ir izvietojuši iekšpagalmos. Suņu pastaigām ir
izveidots laukums Asteru ielā, bet šogad sadarbībā ar Zemgales
Dzīvnieku aizsardzības biedrību, kura piedalīsies ar savu
līdzfinansējumu, Ganību ielā iepretim veikalam «MNL» izbūvēsim vēl
vienu suņu pastaigu laukumu ar rotaļu elementiem un visu
nepieciešamo aprīkojumu.

Vai šogad plānota arī jaunu apstādījumu
izveide?

Mums ir izveidojusies veiksmīga sadarbība ar pilsētas galveno
mākslinieci, kurai ir labas idejas, kā atdzīvināt Jelgavu.
Interesanti mazās arhitektūras formas objekti ir izvietoti Driksas
gājēju ielas puķudobēs. Atsvaidzināsim arī dizaina dārzus skvērā
aiz kultūras nama. Kā ierasts, būs arī krāšņie puķupodi pie
apgaismes stabiem pilsētas centrālajās ielās. Vasaras sezonā
pilsēta būs pietiekami krāšņa.

Foto: Austris Auziņš