9.3 °C, 3.9 m/s, 82.9 %

Pilsētā

«Amo Plant» saņem Jelgavas karogu
05/06/2009

Topošās «Amo Plant» autorūpnīcas teritorijā Jelgavā šodien atskatās uz Latvijas autobūves simtgadi. Laikā, ka autorūpnīcas būvniecība izgājusi finiša taisnē, pilsētas domes priekšsēdētājs Andris Rāviņš uzņēmuma izpilddirektoram Aleksejam Maslovam pasniedza Jelgavas pilsētas karogu kā apliecinājumu veiksmīgajam projektam.

Anna Afanasjeva

Topošās «Amo Plant» autorūpnīcas
teritorijā Jelgavā šodien atskatās uz Latvijas autobūves simtgadi.
Laikā, ka autorūpnīcas būvniecība izgājusi finiša taisnē, pilsētas
domes priekšsēdētājs Andris Rāviņš uzņēmuma izpilddirektoram
Aleksejam Maslovam pasniedza Jelgavas pilsētas karogu kā
apliecinājumu veiksmīgajam projektam.

«Amo Plant» ārējo sakaru direktors Igors
Graurs atzīst, ka topošās autorūpnīcas saimnieki, piederēdami pie
autobūves atjaunotājiem Jelgavā un Latvijā, nevar ignorēt tādu
nozīmīgu datumu kā autobūves simtgade. Atzīmējot jubileju, šodien
Rīgas Motoru muzejā interesenti var iepazīties ar automobiļu
rūpniecības vēsturi mūsu valstī.

Savukārt pēcpusdienā Jelgavā, Aviācijas ielā
uzņēmuma «Amo Plant» izpilddirektors Aleksejs Maslovs iepazīstināja
ar «Amo Plant» izveides gaitu un autorūpnīcas būvniecību, ko
pabeigs novembrī. Jelgava kā rūpnīcas atrašanās vieta izvēlēta,
pateicoties pilsētas autobūves tradīcijām. Runājot par nākotnes
iecerēm, A.maslovs pastāstīja, ka gadā tajā izlaidīs ap 250
autobusu. Atsevišķā cehā uz Krievijas automašīnas ZIL šasijas šeit
komplektēs vieglās kravas automašīnas, pie kuras modeļa pašlaik
tiek strādāts. Itālijas kompānija «Ranger» turpina automašīnas
dizaina izstrādi. «Amo Plant» būvēs arī cehu plastmasas komponentu
ražošanai, lai tādējādi samazinātu rūpnīcas produkcijas pašizmaksu.
Pakāpeniski autorūpnīca komplektējošo daļu ražošanai piesaistīs
citus vietējos uzņēmumus.

A.Maslovs un domes priekšsēdētājs Andris
Rāviņš ir pārliecināti, ka «Amo Plant» autorūpnīca ieies vēsturē kā
ceturtā rūpnīca, kur mūsu valstī tiek atjaunota automašīnu
ražošana. A.Rāviņš kā nozīmīgu ieguvumu vērtē to, ka autorūpnīca
savām vajadzībām piesaistīs citus uzņēmumus, kā arī kalpos kā
motivācija izglītības sistēmas attīstībai – nule LLU Mehanizācijas
fakultātē notika pirmais jauno speciālistu izlaidums, kuri
specializējušies mašīnbūvē.

Auto speciālisti un citi interesenti pasākumā
iepazinās ar diviem Nīderlandes koncerna «VDL» autobusiem –
pilsētas pārvadājumiem domāto «Ambassador» un skolēnu autobusu
«Jonckheere». Kā zināms, februārī parakstīts līgums par «VDL»
pilsētas autobusu komplektēšanu Jelgavā. «Ja mums izdosies
pārliecināt valdību, ka uz kravas automašīnas bāzes ražotie un
ekspluatācijā vienkāršie autobusi nepieciešami skolēnu
pārvadāšanai, rūpnīcā komplektēsim ne vien «Ambassador», bet arī
«Jonckheere» markas autobusus,» atklāj I.Graurs, piebilstot, ka
pirmo Jelgavā ražoto «Ambassador» plānots salikt jau līdz šā gada
beigām.

Jelgavas domes priekšsēdētājs Andris Rāviņš ir
gandarīts, ka tieši mūsu pilsētā top autorūpnīca, jo
Jelgavā  kopš RAF laikiem saglabājušās autobūves
tradīcijas un prasmes.  Savukārt «Amo Plant»
rūpnīca ar savu darbību ne vien Jelgavā, bet visā Latvijā
atdzīvinās un nostiprinās šīs nozares tradīcijas. Tāpat svarīgi,
lai autorūpnīca šajā krīzes laikā varētu kalpot kā zināms
atspēriena un izrāviena punkts no problēmu gūzmas, bet perspektīvā
tajā ne vien komplektētu, bet arī pakāpeniski pārietu uz atsevišķu
mezglu un daļu ražošanu uz vietas Latvijā. A.Rāviņš vēlēja, lai
rūpnīcai veiksmīgi izdodas īstenot arī sava kravas automašīnas
modeļa projektu.

 

No autobūves vēstures

*1908.gadā Krievijas–Baltijas vagonu fabrikā
(KBVF) tika izveidota autobūves nodaļa, kuras direktora un galvenā
konstruktora amatā iecēla Šveices izcelsmes beļģu autokonstruktoru
Žiljēnu Poterā. Viņa uzdevums bija ne tikai izstrādāt pirmo
automobiļa konstrukciju, bet arī nodrošināt visu detaļu ražošanu
turpat rūpnīcā. Pirmais automobilis ar nosaukumu «Russo-Balt» no
rūpnīcas vārtiem izbrauca 1909.gada 8.jūnijā.

1912.gadā Krievijas Kara ministrija deva
vērienīgu pasūtījumu kravas automobiļu izstrādei armijas
vajadzībām. Rūpnīca aizņēma 20 hektāru lielu teritoriju, tās 50
cehos darbojās 550 iekārtas, ko apkalpoja vairāk kā 4000
darbinieku, izgatavojot produkciju par aptuveni desmit miljoniem
rubļu gadā.

Šajā pašā gadā «Russo-Balt» tika izgatavots
sporta automobilis, kas spēja attīstīt ātrumu līdz pat 70
kilometriem stundā, kas tajā laikā bija neticams. Savukārt rūpnīcas
autosportists ar sporta auto spēja attīstīt pat 132 kilometru
ātrumu stundā.

Kopumā no 1909.gada jūnija līdz 1915.gada
septembrim rūpnīcā saražoja ne mazāk kā 610 automašīnas, kas
nodrošināja rūpnīcai pirmo vietu starp autoražotājiem Krievijā.
Tādas kompānijas kā «Audi», «Alfa-Romeo» tolaik saražoja aptuveni
250 mašīnas.

1915.gadā, kad Rīgā ienāca vācu karaspēks,
«Russo-Balt» evakuēja uz Krieviju. Autoražošanu pārcēla uz Maskavu
un Pēterpili. Maskavā «Russo-Balt» iekārtas kļuva par pamatu divām
jaunām ražotnēm. Viena no tām bija rūpnīca AMO, kur savāca lielāko
daļu inženieru no Rīgas.

 

*Automobiļu ražošana Latvijā atsākās, kad
1936.gadā Latvijas valdība iegādājās licenci dažu «Ford» modeļu
autobusu un kravas mašīnu komplektēšanai. Tās pilnībā komplektēja
no importētām detaļām un ne ar ko neatšķīrās no mašīnām, ko ražoja
«Ford» rūpnīcā Amerikā. 1937.gada augustā no rūpnīcas «Vairogs»
vārtiem izbrauca pirmā kravas mašīna «Ford-Vairogs V-8». Trīs gados
rūpnīcā nokomplektēja vairāk kā 300 vieglo un 1000 kravas
automašīnu. Līdz ar neatkarības zaudēšanu 1940.gadā rūpnīca
nacionalizēja un ražošanu pārtrauca.

 

*Autoražošana atsākās 1950.gadā, kad no
rūpnīcas vārtiem izbrauca pirmās divas automašīnas «REAF-50» –
kabriolets un sedans. Līdz 1957.gadam Rīgas autobusu fabrikā (RAF)
saražoja ap 250 autobusu. 1957.gadā izgatavoja pirmos divus
mikroautobusus – «RAF 10 Festivāls» un «RAF 8 Sprīdītis». Jaunie
ražojumi guva lielus panākumus un rūpnīca ieguva valsts
pasūtījumus. Tajā ražoja ap 3000 auto gadā.

 

*1969.gada 25. jūlijā Jelgavā ielika
pamatakmeni jaunai RAF rūpnīcai. Turpmākajos gados RAF ražoja
vairāk kā 15 000 automobiļu gadā, par produkcijas pamatmodeli kļuva
mikroautobuss «Latvija». Attīstības plāns paredzēja, ka
deviņdesmito gadu otrajā pusē uzņēmums palielinās produkcijas
apjomu līdz 50 000 vienību. Taču pēc PSRS sabrukuma rūpnīca
piedzīvoja dažādas finansiāla rakstura problēmas, līdz 1997.gadā
ražošanu pārtrauca un 1998.gadā RAF atzina par bankrotējušu.

 

* Līdz brīdim, kad tika uzsākts Latvijas –
Krievijas kopuzņēmuma «Amo Plant» projekts un sākās autobūves trešā
atdzimšana, pagāja gandrīz desmit gadi. «Amo Plant» dibināja
2005.gada pavasarī vieglo kravas automašīnu ražotnes attīstībai,
pamatojoties uz Maskavā parakstīto Rīgas domes un Maskavas valdības
vienošanos par sadarbību tirdzniecības, ekonomikas, zinātnes un
tehnikas un citās jomās. Lēmums par rūpnīcas celtniecību tika
pieņemts, balstoties uz Maskavas mēra Jurija Lužkova
iniciatīvu.

«Amo Plant» akcionāri ir Maskavas valdība ar
97,1 procentu akciju, a/s «Ferrus» ar 0,3 procentiem akciju un
Jelgavas pašvaldība, kas uzņēmumā ieguldījusi astoņu hektāru
zemesgabalu ražotnes celtniecībai Aviācijas ielā. Mūsu pašvaldībai
pieder 2,6 procenti akciju. «Amo Plant» ir vairāki stratēģiskie
partneri, tostarp automobiļu «Russo-Balt» ražotāja pēctecis –
Krievijas vecākā autorūpnīca «AMO Zil» no Maskavas. Tās komanda pēc
tam, kad Maskavas mērs Jurijs Lužkovs ierosināja Jelgavā izveidot
autorūpnīcu – stratēģiski svarīgu uzņēmumu Eiropas tirgus
iekarošanai, atbalsta tā īstenošanu. 

Šogad «Amo Plant» parakstīja vienošanos ar
Nīderlandes koncernu VDL par autobusu komplektēšanu.