15.6 °C, 4.9 m/s, 85.7 %

Latvijā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsLatvijā«AMO Plant» aicina apturēt skolēnu autobusu konkursu
«AMO Plant» aicina apturēt skolēnu autobusu konkursu
02/02/2010

Topošais mašīnbūvētājs AS «AMO Plant» aicina apturēt skolēnu autobusu iegādes konkursu, raksta laikraksts «Dienas Bizness».

Topošais mašīnbūvētājs AS «AMO Plant»
aicina apturēt skolēnu autobusu iegādes konkursu, raksta laikraksts
«Dienas Bizness».

«Ir pārāk daudz neskaidrību, konkursa
nosacījumi un tehniskās prasības no pretendentu loka izslēdz gan
daudzus ārvalstu, gan vietējo ražošanas uzņēmumu, kura pirmais
autobuss ar preču zīmi «VDL» no konveijera Jelgavā noripos jau
šopavasar,» uzsver «AMO Plant» ārējo sakaru direktors Igors
Graurs.

Viņaprāt, 9,7 miljonu latu vērtā konkursa
apturēšana ir vajadzīga, lai novērstu neskaidrības un precizētu
tehniskās prasības tieši skolēnu pārvadāšanai vajadzīgo autobusu
iepirkumam.

«Priekšlikums – lūgums par izsludinātā skolēnu
autobusu iepirkuma konkursa apturēšanu – līdz šim nav saņemts,»
norāda Valsts reģionālās attīstības aģentūras (VRAA) direktors
Māris Krastiņš.

Viņš atzīst, ka patlaban neredz juridisko
pamatojumu, lai konkursu apturētu, kaut arī teorētiski tāda iespēja
pastāv – ja būs līdz šim nezināmi ļoti būtiski argumenti. «Šobrīd
argumenti un jautājumi, kas tiek uzdoti no ieinteresētajām pusēm,
nav pamats iepirkuma apturēšanai,» akcentē Krastiņš.

VRAA vadītājs norāda, ka skolēnu autobusu
iepirkuma konkursa nolikums ir saskaņots ar Šveices valdību,
turklāt daudzas no prasībām tika mainītas pēc šā gada 8. janvāra
ieinteresēto pušu sanāksmes. «Par tehniskajām specifikācijām lai
spriež eksperti un iepirkumu komisija,» aicina Krastiņš.

«Laiks vēl ir, jo autobusi nebūt nav jāpiegādā
līdz šā gada 1. septembrim, kā to vēlas VRAA, jo programmas gala
termiņš ir 2011. gads,» norāda Graurs. «AMO Plant» tādā gadījumā
varētu saražot un piegādāt daļu no konkursā paredzētajiem 110
autobusiem. ««AMO Plant» autobusus plānots ražot uz kravas auto
šasijas, kurai ir zemākas ekspluatācijas izmaksas, turklāt to
remontu var veikt ne tikai specializētajās autobusu, bet arī kravas
auto remontbāzēs,» skaidro Graurs.

Viņaprāt, «AMO Plant», saņemot pasūtījumu, par
to pašu naudu – 9,7 miljoniem latu – varētu piegādāt ievērojami
vairāk autobusu.

«Ir nepamatoti augsta drošības naudas latiņa
konkursā uzvarējušajai kompānijai – 20% no līgumsummas, kaut arī
normāli parasti ir 10%, taču sākotnēji šī latiņa bija pacelta pat
uz 30%,» uzsver «VDL Bus & Coach» oficiālā pārstāvja AS «Ferrus»
transporta struktūrvienības vadītājs Jānis Freibergs. Viņš arī
norāda, ka nolikums prasa autobusu sertifikāciju Eiropas Savienībā
nevis uz piegādes brīdi, bet gan uzrādīt to konkursa dokumentu
iesniegšanas brīdī.

«Domāju, ka konkurenti skolēnu autobusu
konkursā piedāvās regulārās satiksmes – starpilsētu vai tūrisma
autobusus, kamēr «AMO Plant» produkts tomēr būs nedaudz specifisks.
Tā pārbaude Ceļu satiksmes drošības direkcijā norādīja uz to nianšu
loku, pie kurām būtu jāpiestrādā, lai veiktu attiecīgu
sertifikāciju, kas ir izdarāms, bet ne 20 dienu laikā,» uzsver
Freibergs.

Viņš norāda, ka Nīderlandes kompānija «VDL» ir
gatava investēt līdzekļus sertifikācijas veikšanā, ja vien «AMO
Plant» iegūs tiesības piegādāt daļu no skolēniem paredzētajiem
autobusiem.

Tā kā skolēnu autobusu kalpošanas laiks nevar
būt īsāks par sešiem gadiem, tad konkursa prasībās vajadzētu
iekļaut arī autobusa kilometra ekspluatācijas izmaksas, kas arī
pašvaldībā vieglāk ļautu plānot tēriņus.

«Ir nepamatoti augstas prasības, kuras var
izpildīt, taču tās sadārdzina autobusu izmaksas, piemēram, dzinēja
jauda 1.lotes (19+1 vieta) autobusam noteikta 160 zirgspēku
(pietiktu pat ar 110), kamēr Francijā (kalnu rajoni, kādu nav
Latvijā) un Beļģijā skolēnu autobusu (45 vietas) jauda arī ir 160
zirgspēku,» norāda Freibergs.

Graurs akcentē, ka tādējādi palielinās
degvielas patēriņš – 160 zirgspēku jaudas dzinējs patērē

15-16 litru uz 100 kilometriem un tādu dzinēju
«AMO Plant» paredzējis lielajam autobusam.

Freibergam šķiet, ka galvenā rūpe nav par
skolēniem, bet gan par vēlēšanām vai vēl ko citu. «Ir unikāla
prasība – dzinēja minimālā jauda 1. lotes autobusam – 160 zirgspēki
pie 3800 apgriezieniem, kas liek raudzīties uz «ekspert»
tendenciozitāti, jo autobusu ražotāju mājaslapās var atrast, kuriem
no tiem šis nosacījumus rada priekšrocības,» akcentē uzņēmējs.

Viņaprāt, jo vairāk informācijas par «AMO
Plant» autobusu parādījās, jo vairāk filtru tika likti.

Freibergs kā vēl vienu piemēru min prasību pēc
pneimatiskas balstiekārtas, kamēr «AMO Plant» ražojumam tā būtu
pneimo mehāniska. Esot vēl viens nosacījums, kas diskriminē daudzus
potenciālos pretendentus, – dzinēja tilpums.

Pēc Freiberga domām, ar šo iepirkumu tiks
noteikta tendence skolēnu autobusu iepirkumos arī nākotnē un tie,
kuri vinnēs šajā konkursā, arī, visticamāk, piegādās nākamos.

«Uzvara šajā konkursā nedod nekādas
priekšrocības nākamajā,» lakonisks ir Krastiņš.

«AMO Plant» ārējo sakaru direktors ir
pārsteigts par to, ka Tautas partijas (TP) līderis Andris Šķēle
stāsta par ekonomikas stimulēšanu, iepirkumus veicot pie pašmāju
ražotājiem, bet viņa partijas biedru pārraudzībā esošā VRAA, kuru
vada cits TP biedrs Māris Krastiņš, skolēnu pārvadājumu autobusu
iepirkuma konkursā izvirzīja nosacījumus, lai pašmāju ražotājs
nemaz nespētu kvalificēties.

Pēc Graura teiktā, kopš pērnā gada pavasara,
kad Latvijā tika atvests autobuss ar «VDL» preču zīmi, kādu montēs
Jelgavā, nemitīgi cirkulēja tehnisko parametru versijas, kuras
ierobežoja vai pat izslēdza uzņēmuma sekmīgu līdzdalību Šveices
valdības finansētajā skolēnu autobusu konkursā.

«Nav pētījumu, kādus autobusus skolēnu
pārvadāšanai iepērk citās valstīs, kāda ir to specifikācija,»
norāda Graurs.

Viņš arī norāda, ka Latvijā nav definētas
prasības autobusiem, kuri paredzēti skolēnu pārvadāšanai, kamēr,
piemēram, Francijā un Beļģijā nacionālajā likumdošanā iestrādātas
konkrētas prasības.

«Autobusi ir paredzēti skolēnu pārvadāšanai –
tātad arī uz Dziesmu un deju svētkiem, ekskursijās, turklāt skolēni
ir arī tie, kuri mācās 11. un 12.klasē, nevis tikai pamatskolā,»
uzsver Krastiņš. Viņaprāt, būtiskākais ir pasūtītāja – pašvaldību,
nevis ražotāju un piegādātāju intereses.

Neapmierināti ar konkursa nosacījumiem ir arī
citi autotirgotāji. Pat ar neapbruņotu aci ir redzams, ka
atsevišķas autobusu lotes ir veidotas tā, lai konkursā uzvarētu
«Mercedes», uzskata viens no «Volkswagen» pārstāvjiem «Auto Īle &
Herbst» direktors Māris Īle.

Viņaprāt, konkursa nolikums un tajā
pieprasītās specifikācijas dažbrīd ir tik pretrunīgas un absurdas,
ka ikvienam profesionālim ir skaidrs, ka šī konkursa uzvarētājs jau
ir zināms iepriekš.

«Viens konkrēts piemērs ir par
ESP drošības sistēmu, kura sākotnēji bija
paredzēta mikroautobusu (19+1 sēdvieta) nolikuma specifikācijā, bet
pēcāk nezināmu iemeslu pēc tika izņemta ārā. Vispirms absurdi ir
tas, ka bērnu pārvadāšanai paredzētajam mikroautobusam šāds
drošības elements ir kļuvis nevajadzīgs, bez tam aizdomīgi, ka
«Mercedes» ir vienīgais, kuram šāds «Mercedes Sprinter»
paraugeksemplārs ir sagatavots,» akcentē Īle.

Līdzīgu viedokli pauda «Setra» autobusu
ģenerālpārstāvis Baltijā SIA
«M.E.LAT-
LUX» direktors Māris Gailis,
nosaucot šo konkursu par kārtējo piemēru tam, cik godīgi tiek
rīkoti konkursi Latvijā.

LETA