Jelgavas reģionālais Tūrisma centrs (JRTC) sadarbībā ar pilsētas uzņēmējiem 20. augustā dos startu jaunai akcijai – «Garšas tūre Jelgavā!». Tās laikā no 20. augusta līdz 1. oktobrim ikvienam tiek piedāvāta iespēja pēc izstrādāta maršruta iepazīt Jelgavu, kā arī trīs ēdināšanas iestādēs nobaudīt mūsu pilsētas īpašos ēdienus, par to krājot zīmodziņus. Dalībnieki, kuri būs nobaudījuši Jelgavas pamatēdienu «Hercoga bura», desertu «Šarlotes skūpsts» un dzērienu «Jelgavas bellini», saņems unikālu pašmāju ražotāja «Latvijas keramika» veidotu dāvanu – fondī trauku ar pilsētas un akcijas simboliku.
Ritma Gaidamoviča
Speciāli šai akcijai JRTC ir izveidojis jaunu tūrisma maršrutu, kurā iekļauti 12 interesantākie apskates objekti mūsu pilsētā un trīs ēdināšanas uzņēmumi – ģimenes restorāns «Hercogs», bistro «Silva» un krodziņš «Istaba» –, kuros klientiem tiek piedāvāti Jelgavas īpašie ēdieni. Lai piedalītos akcijā un savā īpašumā iegūtu fondī trauku ar Jelgavas pilsētas un akcijas simboliku, «Hercogā» jānobauda Jelgavas pamatēdiens «Hercoga bura», «Silvā» – deserts «Šarlotes skūpsts», bet «Istabā» – dzēriens «Jelgavas bellini». Katrā vietā ēdināšanas uzņēmuma personāls bukletā, ko varēs saņemt Svētās Trīsvienības baznīcas tornī vai ēdināšanas uzņēmumā, iespiedīs zīmogu, kas apliecinās, ka konkrētais ēdiens ir nobaudīts. Akcijas noteikumi paredz: ja vienā uzņēmumā ir vēlme nobaudīt visus pilsētas ēdienus, zīmogs tiks iespiests tikai par to ēdienu vai dzērienu, kas akcijas laikā jāiegādājas konkrētā uzņēmumā. Tas nozīmē: ja vēlies sakrāt visus trīs zīmogus un iegūt balvu, obligāti jāapmeklē visi trīs minētie uzņēmumi nedēļas jeb septiņu dienu laikā, kas tiks atzīmēts bukletā.
Akcija paredzēta līdz 1. oktobrim, un ikviens tās dalībnieks, kurš nedēļas laikā būs sakrājis visus trīs zīmogus, dāvanu varēs saņemt turpat ēdināšanas iestādē, kur iespiests pēdējais zīmogs.
JRTC vadītāja Anda Iljina skaidro, ka tūrisma maršrutā ir iekļauti ne tikai ēdināšanas uzņēmumi, bet arī tūrisma objekti, lai kā tūristiem, tā arī pašiem jelgavniekam dotu iespēju iepazīt savu pilsētu labāk, uzzināt, iespējams, ko jaunu. «Šajā maršrutā, apskatot pilsētas jaunos un kultūrvēsturiskos objektus, piedāvājam pa ceļam pamielot arī savas garšas kārpiņas, nobaudot Jelgavas īpašos ēdienus un dzērienu. Tādējādi varam popularizēt gan pilsētas bagāto vēsturi, gan šodienas izaugsmi, gan pilsētas garšas nianses,» tā A.Iljina.
A.Iljina stāsta, ka ideja par tūrisma maršrutu ar gastronomisku ievirzi bijusi jau sen.
«Esam pārliecinājušies, ka pasaulē un arī Latvijā, īpaši Vidzemē un Kurzemē, šāda veida tūrisms kļūst arvien populārāks. Arī mums tūristi ir jautājuši, vai mūsu reģionā ir tūrisma maršruti ar degustācijām. Tagad būs,» stāsta A.Iljina, uzsverot, ka impulsu šai akcijai devis uzņēmējs restorāna «Hercogs» īpašnieks Andris Rūmītis. «Mums ar ēdināšanas uzņēmumiem ir izveidojusies laba sadarbība, jo labs un viesmīlīgs tūrisms iet kopsolī ar vietējā ēdiena baudīšanu. Tāpēc arī radās doma sadarbībā ar uzņēmējiem sākt gastronomisko tūrismu, reizē popularizējot Jelgavas īpašos ēdienus,» stāsta A.Iljina.
Uzņēmēji, kuri iesaistījušies akcijā, atzīst, ka saskaņā ar pārdošanas datiem Jelgavas ēdieni ir klientu izvēles augšgalā, īpaši «Hercoga bura». Taču tajā pašā laikā esot jūtams, ka liela daļa jelgavnieku vēl nemaz nezina, ka pilsētai ir savi ēdieni, un pauž izbrīnu, kad oficianti tos piedāvā. Uzņēmēji piebilst, ka arī tūristiem oficianti šos ēdienus vienmēr īpaši izceļ un gandrīz katrs, kuram tos piedāvā, arī paļaujas uz ieteikumu. Krodziņa «Istaba» vadītāja Kristīne Šmite stāsta, ka «Hercoga bura» ir pieprasīta – tai pat ir «pastāvīgie klienti», kas, ierodoties krodziņā, vienmēr izvēlas tikai šo ēdienu. Tiesa, Jelgavas dzēriens vēl nav paspējis kļūt tik populārs, tāpēc viņa cer, ka akcijas laikā popularitāte augs. «Hercoga» īpašnieks šefpavārs A.Rūmītis aprēķinājis, ka mēnesī restorānā tiek pārdotas vidēji 100 «Hercoga buras», un tas esot labs rādītājs. Savukārt «Silvas» vadītāja Sandra Blūmane atzīst, ka «Šarlotes skūpstam» viņas vadītajā bistro ir noiets.
Runājot par akcijas ieguvumiem, gan JRTC vadītāja, gan uzņēmēji atzīst, ka vispirms šī ir iespēja vēl reizi popularizēt Jelgavas ēdienus, piesaistīt tūristus ne tikai ar apskates objektiem, bet arī ēdieniem. A.Iljina uzsver, ka šī arī ir iespēja sākt attīstīt gastronomiskā tūrisma novirzienu, jo jau oktobrī plānota nākamā akcija, kad ēdināšanas iestādes ēdienkartē iekļaus dažādus ēdienus, kas pagatavoti no vietējo ražotāju produkcijas.
Jelgavas īpašo ēdienu cenas
Pamatēdiens «Hercoga bura» – Ls 5,90 (ģimenes restorānā «Hercogs» Krišjāņa Barona ielā 3)
Deserts «Šarlotes skūpsts» – Ls 0,95 (bistro «Silva» Driksas ielā 9)
Dzēriens «Jelgavas bellini» – Ls 2 (krodziņā «Istaba» Jāņa Čakstes bulvārī 7)
«Hercoga bura» ir pamatēdiens, kas gatavots no krāsnī ceptas īpaši marinētas cūkgaļas, kuru pasniedz ar karamelizētiem skābētiem kāpostiem, dažādiem ceptiem dārzeņiem un saknēm, brūkleņu biezeni un mārrutkiem.
Kārtainais deserts «Šarlotes skūpsts» ir olu-biezpiena krēma un divu veidu sulas želejas uzputeņu kārtojums, kurā deserta maigā garša tiek atsvaidzināta ar augļu-ogu biezeņa mērci. Desertu dekorē ar svaigām ogām.
Atspirdzinošā dzēriena «Jelgavas bellini» viena no galvenajām sastāvdaļām ir smiltsērkšķu sula, taču izmantoti arī konservēti persiki, smalcināts ledus, dzirkstošs dzēriens (piemēram, «Mežezers», «Rīgas šampanietis».
Foto: JV kolāža