16.3 °C, 7.9 m/s, 89.8 %

Jaunumi

Sākumlapa JaunumiSākas Lielupes aizsargdambja izbūve
Sākas Lielupes aizsargdambja izbūve
08/07/2009

Foto: Jānis Kupčs

Jūlija otrajā nedēļā sākušies sagatavošanas darbi, lai varētu sākt darbus projekta „Lielupes gultnes tīrīšana un Lielupes labā krasta aizsargdambja posmā no dzelzceļa tilta līdz Rīgas ielai atjaunošana” ietvaros.

Lai sāktu upes gultnes tīrīšanu un aizsargdambja būvniecību, Lielupes labais krasts jāatbrīvo no zāliena, krūmiem un liekajiem kokiem.

Būvdarbus veic konsorcijs „Koger un Partneri”, kopējā līguma summa ir vairāk kā 1,2 miljoni latu ar PVN. Būvfirma piesaista apakšuzņēmējus SIA „Elektroinstalācijas un dizains 4c”, SIA „Ceļu būvniecības sabiedrība „Igate””, SIA „Kulk” un SIA „Uni San”. Visa objekta būvuzraudzību veic SIA „Isliena V”.

Projekta ietvaros plānota Lielupes gultnes tīrīšana A/S “Jelgavas Cukurfabrika” notekūdeņu izplūdes vietā, aizsagdambja izbūve posmā no dzelzceļa tilta līdz Rīgas ielai un Lielupes labā krasta ainaviskā sakārtošana. Uz aizsargdambja tiks izveidota gājēju promenāde ar noejas kāpnītēm līdz upei un iekārtotām atpūtas vietām. Tiks sagatavota vieta peldvietas iekārtošanai. Projekts tiks pabeigts 2010.gadā.

Projektu finansē Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonds (ELGF). Kopējā summa 1,6 miljoni latu. Pašvaldībai jānodrošina projekta priekšfinansēšana.
Pie bijušās A/S “Jelgavas Cukurfabrika” notekūdens ieplūdes vietas Lielupes labā krasta akvatorijā ir izveidojies 12480 kvadrātmetrus liels vidēji mīksta māla ezers, kas radies iepludinot Lielupē notekūdeņus no cukurfabrikai piederošiem cukurbiešu priekšattīrīšanas dīķiem. Sanešu slāņa biezuma ir 0,1- 1,5 metri. Māls, kas nogulsnējies ūdenstilpnē, aizņem apmēram 5040 kvadrātmetru platību un slāņa biezums ir 0,5 – 1,0 metri. Notekūdeņu ieplūdes vieta un Lielupes akvatorijs ir pielūžņoti ar celtniecības atkritumiem un augu sakneņu salām.

Cukura rūpniecības restrukturizācijas programmas atbalsta pasākuma mērķis ir veicināt un atbalstīt cukura rūpniecības restrukturizācijas skartajā reģionā to infrastruktūras objektu bojājumu un vides problēmu novēršanu, kuru rašanās tieši saistīta ar cukura rūpniecības darbību vai darbības pārtraukšanu, tādējādi veidojot pievilcīgu vidi cukura nozari aizstājošas saimnieciskās darbības attīstībai un sakārtojot vidi kopumā.
Atšķirībā no pagastiem, kuri šos restrukturizācijas fondus var izmantot ceļu sakārtošanai, pilsētās – Jelgavā un Liepājā, līdzekļi izmantojami tikai ietekmētā vides stāvokļa atjaunošanai un ūdenssaimniecības objektu sakārtošanai.

Par aizsargdambi
1983. gadā Latvijas valsts meliorācijas projektēšanas institūts uzsāka Jelgavas pilsētas Lielupes labā krasta aizsargdambja posmā no dzelzceļa līnijas līdz Rīgas ielai projektēšanu. Izstrādātais projekts tika apstiprināts1985. gadā Latvijas PSR Celtniecības lietu komitejā. Saskaņā ar minēto projektu, 1987.gadā tika uzsākta aizsargdamja būvniecība (dambis fiksēts topogrāfiskās uzmērīšanas materiālos). Tika nojauktas dambja trasē esošās mājas, savestas rievsienas krastu stiprināšanai, sākta dambja uzbēršana. Projektētā dambja augstuma atzīme bija + 5,10 m, un tas bija paredzēts 114 ha lielas teritorijas aizsardzībai no applūšanas. Uzsākot defekātu kraujlaukuma būvniecību, agrāk izbūvētā aizsargdambja daļa tika norakta. 1998.gadā tika izstrādāts projekts defekātu kraujlaukuma paplašināšanai un teritorijas labiekārtošanai Peldu ielas rajonā, kurā kraujlaukuma virsmas atzīme pēc augsnes izlīdzināšanas virs defekāta slāņa bija plānota + 4,80 m, kas reizē nodrošinātu teritorijas pasargāšanu no plūdiem.
Līdz ar AS “Jelgavas Cukurfabrika” darbības pārtraukšanu, netika pabeigta defekāta laukumu izveidošana līdz plānotai virsmas atzīmei + 4,80 m. Šobrīd teritoriju Lielupes krastā (platība apmēram 30 ha) virmas atzīmes ir robežās no 0,88 līdz 5,4 metri (pie Cukurfabrikas uzbērtajiem biešu kraujlaukumiem). Šo teritoriju tālāka izmantošana un iekļaušana apkārtējā pilsētvidē ir realizējama tikai apbrīvojot tās no defekāta slāņa (vietām norokot pat 4 un vairāk metri virsējā slāņa) un atrisinot pretplūdu pasākumus – tas ir atjaunojot aizsargdambi posmā no dzelzceļa līnijas līdz Rīgas ielai.

Informāciju sagatavoja
Līga Klismeta
Preses sekretāre