Latvijas Lauksaimniecības universitāte (LLU) īsteno pētniecības un inovāciju programmas “Apvārsnis 2020” finansēto Eiropas Pētniecības telpas sadarbības tīkla starptautiskās sadarbības projektu Nr.ES RTD/2021/14 “Individuālie mobilitātes budžeti kā sociālais un ētiskais pamats oglekļa emisiju samazināšanai” (MyFairShare). Jelgavas pašvaldība šajā projektā ir sadarbības partneris.
Projekta ietvaros SIA “Jelgavas autobusu parks” ir veikusi pilsētas iedzīvotāju pārvietošanās monitoringu sabiedriskajā transportā, un ir uzsākta apkopoto datu analīze.
Projekta aktivitāte tika īstenota divās daļās. Pirmajā daļā tika apkopoti un sagatavoti vēsturiskie dati par Jelgavas iedzīvotāju pārvietošanās paradumiem sabiedriskajā transportā 2017. gadā, savukārt, otrajā daļā tika apkopoti dati par šī gada pirmajā ceturksnī pārvadāto pasažieru skaitu, tikai papildus jau analizējot, kāda ir oglekļa emisiju samazināšanas daļa, lietojot videi draudzīgu transportu.
Neskatoties uz to, ka ierobežojumu dēļ šī gada pirmajā ceturksnī tika pārvadāti par 18 procentiem mazāk pasažieru salīdzinājumā ar 2017. gadu, proporcionāli pārvadāto pasažieru skaita izmaiņas starp maršrutiem ir ļoti nelielas, lielākās ir novērojamas 1. un 25. maršrutā. Šajos divos maršrutos izmaiņas lielākoties skaidrojamas ar skolēnu pārvietošanās paradumu maiņu, skolu reformu un uz pārbūves laiku slēgto skolu dēļ.
Pārējais liecina par to, ka līdz šim, mainoties pilsētas infrastruktūrai, tā nav radījusi iedzīvotāju migrāciju no vienas pilsētas teritorijas uz citu.
Vērtējot visu pārvadāto pasažieru sadalījumu starp maršrutiem, redzams, ka puse no 692 tūkstošiem 2017. gadā un 564 tūkstošiem šajā gadā pārvadātajiem pasažieriem tiek pārvadāti 1., 4., 5., 7. un 22. maršrutā.
1. maršruts (Tušķi–Ozolnieku vidusskola) nodrošina transportu maršruta tuvumā esošo skolu (Ozolnieku vidusskola, Pārlielupes pamatskola, 4. vidusskola, 5. vidusskola, Centra pamatskola un Aizupes pamatskola) skolēniem nokļūšanu uz skolu un mājām, kā arī Ozolnieku iedzīvotāju nokļūšanu uz Jelgavu.
4. maršruts (Meiju ceļš–Ģintermuiža) arī nodrošina transportu maršruta tuvumā esošām skolām (Tehnoloģiju vidusskola, Jelgavas Mūzikas vidusskola, Valsts ģimnāzija, Spīdolas Valsts ģimnāzija) un pārvietošanos pilsētas iedzīvotājiem centrā.
5. maršruts (Bērzu kapi–Blukas) nodrošina Mežciema un Pārlielupes iedzīvotāju nokļūšanu uz pilsētas centru, kā arī Pārlielupes pamatskolas skolēnu nokļūšanu uz skolu.
7. maršruts (Meiju ceļš–Kārniņi) nodrošina Kārniņu apkaimē dzīvojošo iedzīvotāju nokļūšanu uz pilsētas centru un Rīgā strādājošajiem nokļūšanu uz vilcienu Jelgavas stacijā.
22. maršruts (Asteru iela–Jelgavas stacija) pamatā nodrošina Rīgā strādājošo jelgavnieku nogādāšana līdz Jelgavas stacijai.
Savukārt otra daļa pasažieru tiek pārvadāti pārējos 15 maršrutos, kuri pilda līdzīgu funkciju kā iepriekš minētie maršruti, nodrošinot gan Jelgavā, gan Jelgavas apkārtnē dzīvojošajiem nokļūšanu uz skolu, darbu vai pilsētas centru. Tālākie punkti, no kuriem iedzīvotāji var nokļūt uz Jelgavas valstspilsētu, ir Jēkabnieki, Svēte, Atpūta, Viesturciems, Mežvidi, Vītoliņi un Brankas.
Vērtējot pasažieru plūsmu maršrutos un ņemot vērā faktu, ka pasažieru pārvadājumi jānodrošina visā pilsētas administratīvajā teritorijā abos Lielupes krastos, kurus savieno Lielupes tilts pie Jelgavas pils, secināms, ka pilsētas maršrutu, kuri kursē pāri tiltam, pārplānošana ir ļoti ierobežota, jo, kā redzams attēlā, gan pilsētas labajā krastā, gan pilsētas kreisajā krastā 16 no 20 maršrutiem satiekas Jelgavas pils pieturā gan turpceļā, gan atpakaļceļā. Līdz ar to ir pilnīgi neiespējami izvairīties no situācijām, ka, piemēram, pieturā (Jelgavas pils) visas dienas garumā piestāj 16 maršruti, kurus kopā apkalpo 25 autobusi visas dienas garumā.
Ja dažādu iemeslu dēļ uz tilta izveidojas sastrēgums, tad ne tikai autovadītāji, kuri pārvietojas savos transportlīdzekļos, bet arī lielākā daļa pasažieru, kuri izmanto sabiedrisko transportu, izjūt ievērojamu satiksmes kavēšanos, kas nereti ietekmē ikviena dienas kārtību.
Viens no risinājumiem, kas atvieglotu pilsētas centru no caurbraucošajiem transportlīdzekļiem, kuri dodas Tukuma, Dobeles, Auces virzienā, ir to novadīšana pa apvedceļu, kurš ir pilsētas attīstības plānos un kura uzdevums ir savienot Loka maģistrāli ar Atmodas ielu. Šāds pārvads pār Lielupi dotu vairāk iespēju arī pārplānot sabiedriskā transporta kustības grafiku, mazinot iespēju sabiedriskajam transportam nokļūt sastrēgumos un nodrošinot ātrāku pasažieru nogādāšanu no viena punkta uz otru.
Foto: Jelgava.lv
Informācija sagatavots Attīstības un pilsētplānošanas pārvaldē