Turpinot izpēti par zaļās enerģijas – ūdeņraža – izmantošanu pilsētas transportlīdzekļos, SIA “Jelgavas autobusu parks” (JAP) šonedēļ pilsētā testē ar ūdeņradi darbināmu autobusu. Trešdien autobuss kursēja 1. un 4. maršrutā, ceturtdien – 2. un 22. maršrutā, un kādā no maršrutiem autobuss kursēs arī piektdien līdz pusdienlaikam. Tiesa, šoreiz gan nepārvadājot pasažierus.
Jāatgādina, ka 2021. gadā JAP kā pirmais Baltijas valstīs testēja uzņēmuma “Solaris Bus & Coach” ar ūdeņradi darbināmu autobusu. Šie ir otrie testa braucieni pilsētā ar šāda veida autobusu. Vienīgie izmeši, ko tas rada, ir ūdens. Šādi autobusi ar vienu uzlādi spēj nobraukt līdz 400 kilometriem, un tā uzpildes ilgums ir salīdzinoši īss – līdz desmit minūtēm.
Ūdeņraža autobusu tūre jeb “JIVE 2 CEE Hydrogen Bus Roadshow” kopš 2022. gada viesojas 12 Centrāleiropas un Austrumeiropas valstīs. Šis ir projekta otrais posms, kad demonstrācijas notiek Polijā un Baltijas valstīs. Mūsu valstī tūri koordinē Latvijas Ūdeņraža asociācija sadarbībā ar “Hydrogen Europe”. Projekta mērķis ir dot iespēju demonstrēt ūdeņraža autobusu tehnoloģijas un ļaut pilsētām iepazīties un pārbaudīt šo tehnoloģiju risinājumus reāllaikā, kā arī palielināt sabiedrības informētību par ūdeņraža tehnoloģijām.
Jelgavā autobusa tehniskie testi notiek no 20. līdz 22. septembrim. “Autobuss šoreiz gan nepārvadā pasažierus, bet kursē konkrētā pilsētas maršrutā. Tam ir uzstādītas diagnostikas iekārtas, kas apkopo tehniskos parametrus un ļaus izdarīt sākotnējos secinājumus par tā izmantošanu pilsētas maršrutos. Šādi testi reālā vidē ir būtiski, jo, kā jebkurai tehnikai, ražotāja noteiktā specifikācija var atšķirties no datiem, kas iegūti, braucot ikdienas režīmā. Tas ir viens no soļiem, kas pārvadātājam ļauj pārliecināties, kādu autoparku nākotnē izvēlēties,” atzīst JAP valdes loceklis Gints Burks, norādot, ka divu gadu laikā piedzīvots būtisks tehnoloģiju progress. “Trešdien autobuss pa pilsētu nobrauca ap 100 kilometru. Jau tagad redzam, ka salīdzinājumā ar autobusu, ko testējām pirms diviem gadiem, šim ir būtiski mazāks ūdeņraža patēriņš. Šis ir testēšanai vislabākais laiks – autobusā nav nepieciešams kondicionieris vai apkure, kam vajadzīga papildu enerģija, līdz ar to patēriņa rādītāji ir daudz reālāki un var veikt precīzākus aprēķinus par to, cik daudz ūdeņraža nepieciešams, lai izbrauktu konkrētu maršrutu,” atzīst G.Burks. Viņš atklāj, ka viens no šī autobusa plusiem ir salīdzinoši ātrā uzlāde – ja viena elektroautobusa uzlāde JAP aizņem četras stundas, tad ar ūdeņradi darbināmo autobusu var uzlādēt 7–10 minūtēs. Turklāt ar vienu pilnībā uzlādētu elektroautobusu, kāds ir JAP, garākais nobrauktais attālums ir 220 kilometri, bet ar ūdeņradi darbināmais autobuss ar vienu uzlādi varot nobraukt līdz 400 kilometriem.
Būtiski, ka šajā projektā Jelgavā uz divām dienām ir nogādāta arī pārvietojamā ūdeņraža uzpildes stacija, kas nodrošina autobusa uzpildi.
“Šis autobuss ir mazliet plašāks, bet diezgan līdzīgs elektroautobusam, un interesanti, ka tam nav atpakaļgaitas spoguļu sānos, bet to vietā – kameras un ekrāni šofera nodalījumā. Šovakar sagaidīsim tumsu, lai notestētu, kā kameras strādā diennakts tumšajā laikā,” stāsta JAP šoferis Pāvels Geidāns, kurš pilsētā testē ar ūdeņradi darbināmo autobusu.
Pirms testiem Jelgavā autobusu izmēģināja Rīgas lidostā, bet piektdien pusdienlaikā tas dosies uz Valmieru.