18. novembrī Jelgavā pasažierus sāka pārvadāt elektroautobuss. Pirmais no četriem jaunajiem elektroautobusiem pirmajā dienā pārvadāja pasažierus pilsētas 7. maršrutā “Meiju ceļš–Kārniņi“. SIA “Jelgavas autobusu parks“ (JAP) norāda, ka pakāpeniski pilsētas maršrutos tiks palaisti arī pārējie trīs elektroautobusi.
Galvenais ieguvums no elektroautobusiem ir CO2 izmešu samazinājums pilsētā. Projektā paredzēts, ka CO2 emisijas līmenis samazināsies par aptuveni 182 tonnām CO2 gadā, bet enerģijas patēriņš – par aptuveni 492 MWh/gadā.
JAP valdes loceklis Gints Burks stāsta, ka elektroautobusos ir vairāki jauni tehnoloģiskie risinājumi. Piemēram, autobusi ir aprīkoti ar videonovērošanas kamerām – viena kamera izvietota autobusa priekšpusē, otra – aizmugurē. Dati no šīm kamerām tiks pārraidīti uz Pašvaldības operatīvās informācijas centru, kas videokamerās fiksētajam ļaus sekot līdzi arī Pašvaldības policijai. “Tas ir papildu ieguvums visai pilsētas videonovērošanas sistēmai, jo autobusi kursē arī pa ielām, kurās nav stacionāras videonovērošanas,” skaidro G.Burks. Tāpat divas videokameras izvietotas katra autobusa salonā.
Jaunajos elektroautobusos ir arī pilnībā automatizēta audiovizuālā pieturvietu nosaukšanas sistēma, tāpat autobusi aprīkoti ar pasažieru skaitīšanas iekārtām, kas JAP ļaus detalizēti analizēt pasažieru plūsmu. “Ja reģionālajos pārvadājumos pasažieru plūsmu ir viegli analizēt pēc nopirkto biļešu skaita, jo katrs pasažieris pērk biļeti līdz konkrētai pieturvietai, tad pilsētas pārvadājumos biļete ir viena, bet katra pasažiera braukšanas maršruts var būtiski atšķirties. Tagad mums būs iespēja precīzi noteikt, kuros maršruta posmos un kādos laika periodos pasažieru ir vairāk, kuros mazāk,” stāsta G.Burks.
Jāatgādina, ka Jelgavas dome, īstenojot Kohēzijas fonda finansēto projektu “Videi draudzīgas sabiedriskā transporta infrastruktūras attīstība Jelgavā”, iepirkuma rezultātā no uzņēmuma “Solaris Bus & Coach Sp.z. o.o” iegādājās četrus elektroautobusus un divas uzlādes stacijas, kurās vienlaikus var uzlādēt visus četrus autobusus.
Pirmais elektroautobuss piegādāts jūlijā, kad JAP sākās tā testēšana, aprīkošana ar papildiekārtām un šoferu apmācīšana. Augustā saņemti arī pārējie trīs elektroautobusi.
Tāpat JAP teritorijā vasarā uzstādītas divas uzlādes stacijas. Ņemot vērā straujo elektroenerģijas cenu kāpumu, JAP paredz izmantot elektroenerģiju par biržas cenu un autobusus uzlādēt nakts stundās, kad elektrības cena ir pat vairāk nekā 20 reižu mazāka.
Projekta kopējais finansējums ir 2 335 905 eiro. Kohēzijas fonda finansējums ir 1 445 000 eiro, valsts budžeta dotācija – 63 750 eiro, bet Jelgavas pašvaldības finansējums – 827 155 eiro.
Foto: Jelgava.lv
Informācija sagatavota
Sabiedrisko attiecību pārvaldē