Turpinot Jelgavas pašvaldības un Latvijas Lauksaimniecības universitātes sadarbību pētniecības un inovāciju programmas “Apvārsnis 2020” finansētā Eiropas Pētniecības telpas sadarbības tīkla starptautiskās sadarbības projektā “Individuālie mobilitātes budžeti kā sociālais un ētiskais pamats oglekļa emisiju samazināšanai” (MyFairShare), SIA “Jelgavas autobusu parks” ir apkopojusi Jelgavas iedzīvotāju pārvietošanās datus sabiedriskajā transportā šā gada pirmajā ceturksnī, kā arī aprēķinājusi ieguvumus no pirmo elektroautobusu izmantošanas.
Šī ir projekta otrā daļa, un tajā ir apkopoti dati par pārvadāto pasažieru skaitu, norādot, kādos maršrutos kādas kategorijas pasažieri (skolēni, strādājošie, seniori) un dažādu atvieglojumu saņēmēji (bāreņi, politiski represētie, cilvēki ar īpašām vajadzībām) ir pārvietojušies pilsētas sabiedriskajā transportā šā gada janvārī, februārī un martā. Salīdzinājumā ar 2017. gada datiem, kuri tika apkopoti projekta pirmajā daļā, klāt nākusi sadaļa, ar kāda veida autobusu, proti, dīzeļdzinēja vai ar elektrību darbināmu, pasažieri ir pārvadāti.
Pēc apkopoto datu salīdzināšanas SIA “Jelgavas autobusu parks” ir secinājusi, ka 2022. gada pirmajā ceturksnī pilsētas sabiedriskajā transportā ir pārvadāti nedaudz vairāk kā 564 tūkstoši pasažieru, nobraucot 498 221 kilometru, bet 2017. gadā tika pārvadāti vairāk nekā 692 000 pasažieru, nobraucot 492 436 kilometrus. Protams, jāņem vērā, ka šogad pirmajos trīs mēnešos valstī bija ieviesti epidemioloģiskie ierobežojumi, un tas izskaidro pasažieru skaita kritumu.
Projekta viens no uzdevumiem ir parādīt, kāda ir oglekļa emisiju samazināšanas daļa, lietojot videi draudzīgu transportu. Apkopotie dati liecina, ka 2022. gada pirmajā ceturksnī no 498 221 kilometra nedaudz vairāk kā 10 procenti jeb 52 250 kilometru ir nobraukti ar videi draudzīgajiem elektroautobusiem. Aizvietojot dīzeļautobusus ar elektroautobusiem, šā gada pirmajā ceturksnī ir patērēts par aptuveni 15 000 litru mazāk dīzeļdegvielas. Otrs atzinums pēc apkopotajiem datiem ir dīzeļdegvielas un elektrības izmaksu atšķirība, proti, dīzeļdzinēja autobusiem degvielas izmaksas uz 100 kilometriem ir par 76 procentiem lielākas nekā ar elektrību darbināmiem autobusiem elektrības izmaksas uz 100 kilometriem.
Secināms, ka četri no 36 autobusiem jeb 11 procenti autobusu, ar kuriem pilsētā nodrošina pasažieru pārvadājumus, ir gan videi draudzīgi, gan ekonomiski. Tie palīdz virzīties uz pilsētas izvirzīto mērķi – panākt, lai 2030. gadā Jelgava būtu no CO2 izmešiem brīva pilsēta. Tas nozīmē, ka zaļais kurss noteikti ir jāturpina, – to apliecina gan pārvietošanās izmaksu cenu starpība, gan neizmantotās dīzeļdegvielas daudzums, pilsētā pārvietojoties ar elektroautobusiem.
Nākamais darbs, salīdzinot 2017. gada datus ar 2022. gada datiem, būs maršrutu pārplānošana. Tā būs nepieciešama, iespējams, jau tuvākos gados, mainoties pilsētas infrastruktūrai, kas noteikti radīs pieprasījumu pēc maršrutu pārplānošanas.
Jāatgādina, ka pētniecības un inovāciju programmas “Apvārsnis 2020” finansētā Eiropas Pētniecības telpas sadarbības tīkla (ERA-NET COFUND – European Research Area Network) starptautiskās sadarbības projekta Nr. ES RTD/2021/14 “Individuālie mobilitātes budžeti kā sociālais un ētiskais pamats oglekļa emisiju samazināšanai” (Individual Mobility Budgets as a Foundation for Social and Ethical Carbon Reduction) (MyFairShare) ideja balstās pētījumos, kuros pētīta pietiekamības principu piemērojamība, lai mainītu cilvēku mobilitātes ieradumus, piemēram, izmantojot individuālos mobilitātes budžetus.
Foto: Jelgava.lv
Informācija sagatavota
Jelgavas pašvaldības Attīstības un pilsētplānošanas pārvaldē