5 °C, 2.6 m/s, 97.5 %

Jaunumi

Sākumlapa JaunumiPedagogi no Jelgavas prezentēja zināšanas un prasmes mācīt skolēnus arī angļu valodā
Pedagogi no Jelgavas prezentēja zināšanas un prasmes mācīt skolēnus arī angļu valodā
24/10/2011

14. oktobrī notika skolotāju tālākizglītības kursu programmas „Mācību satura un valodas integrēta apguve sešos mācību priekšmetos (vēsturē, bioloģijā, matemātikā, ekonomikā, literatūrā, kulturoloģijā)” noslēguma seminārs, kurā piedalījās arī pedagogi no Jelgavas Spīdolas ģimnāzijas.

„Arī mūsu ģimnāzija ir iesaistījusies projektā un sākam izmēģināt, kādas ir iespējas un ko nozīmē šāda programma. Jāsaka gan, ka pašlaik lielākā barjera skolotājam vēl ir angļu valoda, lai gan mūsu skolā jau pāris gadus matemātikas skolotāja Antonija Rudzīte īsteno mācības latviešu – angļu valodā. Šobrīd mūsu skolotāji Eiropas kursos ļoti intensīvi mācās angļu valodu. Ikdienā, tā kā tagad skolā ir jaunās tehnoloģijas, šīs metodes ļoti labi iekļaujas mācību procesā, jo informācija ir atrodama dažādās tīmekļa vietnēs, piemēram, „Youtube” dažādu filmu veidā,” tā diskusijā stāstīja Jelgavas Spīdolas ģimnāzijas direktore Ilze Vilkārse, uzsverot, ka būtu nepieciešama arī centralizēta mācību materiālu izstrāde, kas ļautu skolām un pedagogiem izvēlēties, kuru mācību metodi stundās izmantot.
Noslēguma seminārā kursu dalībnieki demonstrēja integrētai satura un valodas apguvei (ISVA) izstrādātos materiālus un stāstīja par iespējām ieviest integrētu satura un valodas apguvi savā skolā, tādējādi ļaujot skolēniem ne tikai iegūt jaunas zināšanas konkrētā mācību priekšmetā, bet vienlaikus arī apgūt un padziļināt svešvalodas zināšanas.

Kursi „Mācību satura un valodas integrēta apguve sešos mācību priekšmetos (vēsturē, bioloģijā, matemātikā, ekonomikā, literatūrā, kulturoloģijā)” tika piedāvāti Latviešu valodas aģentūras īstenotā ESF projekta „Latviešu valodas, literatūras un bilingvālo mācību pedagogu profesionālās kompetences pilnveide” laikā. Kursos 50 skolotāji no desmit Latvijas skolām (Liepājas A. Puškina 2. vidusskola, Liepājas Valsts 1. ģimnāzija, Daugavpils pilsētas Centra ģimnāzija, Daugavpils Valsts Ģimnāzija, Rīgas 18. vakara maiņu vidusskola, Rīgas Valsts 2. ģimnāzija, Valmieras 2. vidusskola, Smiltenes Centra vidusskola, Jelgavas Spīdolas ģimnāzija un Jēkabpils vakara vidusskola) desmit mēnešu laikā gan klātienes, gan neklātienes nodarbībās apguva kursu vadības sistēmas „Moodle” pamatus, iepazinās ar Latvijas skolotāju pieredzi bilingvālās izglītības un integrētas satura un valodas apguves īstenošanā, izstrādāja mācību materiālus u.tml. Kursu laikā tika nodrošināta bilingvālo mācību pedagogu tālākizglītotāju (multiplikatoru) profesionālās kompetences pilnveide mācību satura un valodas integrētās apguves sekmēšanai atbilstoši mūsdienīga izglītošanās procesa prasībām.

ISVA jeb CLIL (Content and Language Integrated Learning) tiek īstenota daudzu Eiropas valstu skolās. Eiropas Savienības pamatnostādnes nosaka, ka ES pilsoņiem jāspēj sazināties vismaz divās svešvalodās. Mūsdienu darba ikdienā aizvien pieaug vajadzība pēc starpkultūru saskarsmes prasmēm un kompetencēm, un ISVA tikai palīdzētu šīs prasmes attīstīt. Semināra dalībniekiem bija iespējams iepazīties ar ISVA pieredzi pasaulē. Profesore Manuela Giļerme (Manuela Guilherme) no Lusofona Universitātes (Portugāle) runāja par starpkultūru aspektiem integrētā satura un valodas apguvē. Viņa uzsvēra, ka ISVA ne tikai uzlabo valodas kompetenci un mutiskās komunikācijas prasmes, bet arī attīsta starpkultūru zināšanas un veicina dažādu kultūru labāku iepazīšanu. SavukārtDžudija Kopidža (Judy Copage) no izdevniecības „Pearson” (Apvienotā Karaliste) stāstīja par metodēm, mācot valodu un saturu integrēti. Viņasprāt, svarīgi ir radīt skolēnos interesi gan par mācību vielu, gan svešvalodu, tomēr galveno uzmanību veltot mācību saturam un neaizraujoties ar svešvalodas gramatikas skaidrošanu.

Semināra beigās notika diskusija par iespējām ieviest ISVA Latvijas skolās. Diskusijā piedalījās LR Izglītības un zinātnes ministrijas Profesionālās izglītības un vispārējās izglītības

departamenta Vispārējās izglītības nodaļas speciāliste Olita Arkle, Dr. paed. Irina Maslo, Dr. paed. Liesma Ose, Jelgavas Spīdolas ģimnāzijas direktore Ilze Vilkārse, Rīgas Valsts 1. ģimnāzijas skolotāja Zaiga Tenisone un Daugavpils Bilingvālās izglītības centra vadītāja Silvija Mickeviča.

„Mēs esam domājuši par grozījumiem izglītības likumā, lai būtu iespēja mācīt priekšmetus skolās arī pēc šādas programmas. Šī programma noteikti palīdz apgūt valodas un attīsta citas skolēna prasmes. Un ir svarīgi, lai mūsu skolēni nebūtu sliktākā situācijā kā citu valstu skolēni,” tā klātesošajiem teica Olita Arkle.
Kā atzina gan Rīgas Valsts 2. ģimnāzijas pedagogi, gan citu skolu pārstāvji, angļu valodas pamatzināšanas skolēniem ir labas, tāpēc atliek tās tikai pilnveidot.

Informē ESF projekts „Latviešu valodas, literatūras un bilingvālo mācību pedagogu profesionālās kompetences pilnveide”