No prakses Maltā atgriezušies Jelgavas Amatu vidusskolas topošie konditori, pavāri, CNC darbgaldu iestatītāji, frizieri un mazumtirdzniecības komercdarbinieks. 21 jaunietis, starptautiskā vidē gūstot darba pieredzi savā profesijā, mēnesi strādāja dažādos Maltas uzņēmumos – restorānos, frizētavās, kuģu būves rūpnīcā. Jautāti par galvenajiem ieguvumiem, viņi saka: tā bija iespēja paplašināt redzesloku, kļūt patstāvīgākiem, par sevi pārliecinātākiem, uzlabot angļu valodas zināšanas un gūt jaunu pieredzi.
Jelgavas Amatu vidusskola turpina īstenot “Erasmus+” projektu “Jelgavas Amatu vidusskolas audzēkņu un pedagogu profesionālās kompetences pilnveide”, kurā jauniešiem ir iespēja praktizēties ārzemēs. Praksē Maltā šogad kopuma bijuši 75 Amatu vidusskolas topošie profesionāļi un pieredzes apmaiņā arī 12 pedagogi. Daļa praksi aizvadīja jūlijā, bet 21 audzēknis Maltā bija no 12. novembra līdz 12. decembrim. Topošie pavāri strādāja restorānos, frizieri – skaistumkopšanas salonos, konditori – maizes ceptuvē, CNC darbagaldu iestatītāji – kuģu būvētavā, bet komercdarbinieks – veikalā.
“Pagājušajā vasarā kā pavāra palīgs strādāju restorāna Latvijā, līdz ar to zināms priekšstats par reālo darba vidi man bija, taču prakse Maltā ļāva salīdzināt, kā notiek darbs virtuvē pie mums un kā tur. Ļoti lielas atšķirības jau nav, taču atskārtu, ka maltieši daudz vairāk gatavošanā izmanto garšvielas – viena ēdienā pagatavošanā pat 15 garšvielas!” saka topošais pavārs 4. kursa students Kaspars Novickis. Viņš atzīst, ka maltieši ir ļoti atvērti un pat praktikantam labprāt uztic ne tikai darīt tā sauktos melnos darbus, piemēram, uzkopt virtuvi vai nomizot kartupeļus, bet arī iesaista gatavošanas procesā. “Vienu dienu man pat tika uzticēts pagatavot pusdienas mūsu restorāna vadībai. Pusdienu galdā tika celta pasta ar īpašu sēņu mērci, un saņēmu ļoti labas atsauksmes,” stāsta Kaspars, piebilstot, ka prakses laikā radis idejas, cik daudzveidīgi virtuvē var izmantot kanēli. Viņa aroda kolēģe topošā pavāre Lilija praksē Maltā bijusi pat divas reizes, un šoreiz strādāja prestižā restorānā ar skatu uz Valletas līci. Spilgti atmiņā palicis tas, ka viņai uzticēts grilēt steiku, kas nav viegli pagatavojams, tādējādi gūta lieliska pieredze, tāpat viņa piedalījusies kāzu galda klāšanā.
4. kursa studenti Dmitrijs Borisovs un Daņila Polihins prakses laikā strādāja kuģu būvētavā, kur remontēja kuģus, mainīja to detaļas un krāsoja kuģu korpusus. Abi puiši atzinīgi novērtē darbiniekus, kas bijuši ļoti atvērti un labprāt jauniešiem ierādījuši, kā kas darāms. “Darbs smags, bet savs gandarījums bija,” atzīst puiši.
Topošā friziere 3. kursa studente Egita Gūte bija praktikante kādā salonā. “Pie matu griešanas netiku, un tas ir saprotami. Tie tomēr ir pastāvīgie klienti, un meistars viņus nevar uzticēt kādam no malas ar mazu pieredzi. Taču man ļāva vērot procesu, un jāatzīst, ka matu greizumi mums mazliet atšķiras. Toties man uzticēja klientiem mazgāt matus un parūpēties par laipnu viņu sagaidīšanu,” stāsta Egita. Audzēkne atzīst, ka ļoti novērtē šo iespēju praktiski darboties reālā darba vidē, jo līdz šim pandēmijas dēļ arods galvenokārt apgūts, mācoties attālināti, un praktiskā pieredze ir pavisam neliela. Taču prakse ļāvusi apjaust, ka viņai izvēlētā profesija patīk.
Jaunieši atzīst, ka Maltas darba devēji ir pretimnākoši un gatavi mācīt, taču tajā pašā laikā arī ļoti prasīgi. Viņi sagaida disciplīnu, precizitāti un atbildību. Jelgavas Amatu vidusskolas direktore Edīte Bišere atklāj, ka ir lepna ar saviem audzēkņiem, jo saņēmusi tikai labākās darba devēju atsauksmes: “Viņi atzina, ka jaunieši ir ļoti prasmīgi un motivēti mācīties ko jaunu, un tas mums kā skolai ir ļoti svarīgi.”
Jaunieši atklāj, ka šī prakse ļāvusi viņiem kļūt patstāvīgākiem. Grupa dzīvoja īrētos dzīvokļos, kur par visu bija jārūpējas pašiem – pēc garās dienas vēl jāgatavo ēst, jāmazgā drēbes, jāuzkopj. Tāpat liels ieguvums ir angļu valodas praktiskais treniņš, jo komunikācija ar darba devēju notika angliski.
Neskatoties uz garajām darba stundām, brīvdienās jaunieši iepazina apkārtni un kultūru. Katras brīvdienas apmeklēts kāds vietējais tūrisma objekts, lai uzzinātu ko vairāk par Maltu.
Jāpiebilst, ka šī projekta gaitā savu profesionālo kompetenci, iepazīstoties ar darba organizāciju ārvalstu uzņēmumos, pilnveidoja arī Amatu vidusskolas pedagogi Zigrīda Feldmane, Vladimirs Iļja Gavrikovs, Valentīna Šustere-Rudevica un direktores vietniece Madara Preimane.
Jāpiebilst, ka šī projekta mērķis ir palīdzēt profesionālās izglītības audzēkņiem labāk apgūt izvēlēto profesiju, ar izvēlēto partnerorganizāciju atbalstu attīstīt viņu profesionālo kompetenci, zināšanas, prasmes un iemaņas, sniedzot iespēju iepazīties ar jaunām darba metodēm un paņēmieniem, kā arī vēl neiepazītām tehnoloģijām. Tā tiek paaugstināts audzēkņu zināšanu līmenis, audzēkņiem iegūta lielāka izpratne par savu izvēlēto profesiju. Iegūtā darba pieredze audzēkņiem sniedz būtisku ieguldījumu viņu personības izaugsmē, kā arī karjeras attīstībā.
Foto: no skolas arhīva
Informācija sagatavota
Sabiedrisko attiecību pārvaldē