Interneta veikali ir kļuvuši par alternatīvu preču un paklapojumu iegādei. Lai gan reizēm pircējiem nākas saskarties ar nepatīkamu pieredzi, iegādāto preci saņemot nekvalitatīvu vai nesaņemot vispār, interneta veikali mūsdienās ir populāri un savu vietu tirgū nostiprinājuši.
Sintija Liepiņa, RSU Komunikācijas fakultātes 2. kursa studente
Pircējus, kuri, iepērkoties interneta veikalos, pēc samaksas par preci vai pakalpojumu to nav saņēmuši, tā piegādāta nekvalitatīva vai saskārušies ar cita veida pārkāpumiem, aicina griezties Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (PTAC), kur iespējams iesniegt sūdzību. PTAC pārstāve Vineta Ore informē, ka centrā nav apkopota informācija par saņemto sūdzību skaitu katrā pilsētā vai reģionā, bet kopumā visā Latvijā 2014. gadā 1. janvāra līdz 10. decembrim ir ierosinātas 36 administratīvās lietas saistībā ar preču un pakalpojumu iegādi internetā un saņemtas piecas sūdzības ar lūgumu izvērtēt interneta vietņu atbilstību normatīvajiem aktiem. Iesniegumi saņemti tikai par Latvijas interneta veikaliem, un galvenais pretenziju iemesls ir preces vai pakalpojumu nesaņemšana pēc samaksas par to.
Uzrunājot uz ielas nejauši satiktus jelgavniekus, portāls www.jelgavasvestnesis.lv centās noskaidrot, vai viņi izmanto interneta veikalu pakalpojumus, un ar kādām situācijām ir saskārušies. Kopumā var secināt, ka daļa cilvēku dod priekšroku iepirkties veikalā, kur uz vietas var aplūkot, novērtēt un uzreiz arī saņemt iegādāto preci, taču tie, kas izvēlas iepirkšanos interneta veikalos, pamato to ar plašāku preču izvēli un zemākām cenām. Arī ar nepatīkamiem gadījumiem, iepērkoties interneta veikalos, saskāries ne viens vien aptaujātais – dažus tas attur no atkārtotas iepirkšanās tajos, bet dažus nē.
Agnese, 24 gadi
«Esmu iepirkusies gan latviešu, gan ārzemju interneta veikalos. Ar latviešu veikaliem, piemēram, «220.lv» vienmēr viss ir bijis vislabākajā kārtībā – preci atsūta kvalitatīvu un laikā. Arī ārzemju interneta veikalā «ebay.com» nav gadījies iegādāties bojātu preci, bet ar preces saņemšanas laiku ir bijis dažādi – reizēm atsūta laikā, reizēm ir jāatgādina pārdevējam, ka preci neesmu saņēmusi paredzētajā laikā – tādos gadījumos vienmēr man ir atgriezta nauda. Reiz pat gadījās tā, ka sūdzējos pārdevējam, ka neesmu saņēmusi preci – tā ļoti ilgu laiku kavējās, viņš man atmaksāja naudiņu, bet pēc pāris dienām saņēmu arī preci. Atzīšos, ka naudu atpakaļ neaizskaitīju,» stāsta jauniete.
Marina, 45 gadi
«Nekad neesmu neko sūtījusi interneta veikalos – es gluži vienkārši viņiem neuzticos. Liekas, ka šādā veidā ir ļoti vienkārši cilvēkam pārdot nekvalitatīvu preci. Arī ziņās esmu dzirdējusi par gadījumiem, kad cilvēkiem ir problēmas ar šiem veikaliem – tas noteikti nepamudina tajos iepirkties,» atzīst sieviete.
Renārs, 25 gadi
«Es pats neko neesmu sūtījis no šiem veikaliem. Draudzene gan regulāri tajos iepērkas, un reizēm pasūta arī man kādu nieku. Zinu, ka viņa ļoti gaida brīžus, kad «Madara» kosmētikai ir interneta veikala izpārdošanas – vienmēr pasūta vairāk nekā vajag. Līdz šim it kā viss ir bijis kārtībā – prece atnāk laba un laikā,» stāsta Renārs, uzsverot, ka arī pats varbūt iepirktos interneta veikalos, bet tam neatliek laika.
Inga, 19 gadi
«Pāris niekus joka pēc esmu sūtījusi no ārzemju interneta veikaliem – viss ir bijis kārtībā, bet nesen saskāros ar ļoti nepatīkamu gadījumu. Portālā «draugiem.lv» atradu it kā latviešu interneta veikalu – nezinu, cik viņš ir oficiāls, bet piedāvātā prece salikta glīta un cenas – zemas. Pirms nepilniem diviem mēnešiem pasūtīju sporta apavus, samaksāju, preci solīja piegādāt trīs nedēļu laikā. Apavus tā arī nesagaidīju, rakstīju uz norādīto adresi, atbildēja, lai gaidu vēl nedēļu. Pēc nedēļas – atkal nekā. Rakstīju vēlreiz – šoreiz ar lūgumu, lai atgriež man naudu. Šoreiz solīja vēlreiz – vēl nedēļa un apavi būs, piegāde viņiem aizkavējusies. Nedēļa, un atkal nekā. Pēdējo e-pastu veikalam rakstot, piedraudēju ar sūdzību policijā par krāpšanu, un naudiņu atguvu. Liekas, ka kādu laiku negribēšu iepirkties interneta veikalos – šī man bija mācība. Nedomāju, ka visur ir slikta apkalpošana, man gluži vienkārši nepaveicās,» atzīst jauniete.
Austris, 28 gadi
«Man labāk patīk, ja preci, kuru es plānoju iegādāties, varu aptaustīt un apskatīties klātienē, tādēļ interneta veikalos neesmu iepircies. Parastos veikalos vismaz zinu, ko pērku,» domā Austris.
Anita, 47 gadi
«Esmu dzirdējusi, ka tur tiešām var atrast lētas un labas preces. Pati esmu mēģinājusi sūtīt no ārzemju interneta veikaliem kaut ko, bet man tas nekad nav izdevies – tā reģistrēšanās liekas pārāk sarežģīta,» atzīst Anita, uzsverot, ka tam, iespējams, pietrūkst labu angļu valodas zināšanu.
Vairis, 43 gadi
«Es pats neesmu nekad neesmu iepircies interneta veikalos, bet mana meita ir. Šķiet, ka viņa iepērkas «ebay.com» – tur viņa ir sūtījusi arī telefona maciņu manam telefonam. Atsūtītā prece ļoti apmierina, bet ar to man arī pietiek – nav vajadzības iepirkties šajos veikalos. Meitai gan patīk – preci tur sūta daudz un bieži, pārsvarā apģērbu. Zinu, ka viņai ir gadījies gan, ka atnāk kleita, kura ir par mazu. Es īsti nesaprotu, kā var nopirkt apģērbu bez mērīšanas – izmēri taču dažādām firmām atšķiras,» stāsta Vairis.
Marta, 22 gadi
«Es regulāri tajos iepērkos – izvēle ir krietni lielāka un cenas zemākas. Latvijas interneta veikalos gan esmu sūtījusi tikai smaržas – sagaidot akcijas, tās var iegādāties par tiešām zemām cenām, bet ārzmeju interneta veikalos sūtu gan apģērbu un apavus, gan bižutēriju un citus niekus. Tā kā preci sūta diezgan ilgu laiku, bieži vien pat pagūstu aizmirst, ka esmu kaut ko sūtījusi, un, saņemot iegādāto preci, bieži vien ir patīkams pārsteigums. Ir, protams, bijis arī tā, ka preci neatsūta vai tā kavējas, bet tādos gadījumos sazinos ar pārdevēju, saku, ka ielikšu sliktu atsauksmi par viņu, un naudiņa uzreiz tiek atgriezta vai prece izsūtīta – atsauksmes šiem pārdevējiem ir ļoti svarīgas,» atklāj jauniete.
Jūlija, 31 gads
«Agrāk vienu vai divas reizes esmu kaut ko sūtījusi no šiem veikaliem, bet tas bija ļoti sen. Problēmu gan nav bijis, bet šobrīd vairs tajos neiepērkos, jo ikdienā braucu uz Rīgu, un uzskatu, ka tur var atrast visu nepieciešamo,» stāsta Jūlija.
Oskars, 27 gadi
«Nekad neesmu iepircies šajos veikalos. Esmu dzirdējis no paziņām par gadījumiem, kad, iepērkoties interneta veikalos, prece nav atnākusi vai tā atnākusi nekvalitatīva. Man tas nav vajadzīgs – priekš kam lieki riskēt? Es labāk ieeju veikalā, apskatu preci uz vietas un iegādājos to vajadzīgajā brīdī,» pārliecināts ir Oskars.
Foto: Raitis Supe