Tikai pagājušajā nedēļā skolās atsākušās mācības pēc Ziemassvētku brīvlaika, taču jau šodien pilsētu skolu aktīvākie un dabaszinātnēs spējīgākie devītklasnieki tikās konkursā «B-Ķ-F». Viens no uzdevumiem bija izzināt, cik kartupeļu nepieciešams, lai uzlādētu mobilo telefonu. Izrādās, tas patiešām ir iespējams!
Ligita Vaita
Konkursa mērķis ir veicināt skolēnu interesi par dabaszinātnēm un eksakto priekšmetu savstarpējo sasaisti. Pirmo gadu konkurss notiek apvienoti uzreiz par trīs eksakto priekšmetu jautājumiem – ķīmijā, fizikā un bioloģijā.
Konkursa dalībniekiem – piecu cilvēku komandai – bija jāveic kopumā septiņi ar dabaszinātnēm saistīti uzdevumi, piemēram, jāizveido sērskābes atoma modelis, jāatrod augiem un dzīvniekiem trūkstošās sastāvdaļas, kā arī jāizmēģina dzīvē, cik daudz elektroenerģijas spēj saražot viens kartupelis un jāizrēķina, cik kartupeļu nepieciešams, lai uzlādētu mobilo telefonu.
Paši skolēni atzīst, ka tieši fizikas uzdevumi viņiem šķituši sarežģītākie. Piemēram, 4. vidusskolas devītklasnieku komanda norāda, ka elektrības apmēru, ko saražo kartupelis, viņi izmērīt spējuši, taču nav bijis skaidrs, cik daudz kartupeļu vajadzīgs, lai uzlādētu telefonu. «Tas mums neizdevās. Bet veiksmīgākais laikam mums bija ķīmijas uzdevums, kurā bija jāsaliek sērskābes atomu modelis. Kaut arī neizdarījām to pilnīgi pareizi, mūsu variants bija vistuvākais patiesībai,» vērtē komandas dalībniece Ieva Strauta.
Savukārt «spīdoliešu» komanda vislabāk tika galā ar bioloģijas uzdevumu, kurā bija jāatzīmē dotajiem augiem un dzīvniekiem trūkstošie elementi. «Tas mums sanāca labi, bet grūtākie šķita fizikas uzdevumi un arī atomu modeļa veidošana fizikā,» vērtē Spīdolas ģimnāzijas «devītie» Mārtiņš Robežnieks un Aiva Birne. Jāpiebilst gan, ka pedagogi kā veiksmīgāko novērtēja viņu veidoto zieda modeli, kurā komanda saņēma maksimālo iespējamo punktu skaitu.
Konkursa dalībnieki saņēma ZRKAC veicināšanas balvas, turklāt ikviena no komandām par citu uzdevumu. «Konkursā bija septiņi uzdevumi, un balvu katra komanda saņēma par citu uzdevumu – to, kurā komandai bija veicies vislabāk,» norāda ZRKAC Vispārējās un profesionālās izglītības atbalsta nodaļas vadītāja Sanita Šabanska.
Konkursu kopā ar Zemgales reģiona Kompetenču attīstības centru (ZRKAC) organizēja pilsētas dabaszinātņu (bioloģijas, ķīmijas, fizikas) metodiskās apvienības.
Konkursā piedalījās Jelgavas pilsētas izglītības iestāžu 9. klašu skolēnu komandas piecu cilvēku sastāvā.
Foto: Raitis Supe