19.9 °C, 1.6 m/s, 66.9 %

Izglītība

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsIzglītībaDevītklasnieki mēģina uzlādēt mobilo telefonu ar kartupeļiem
Devītklasnieki mēģina uzlādēt mobilo telefonu ar kartupeļiem
12/01/2015

Tikai pagājušajā nedēļā skolās atsākušās mācības pēc Ziemassvētku brīvlaika, taču jau šodien pilsētu skolu aktīvākie un dabaszinātnēs spējīgākie devītklasnieki tikās konkursā «B-Ķ-F». Viens no uzdevumiem bija izzināt, cik kartupeļu nepieciešams, lai uzlādētu mobilo telefonu. Izrādās, tas patiešām ir iespējams!

Ligita Vaita

Tikai pagājušajā nedēļā skolās
atsākušās mācības pēc Ziemassvētku brīvlaika, taču jau šodien
pilsētu skolu aktīvākie un dabaszinātnēs spējīgākie devītklasnieki
tikās konkursā «B-Ķ-F». Viens no uzdevumiem bija izzināt, cik
kartupeļu nepieciešams, lai uzlādētu mobilo telefonu. Izrādās, tas
patiešām ir iespējams!

Konkursa mērķis ir veicināt skolēnu interesi
par dabaszinātnēm un eksakto priekšmetu savstarpējo sasaisti. Pirmo
gadu konkurss notiek apvienoti uzreiz par trīs eksakto priekšmetu
jautājumiem – ķīmijā, fizikā un bioloģijā.

Konkursa dalībniekiem – piecu cilvēku komandai
– bija jāveic kopumā septiņi ar dabaszinātnēm saistīti uzdevumi,
piemēram, jāizveido sērskābes atoma modelis, jāatrod augiem un
dzīvniekiem trūkstošās sastāvdaļas, kā arī jāizmēģina dzīvē, cik
daudz elektroenerģijas spēj saražot viens kartupelis un jāizrēķina,
cik kartupeļu nepieciešams, lai uzlādētu mobilo telefonu.

Paši skolēni atzīst, ka tieši fizikas uzdevumi
viņiem šķituši sarežģītākie. Piemēram, 4. vidusskolas
devītklasnieku komanda norāda, ka elektrības apmēru, ko saražo
kartupelis, viņi izmērīt spējuši, taču nav bijis skaidrs, cik daudz
kartupeļu vajadzīgs, lai uzlādētu telefonu. «Tas mums neizdevās.
Bet veiksmīgākais laikam mums bija ķīmijas uzdevums, kurā bija
jāsaliek sērskābes atomu modelis. Kaut arī neizdarījām to pilnīgi
pareizi, mūsu variants bija vistuvākais patiesībai,» vērtē komandas
dalībniece Ieva Strauta.

Savukārt «spīdoliešu» komanda vislabāk tika
galā ar bioloģijas uzdevumu, kurā bija jāatzīmē dotajiem augiem un
dzīvniekiem trūkstošie elementi. «Tas mums sanāca labi, bet
grūtākie šķita fizikas uzdevumi un arī atomu modeļa veidošana
fizikā,» vērtē Spīdolas ģimnāzijas «devītie» Mārtiņš Robežnieks un
Aiva Birne. Jāpiebilst gan, ka pedagogi kā veiksmīgāko novērtēja
viņu veidoto zieda modeli, kurā komanda saņēma maksimālo iespējamo
punktu skaitu.

Konkursa dalībnieki saņēma ZRKAC veicināšanas
balvas, turklāt ikviena no komandām par citu uzdevumu. «Konkursā
bija septiņi uzdevumi, un balvu katra komanda saņēma par citu
uzdevumu –  to, kurā komandai bija veicies
vislabāk,» norāda ZRKAC Vispārējās un profesionālās
izglītības atbalsta nodaļas vadītāja Sanita Šabanska.

Konkursu kopā ar Zemgales reģiona Kompetenču
attīstības centru (ZRKAC) organizēja pilsētas dabaszinātņu
(bioloģijas, ķīmijas, fizikas) metodiskās apvienības.

Konkursā piedalījās Jelgavas pilsētas
izglītības iestāžu 9. klašu skolēnu komandas piecu cilvēku
sastāvā.

Foto: Raitis Supe