Brāļi Arturs un Rolands Levici šovasar īstenoja vienu no saviem sapņiem un devās klātienē vērot Pirmās formulas (F-1) sacīkšu Grand Prix posmu Ungārijā. Viņi paguvuši ne tikai izdarīt obligāto – pieskarties trases asfaltam –, bet arī ievērtēt iespaidīgākās autosacīkšu mašīnas un pat nofotografēties ar atpazīstamo komandas «Sauber» F-1 pilotu Adrianu Sutilu.
Ligita Vaita
Abi brāļi braucienu uz F-1 posmu Ungārijā plānoja jau laikus. «Galvenais organizators bija mans brālis Rolands. Biļetes uz sacīkstēm nopirkām jau oktobrī, jo tad tās sanāca iegādāties ar atlaidi. Pirkām «General Admission» biļetes uz visu nedēļas nogali, kas nozīmē, ka tev nav konkrētas sēdvietas, bet vari staigāt apkārt trasei un skatīties sacīkstes no dažādam vietām. Ar šo biļeti treniņbraucienos vari sēdēt arī tribīnēs,» tā Arturs.
Vai tiešām šeit notiek F1 sacīkstes?
«Uz Ungāriju braucām ar minivenu. Kopā bijām seši cilvēki. Izbraucām trešdien, jo jau ceturtdienas pēcpusdienā mums bija paredzēta trases un pitstopu apskate. Tas bija iespējams visiem apmeklētājiem, kuri bija iegādājušies biļetes uz visu nedēļas nogali,» par turpceļu stāsta Arturs.
Latviešu kompānija dzīvoja viesnīcā studentu pilsētā Gödöllő aptuveni 30 kilometrus no Budapeštas centra un 13 kilometrus no trases. «Kad bijām iekārtojušies un nedaudz atpūtušies no garā pārbrauciena, bijām gatavi doties uz trasi. Jau iepriekš Rolands bija izpētījis vilcienu līnijas un zinājām, ar kuru vilcienu un cik tālu mums jābrauc. Interesanti bija tas, ka nekur uz ielām neredzējām reklāmas par formulas sacīkstēm, tās nemanījām arī Budapeštas centrā. Pirmā norāde, ka šeit tomēr kaut kas notiek, bija vilcienā. Uz A4 lapas bija karte ar norādi kā nokļūt līdz trasei,» pārsteigts par maz reklamēto pasākumu ir jelgavnieks.
Viņš vērtē, ka vilcieni ārpus Budapeštas ir ļoti veci un braukšana tajos nav tā ērtākā, taču savu funkciju tie pilda.
«Hungaroring» trase atrodas Budapeštas piepilsētā Mogyoród ko latvieši ātri vien pārdēvējuši par «Мой Город (Moj Gorod)». «Vilciens nepieveda pie pašas trases un bija jāizvēlas, vai atlikušos nepilnos 5 kilometrus iet kājām vai braukt ar autobusu. Pirmajā dienā nolēmām iet kājām pa ceļu, kas bija iezīmēts vilcienā kartē. Ejot pa zemes ceļu, kas veda tikai kalnā noteikti nebija sajūta, ka šeit pēc pāris dienām notiks kādas sacīkstes. Tikai tuvojoties trasei, parādījās vairāk cilvēku un pirmās kempinga vietas, kas bija ierīkotas vīnogu laukos. Iedzīvotāji uz savas zemes netālu no trases taisīja labu biznesu,» tā Arturs.
Sasniedzot galamērķi, vispirms – pieskarties trases asfaltam
«Viena no pirmajām lietām, ko izdarīju – pieskāros trases asfaltam. Tas bija uzkarsis, jo ārā bija tuvu pie +30 grādiem. Bija gaidāma karsta nedēļas nogale,» secina Arturs. Viņi kopā ar pārējiem apmeklētājiem virzījās uz ieeju boksos, kur notika interesantākās lietas. «Ik pa laikam tālumā varēja dzirdēt ovācijas kādam braucējam, kurš iznācis pie faniem sniegt autogrāfus. Boksu celiņā varēja apskatīt formulas un tehniskos darbiniekus, kuri gatavojās gaidāmajam Grand Prix posmam,» atmosfēru ieskicē LLU students.
Viņš stāsta, ka katra komanda savus boksus iekārto pēc savām spējām. Jo komandai vairāk naudas un labāki sasniegumi, jo boksi lielāki un dizainiski skaistāki. «Scuderia Ferrari» komandas boksi izcēlušies uz pārējo fona. Protams, bez ievērības nepalika arī tādas komandas kā «Mercedes AMG Petronas F-1» un «Infiniti Red Bull Racing».
Nofotografēties ar Adrianu Sutilu
«Kad boksi bija apskatīti, pa starta–finiša taisni devāmies uz izeju. Pie pirmā līkuma trases malā daži Mihaela Šūmahera atbalstītāji bija uztaisījuši plakātu ar uzrakstu «Forza Schumi». Domāju, ka šādus cilvēkus var satikt katrā F-1 posmā,» pārliecināts ir Arturs.
Savukārt lielāko prieku viņam sagādāja kaut īsi aprunāties un nofotografēties ar citu slavenu F-1 pilotu. «Kad bijām iznākuši no trases un devāmies uz vilcienu, līdzbraucējs Edgars pamanīja mašīnu, kuru vadīja komandas «Sauber» F-1 pilots Adrians Sutils. Piegāju klāt un nofotografējos, par ko Adrians nemaz neiebilda,» smej Arturs.
Vēl tikai vakariņas vietējā kafejnīcā, un pirmā diena Ungārijā bija aizvadīta.
Dzīvē F-1 ir klusākas, taču var dzirdēt katru ātruma pārslēgu
Piektdien jau no agra rīta latviešu grupiņa devās uz trasi, lai pulksten 10 redzētu un dzirdētu F-1 pirmos treniņbraucienus. «Mūsu favorīti bija «Scuderia Ferrari» un «Mercedes AMG Petronas F-1» komandas. Kad bija redzētas pirmās formulas, biju iedomājies, ka tās būs skaļākas. Šīs sezonas noteikumi tās ir padarījušas par salīdzinoši klusām. Tomēr skaņa, kas dzirdama trasē un pie TV ekrāniem atšķiras. Trasē tā ir daudz specifiskāka, un tu vari dzirdēt katru ātrumu, kas tiek pārslēgts tuvojoties līkumam,» iespaidiem dalās Arturs.
«Otros F-1 treniņbraucienus skatījāmies starta–finiša taisnes beigās no tribīnēm. Ātrums, ar kādu formulas ienāk līkumā, ir ap 300 km/h un bremzēt formulas sāk aptuveni 100 metrus no līkuma. Skats ir iespaidīgs,» nosaka jelgavnieks.
Interesanti, ka F-1 Grand Prix nav vienīgie, kas izīrēja trasi uz nedēļas nogali. Turpat notika arī GP2, GP3 un «Porsche Mobil 1 Supercup» sēriju sacīkstes. «Tā arī visu dienu pavadījām, skatoties dažādu sēriju treniņbraucienus,» nosmej Arturs.
«Raikonena 17. pozīcija un Hamiltona aizdegšanās boksu celiņā bija līdzjutēju lielākā vilšanās»
Sestdien trasē jau bijis manāmi vairāk cilvēku, jo pulksten 14 notika F-1 kvalifikācijas sacensības. «Tribīnēs parādījās arvien vairāk karogu un varēja just, ka svētdienas sacīkste ir pavisam tuvu. Kvalifikācija bija interesanta. Par rezultātiem nestāstīšu, tos katrs pats var atrast. Bet Raikonena 17. pozīcija un Hamiltona aizdegšanās boksu celiņā bija līdzjutēju lielākā vilšanās,» atceras Arturs.
Latvieši palikuši ilgāk, un pēc kvalifikācijas skatījās sacīkstes GP2 un GP3 sērijās. «Lai gan šīs sērijas ir klasi zemākas par F-1 GP, tomēr skaļuma ziņā tās ir krietni skaļākas un ne mazāk interesantas,» izvēli palikt trasē pamato LLU students.
«Ungārijā lielākā daļa cilvēku «saprot» angliski un uz jebkuru jautājumu atbild ar «yes»»
Pēc vēl vienas dienas trases tribīnēs kompānijai jātiek atpakaļ uz viesnīcu. Viņi gribēja nokļūt līdz Mogyoród dzelzceļa stacijai, tāpēc gāja sākumā uz autobusu pieturu, no kuras viņus izlaida turpceļā. «Interesanti, ka visa informācija, kas rakstīta uz autobusa, ir ungāru valodā. Mēģinājām noskaidrot pie vadītāja, vai šis autobuss ved līdz dzelzceļa stacijai, uz ko šoferis atbildēja «yes». Tā mēs aizbraucām līdz Budapeštai,» smejas Arturs, paskaidrojot – Ungārijā lielākā daļa cilvēku «saprot» angļu valodu un uz jautājumu angļu valodā atbild ar «yes», lai kāds tas arī nebūtu. Latviešiem sanākusi neplānota Budapeštas satiksmes tīkla apskate, un Arturs secina – satiksmes tīkls viņiem ir sakārtots.
Svētdiena. Race day!
«No rīta atbrīvojām viesnīcu, jo uzreiz pēc sacīkstes devāmies atpakaļ uz Latviju. Uz trasi braucām ar sabiedrisko transportu, jo bija paredzami sastrēgumi. Tuvojoties trasei, gaisā bija tāda svētku sajūta! Krāsainas, pārsvarā sarkanas, cilvēku masas plūda uz «Hungaroring» teritoriju, visi steidza ieņemt labākās vietas, gaisā nepārtraukti lidoja helikopteri. Arī mēs bijām apģērbušies savu favorītu krāsās. Visas dienas mums līdz bija «Ferrari» karogi, un, kā vēlāk uzzinājām, bilde ar tiem bija nonākusi raidsabiedrības BBC formulas teksta tiešraidē,» stāsta Arturs.
Kompānija devās iekšā un izvēlējās vietu, no kuras vērot sacīkstes. Galvenais nosacījums bija atrast vietu, kur labi var pārredzēt trasi un ir redzams ekrāns ar rezultātiem. «Pirms sacīkšu sākuma trasē notika dažādi pasākumi, kā, piemēram, braucēju parāde. F-1 pilotus izveda pa trasi ar «Mercedes» smago mašīnu, un tie varēja sasveicināties ar līdzjutējiem,» ieskicē Arturs.
«Nepilnu pusstundu pirms starta trasē nolija pamatīgs lietus, kas nozīmēja, ka gaidāma aizraujoša sacīkste. Tā tas arī bija. 70 apļi pagāja nemanot. Vairākas drošības mašīnas trasē, daudz apdzīšanu padarīja sacīksti tik interesantu! Interesanti bija paklausīties skatītāju emocijas trasē, ko nevar dzirdēt mājās pie TV ekrāniem. Jāsaka tā, ka lielākās ovācijas bija par «Scuderia Ferrari» braucējiem. Mārketings viņiem strādā labi. Pats esmu par Raikonenu un Rosbergu. Domāju, ka brīnumi nenotiks un šogad pasaules čempions būs Rosbergs. Viņa ātrums bija ievērojams arī Ungārijā,» savu iespaidiem pilno nedēļas nogali rezumē Arturs.
Foto: no A.Levica arhīva