26.1 °C, 5.1 m/s, 48.4 %

Jauniešiem

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsJauniešiemVai sarkans velosipēds ripo ātrāk nekā zils?
Vai sarkans velosipēds ripo ātrāk nekā zils?
22/04/2014

Pārbaudot skolēnu zināšanas un prasmes ceļu satiksmes drošībā, šodien Jelgavas 4. sākumskolā notika CSDD konkurss «Jauno satiksmes dalībnieku forums 2014». Organizatori atzīst, ka teorijā un pirmās palīdzības sniegšanā Jelgavas skolēni ir gandrīz teicamnieki, taču «klupšanas akmens», tāpat kā citviet Latvijā, ir ceļa zīmes. Uzrunātie skolēni atzīst: «Mēs noteikumus zinām: jābūt velosipēdista tiesībām, jābrauc pa veloceliņu vai ietvi, jāvelk ķivere un nedrīkst traucēt gājējiem, citādi policija var atņemt riteni.»

Ritma Gaidamoviča

Pārbaudot skolēnu zināšanas un prasmes
ceļu satiksmes drošībā, šodien Jelgavas 4. sākumskolā notika CSDD
konkurss «Jauno satiksmes dalībnieku forums 2014». Organizatori
atzīst, ka teorijā un pirmās palīdzības sniegšanā Jelgavas skolēni
ir gandrīz teicamnieki, taču «klupšanas akmens», tāpat kā citviet
Latvijā, ir ceļa zīmes. Uzrunātie skolēni atzīst: «Mēs noteikumus
zinām: jābūt velosipēdista tiesībām, jābrauc pa veloceliņu vai
ietvi, jāvelk ķivere un nedrīkst traucēt gājējiem, citādi policija
var atņemt riteni.»

Jelgavā aizvadīts «Jauno satiksmes dalībnieku
forums 2014» otrais posms, kurā piedalījās astoņas komandas – no
Jelgavas 3. sākumskolas, 4. sākumskolas, 2. pamatskolas un Jelgavas
novada Aizupes pamatskolas.

Dalībniekiem bija jāapliecina teorētiskās
zināšanas par ceļu satiksmes noteikumiem un satiksmes drošību,
jāprot sniegt pirmā medicīniskā palīdzība, jāpārzina velosipēda
uzbūve, kā arī jāpārvar divas šķēršļu joslas, praktiski izbraucot
tās. Skolēni atbildēja uz šādiem jautājumiem: vai Dāvis, kuram ir
desmit gadi, drīkst braukt uz skolu ar velosipēdu; vai spiediens
velosipēda riepā ir mazāks nekā auto riepā; vai spogulis paredzēts
tikai tiem velo, ar kuriem brauc meitenes; vai sarkans velosipēds
ripo ātrāk nekā zils; kas jādara, ja cietušais zaudējis samaņu un
elpo? Bet praktiskajā daļā bija jāpārvar divas šķēršļu joslas – ar
velosipēdu jānobrauc pa dēli, jāizbrauc šķērslim pa apakšu,
jāizbrauc starp kociņiem, kas izkārtoti s burta formā, nenogāžot
nevienu. Turklāt uzdevumu grūtāku padarīja mugursoma uz
pleciem.

Jāteic, ka gan ar teorētiskajiem uzdevumiem,
gan praktisko daļu mūsu skolēniem veicās labi. Tiesneši atklāj, ka
teorijā jelgavnieki ir teicamnieki, piemēram, kāds puika pirmās
palīdzības jautājumos saņēma 18 no iespējamajiem 20 punktiem,
nokļūdoties tikai vienā no desmit jautājumiem. Galvu palauzīt
bērniem gan nācās uzdevumā, kur uzzīmētās ielās un krustojumos
jāizvieto ceļa zīmes. «Ar to problēmas ir visiem, jo bērni diemžēl
nepazīst ceļa zīmes. Esam saņēmuši pat jautājumus, ko nozīmē
konkrētā zīme – tas bija par ceļa zīmi «Galvenais ceļš». Uz to gan
vecākiem, gan skolotājiem jāliek akcents,» tā tiesneši.

Uzrunātie skolēni atzīst, ka ar riteni brauc
bieži, bet tikai daļa to varot atļauties tālāk par savas mājas
pagalmu, jo viņiem ir velosipēdista apliecība. Tie, kuriem tās nav,
gatavojoties konkursam, samācījušies teoriju un grasās tuvākajā
laikā nokārtot eksāmenu. Piemēram, Ričards Briņecs no 3.
sākumskolas ceturtdien grasās nokārtot eksāmenu, lai saņemtu
velosipēdista apliecību. «Gribu braukt uz skolu ar riteni, taču bez
tiesībām to nedrīkstu. Man jau šķiet, ka noteikumus zinu – jābrauc
pa veloceliņu vai gājēju ietvi, jo pa ielu vieni nevaram braukt,»
tā Ričards. Artūrs Karaša piebilst, ka svarīgi ir, lai galvā būtu
ķivere. «Pats to gandrīz vienmēr lietoju, lai izvairītos no traumām
un arī soda,» tā Artūrs. Skolēni spriež – ja neievēros noteikumus,
var nākties maksāt sodu, taču bargākais sods, viņuprāt, būtu tas,
ja atņemtu velosipēdu.

Jāpiebilst, ka kopumā pirmās kārtas sacensības
notiks 32 Latvijas reģionos un labākie no tām tiksies Latvijas
finālā 6. un 7. jūnijā. Uzvarētāji dosies uz Eiropas jauno
satiksmes dalībnieku sacensībām Norvēģijā, kas notiks
septembrī.

Foto: Vineta Zelča