21.4 °C, 1.7 m/s, 65.7 %

Izglītība

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsIzglītībaSkolotāji apgūst jaunas metodes darbā ar romiem
Skolotāji apgūst jaunas metodes darbā ar romiem
09/02/2014

Lai gūtu jaunas zināšanas par to, kā strādāt ar romiem, motivēt viņus pievērsties izglītībai, šonedēļ pedagogi Jelgavā iepazina jaunu norvēģu profesora izstrādātu darba metodiku. Pedagogi atzīst, ka tā māca vairāk pievērsties praktiskam darbam stundās, ļaujot bērniem vairāk izteikties.

Ritma Gaidamoviča

Lai gūtu jaunas zināšanas par to, kā
strādāt ar romiem, motivēt viņus pievērsties izglītībai, šonedēļ
pedagogi Jelgavā iepazina jaunu norvēģu profesora izstrādātu darba
metodiku. Pedagogi atzīst, ka tā māca vairāk pievērsties praktiskam
darbam stundās, ļaujot bērniem vairāk izteikties.

Norvēģu pedagoģijas profesora Magnesa Niborga
izstrādāto metodiku un tās izmantošanu darbā trīs dienu seminārā
Jelgavā iepazina mūsu pilsētas, kā arī Talsu, Valmieras un
Daugavpils pirmsskolas un sākumskolas skolotāji, kuri ikdienā
strādā ar romu tautības bērniem. Galvenā uzmanība šoreiz vērsta uz
bērnu valodas izpratni un valodas apgūšanu, veicinot romu bērnu
sasniegumus mācībās. Pedagogi lēš, ka minētā metode lieti noderēs
darbā arī ar citu mazākumtautību bērniem.

Skolotāji atzīst, ka katra jauna metode darbu
padara interesantāku, līdz ar to ir vieglāk noturēt bērnu uzmanību.
Jaunā metode vērsta uz praktisku darbošanos valodas apguvē, darbā
izmantojot reālus priekšmetus un piemērus no apkārtējās vides.
«Piemēram, līdz šim burtus esam mācījušies tikai pēc divām maņām –
redzes un taustes. Kurš būtu domājis, ka tos arī var mācīties,
iesaistot garšu! Proti, bērns asociē burtu ar produktu,» tā
bērnudārza «Rotaļa» audzinātāja Ineta Čeriņeviča, piebilstot, ka
šeit rasti arī vairāki piemēri, kā papildināt mazākumtautību bērnu
vārdu krājumu, kas esot problēma.

Semināru vadīja resursu centra «Pedverket»
eksperte Gunvora Sonnesija no Norvēģijas. Seminārs notika,
īstenojot Izglītības iniciatīvu centra projektu «Integrācijas
inkubators romu bērnu un jauniešu atbalstam», kas ar Norvēģijas,
Lihtenšteinas un Islandes finansiālu atbalstu tiek īstenots četrās
pašvaldībās – Jelgavā, Talsos, Daugavpilī un Valmierā. Projekta
gaitā paredzētas pedagogu apmācības, tiks izveidots resursu centrs
romu bērniem un jauniešiem, īstenoti inovatīvi starpkultūru
pasākumi, izstrādāti palīgmateriāli.  

Jelgava romu izglītošanas un integrācijas jomā
jau ir daudz paveikusi. Tā, piemēram, Jelgavas 4. sākumskolā
izveidota klase, kurā strādā skolotāja palīgs roms, kas palīdz šīs
tautības bērniem mācībās, strādā ar viņu ģimenēm, dienas centrā
Stacijas ielā 13 organizē izglītojošas nodarbības pieaugušajiem
romiem. Jelgavas Izglītības pārvaldes galvenā speciāliste
pirmsskolas izglītības jautājumos Sarmīte Joma stāsta, ka par to,
kur tiks veidots romu resursu centrs, vēl tiek spriests, taču laba
bāze tam jau ir izveidota 4. sākumskolā, turklāt šajā skolā arī
skaitliski ir visvairāk romu tautības skolēnu. Tiesa, neskatoties
uz to, situācija romu izglītībā pilsētā joprojām ir problemātiska.
Šobrīd Jelgavā 50 procenti romu skolēnu mācās klasēs, kas neatbilst
viņu vecumam, 30 skolēni mācās speciālās izglītības programmās,
savukārt Nodarbinātības valsts aģentūrā Jelgavā šobrīd reģistrēti
68 romu tautības bezdarbnieki – 70 procentiem no viņiem nav pat
pamatizglītības, 50 procenti ir uzskaitē ilgāk par gadu.