23 °C, 0.7 m/s, 71.4 %

Ekonomika

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsEkonomikaKontrolēs, lai pīķa stundās mācību «fūres» nepārslogotu ielas
Kontrolēs, lai pīķa stundās mācību «fūres» nepārslogotu ielas
25/01/2014

Pārvadājumu nozarē Latvijā novērojams profesionālu transportlīdzekļu vadītāju deficīts – kā norāda autopārvadātāju asociācijas «Latvijas auto» prezidents Valdis Trēziņš, šobrīd trūkst apmēram pieci procenti no nepieciešamajiem autovadītājiem: 1200 kravas automašīnu vadītāji un 120 autobusu vadītāji. Tas licis sarosīties nozares spēlētājiem – nu arī Jelgavā parādās piedāvājumi iegūt lielo kategoriju vadītāja apliecību. Savukārt pašvaldība, reaģējot uz gaidāmo mācību kravas mašīnu un autobusu pieplūdumu pilsētas ielās, plāno noteikt ierobežojumus, lai vismaz pīķa stundās netiktu papildus noslogota pilsētas centrālā iela.

Ilze Knusle-Jankevica

Pārvadājumu nozarē Latvijā novērojams
profesionālu transportlīdzekļu vadītāju deficīts – kā norāda
autopārvadātāju asociācijas «Latvijas auto» prezidents Valdis
Trēziņš, šobrīd trūkst apmēram pieci procenti no nepieciešamajiem
autovadītājiem: 1200 kravas automašīnu vadītāji un 120 autobusu
vadītāji. Tas licis sarosīties nozares spēlētājiem – nu arī Jelgavā
parādās piedāvājumi iegūt lielo kategoriju vadītāja apliecību.
Savukārt pašvaldība, reaģējot uz gaidāmo mācību kravas mašīnu un
autobusu pieplūdumu pilsētas ielās, plāno noteikt ierobežojumus,
lai vismaz pīķa stundās netiktu papildus noslogota pilsētas
centrālā iela.

Autopārvadātāju asociācijas prezidents norāda,
ka pašlaik valstī nepieciešamais profesionālo autovadītāju skaits
tiek lēsts ap 25 100, bet apmēram pieci procenti joprojām
trūkst. Cēloņi tam, viņaprāt, ir vairāki: demogrāfiskās situācijas
pasliktināšanās, darbaspēka aizplūde uz citām valstīm, autovadītāju
novecošanās, nepietiekama jauno kadru sagatavošana, zems profesijas
prestižs, smagi darba apstākļi un neadekvāta darba samaksa, īpaši
autobusu vadītājiem, augstas profesionālās prasības un sarežģīts,
dārgs un ilgstošs process atbilstošo kategoriju iegūšanai.

Lai problēmu kaut kā risinātu, atsevišķi
nozares uzņēmumi, saprotot, ka tehnika ir dārga un autoskolas
vienas to pavilkt nespēj, pastiprināti sākuši strādāt tieši pie
kadru izglītošanas un sagatavošanas. Viens no tiem ir Latvijas
lielākais kravu pārvadātājs SIA «Kreiss», kas sadarbībā ar «Citu
autoskolu» tagad arī Jelgavā apmācīs kravas automašīnu vadītājus.
«Mūsu uzņēmums ir izveidojis Tālbraucēju akadēmiju, kuras mērķis ir
sagatavot profesionālus autovadītājus. Domājot par nozari kopumā,
esam arī panākuši, ka CSDD var kārtot eksāmenu ar puspiekabi, nevis
piekabi, kā tas bija līdz šim, jo pārvadājumu nozarē apmēram 80
procentos tiek izmantotas tieši puspiekabes jeb tā sauktās fūres,»
norāda SIA «Kreiss» Autovadītāju kvalifikācijas nodaļas vadītājs
Ainārs Grundmanis. Viņš uzsver, ka šis aspekts ir ļoti būtisks
uzņēmumiem, jo autovadītāji, kas tikko ieguvuši tiesības un
kārtojuši eksāmenus ar piekabi, ir vēl jāapmāca braukt ar fūri, jo
tehnika un manevri būtiski atšķiras, bet biznesā, kur ir svarīgi
piegādāt laikā kravu, kas nereti ir vērtīgāka pat par pašu tehniku,
ir svarīgi braukt precīzi, droši, ekonomiski.

SIA «Kreiss», atverot Jelgavā Tālbraucēju
akadēmijas filiāli, cer vismaz daļēji aizpildīt savas vakances.
Pašlaik uzņēmumā ir 760 tehnikas vienības, bet pastāvīgi tiek
iepirkta jauna tehnika. A.Grundmanis norāda, ka šogad uz jaunajām
mašīnām vien vidēji mēnesī nepieciešami 30 jauni vadītāji.
Labākajiem Tālbraucēju akadēmijas absolventiem tiek piedāvāts darbs
«Kreisā», tomēr uzņēmums apzinās, ka ne jau visi paliks strādāt pie
viņiem. Jāpiebilst, ka šobrīd uzņēmumā strādā ap simts
jelgavnieku.

Portāls www.jelgavasvestnesis.lv jau rakstīja,
ka līdzīga ideja radusies arī SIA «Droša braukšanas skola», kas
sadarbībā ar autobusu ražotni «Amo Plant» izveidojusi filiāli
Jelgavā.  Jaunā filiāle darbu sāks, tiklīdz no CSDD būs
saņemta licence. Pirmo grupu plānots nokomplektēt no «Amo Plant»
darbiniekiem, kam nepieciešams paaugstināt kvalifikāciju. Plašākai
auditorijai Drošas braukšanas skolas pakalpojumi varētu būt
pieejami no februāra otrās puses.

Jāatgādina, ka no šā gada spēkā stājušās
izmaiņas Ministru kabineta noteikumos, kas paredz: lai strādātu par
profesionālu autovadītāju, nepieciešams profesionālās kompetences
apliecinājums jeb 95. kods, kas ir derīgs piecus gadus. Līdz ar to,
paredzot ielās mācību kravas mašīnu skaita pieaugumu, pašvaldība
plāno noteikt ierobežojumus. «Pašvaldība lems, kā sakārtot šo
jautājumu, lai vismaz pīķa stundās mācību kravas automašīnas
neradītu papildu sastrēgumus pilsētas centrālajā ielā,» norāda
Jelgavas pilsētas domes priekšsēdētāja vietnieks Jurijs Strods.
Viņš piebilst, ka šos jautājumus paredzēts pārrunāt gan ar CSDD,
gan autoskolām, kas piedāvās kravas automašīnu vadītāju apmācības,
bet pēc tam priekšlikumi vēl jāapstiprina Satiksmes kustības
drošības komisijā.

Foto: Ivars Veiliņš