22.7 °C, 3.1 m/s, 41.1 %

Latvijā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsLatvijāSatiksmes drošības uzlabošanai rosina palielināt sodus par ātruma pārsniegšanu un braukšanu reibumā
Satiksmes drošības uzlabošanai rosina palielināt sodus par ātruma pārsniegšanu un braukšanu reibumā
03/12/2013

Satiksmes drošības uzlabošanai atbildīgās institūcijas sagatavojušas virkni priekšlikumu, tostarp palielināt sodus par ātruma pārsniegšanu un braukšanu reibumā, kā arī ieviest garāku braukšanas eksāmenu.

Satiksmes drošības uzlabošanai
atbildīgās institūcijas sagatavojušas virkni priekšlikumu, tostarp
palielināt sodus par ātruma pārsniegšanu un braukšanu reibumā, kā
arī ieviest garāku braukšanas eksāmenu.

Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD)
rosina par pieciem latiem palielināt sodu par braukšanas ātruma
pārsniegšanu, ja ātrums pārsniegts par 11 līdz 20 kilometriem
stundā.

Pārsniedzot ātrumu par 11-20 kilometriem
stundā, nāksies rēķināties ar brīdinājumu vai šķirties no 10 līdz
25 latiem. Soda apmērs atkarīgs no transportlīdzekļa kategorijas,
spēkrata masas un tā, vai ātrums pārsniegts apdzīvotā vietā.
Patlaban, piemēram, pārsniedzot ātrumu apdzīvotā vietā, vieglo
automobiļu, motocikla un kravas automobiļu līdz 7,5 tonnām
vadītājiem var piemērot brīdinājumu vai desmit latu sodu, bet
ieviešot jauno kārtību – varēs piemērot brīdinājumu vai 15 latu
sodu.

Vieglo automašīnu šoferiem, motociklistiem,
kravas automobiļu, autobusu un traktoru vadītājiem, pārsniedzot
ātrumu par 1-10 kilometriem stundā, nāksies rēķināties ar
brīdinājumu.

CSDD pārstāvis Jānis Aizpors aģentūrai LETA
skaidroja, ka CSDD priekšlikumi vēl ir jāapspriež, taču CSDD plāno
ierosināt arī palielināt sodus par lielāku ātruma pārsniegšanu. Šo
priekšlikumu speciālisti savā starpā izdiskutēs un tad prezentēs
sabiedrībai.

Plānots palielināt sodus arī dzērājšoferiem.
Ja šofera organismā konstatēs 1,5 promiles alkohola un vairāk,
valsts konfiscēs spēkratu un vadītājam būs jāsamaksā arī soda nauda
800 līdz 1000 latu apmērā.

Automašīnas konfiskācija sekos arī tādos
gadījumos, ja šoferis būs braucis narkotiku iespaidā, lietojis
alkoholu pēc apturēšanas līdz pārbaudei un atteicies no
medicīniskās pārbaudes.

Kā šodien Ceļu satiksmes drošības padomes
ārkārtas sēdē pastāstīja CSDD direktors Andris Lukstiņš, šogad
novembrī avārijās gājuši bojā 25 cilvēki, bet pērn novembrī 17
cilvēki. Galvenās satiksmes drošības problēmas patlaban ir cilvēku
attieksme – visatļautība un nesodāmības sajūta, vidējā braukšanas
ātruma palielināšanās un «neredzamie»gājēji.

Uzlabojumus CSDD saskata ne tikai sodu
palielināšanā, bet arī bērnu izglītošanā, informatīvās kampaņās un
autovadītāju apmācību attīstīšanā, proti, līdz 40 minūtēm
palielinot braukšanas eksāmena laiku.

Nedisciplinētiem autovadītājiem būs jāveic
regulāri psihologu un narkologu apmeklējumi un jānoliek
teorētiskais eksāmens pirms tiesību atgūšanas par ātruma
pārsniegšanu. Agresīviem autovadītājiem būs jāpiedalās psihologu
korekcijas grupās.

Ja negadījumā nopietni bojāts auto, tam tiks
anulēta pielaide satiksmei. CSDD arī pilnveidos Ceļu drošības
audita sistēmu, īpašu uzmanību pievēršot tam, kā samazināt bīstamus
manevrus.

Savus priekšlikumus satiksmes drošības
uzlabošanai sagatavojusi arī Valsts policija. Valsts policijas
Prevencijas pārvaldes priekšnieks Normunds Krapsis padomes sēdē
minēja, ka policija rosina papildināt esošo regulējumu ar prasību
gājējiem un velosipēdistiem diennakts tumšajā laikā ārpus
apdzīvotām vietām, pārvietojoties pa brauktuvi vai ceļa nomali,
lietot apģērbu ar gaismu atstarojošiem elementiem.

Policija arī uzskata, ka nepieciešams
palielināt satiksmes drošībā nepieciešamo netrafarēto Valsts
policijas (VP) automašīnu skaitu. Patlaban policijas rīcībā ir
piecas šādas automašīnas, taču maksimāli būtu nepieciešamas 40. Tas
izmaksātu 1 520 000 eiro (1 068 256 lati).

Masveida pārbaužu skaita palielināšana arī
dotu ieguldījumu satiksmes drošības uzlabošanā, taču tam arī
nepieciešams papildu finansējums. Lai 2014. gadā pirmajā pusgadā
220 darbiniekus iesaistītu pārbaudēs, reizi nedēļā nepieciešami
papildu 168 960 eiro (119 000 latu).

Policija arī iecerējusi socioloģisku pētījumu
par ceļu satiksmes negadījumus veicinošajiem ārējiem faktoriem. Tas
provizoriski izmaksātu 3200 eiro (2250 lati).

CSDD un VP arī atzīst fotoradaru svarīgo lomu
satiksmes drošības uzlabošanā. Kā pastāstīja Lukstiņš, Saeima ir
devusi tiesības CSDD uzstādīt radarus. Tagad CSDD ir jāslēdz
deleģējuma līgums ar VP. CSDD jau ir praktiski izvēlējusies pirmās
20 radaru atrašanās vietas, kuras tuvākajā laikā tikšot publicētas.
Direkcija arī jau gatavo iepirkumu un sola darīt visu, lai
2014.gadā stacionāros radarus varētu uzstādīt. «Tas, vai izdosies,
ir atkarīgs no pārsūdzēšanām un citām problēmām, taču darīsim visu
un ceram, ka 2014. gadā stacionārie radari tiks ieviesti,» norādīja
Lukstiņš. CSDD arī uzskata, ka jāatjauno un jāpaplašina
pārvietojamo radaru darbība.

LETA