0.8 °C, 3.7 m/s, 93.7 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētā150 speciālisti tiek galā ar vērienīgāko vilcienu mācību avāriju
150 speciālisti tiek galā ar vērienīgāko vilcienu mācību avāriju
03/10/2013

Vagonu sadursmes rezultātā cisternai katlā radās plaisas un vairākās vietās ievērojami izplūst šķidrums ar asu smaku. Noplūde – apmēram 80 – 90 litri minūtē. Divi tukšie vagoni «nogāja» no sliedēm un apgāzās. Notikuma vietā izcēlies ugunsgrēks un ir cietušie – pēc šāda scenārija šodien Jelgavas novada Līvbērzes pagastā notika Latvijas Dzelzceļa (LDz) organizētās mācības, kuru mērķis bija pārbaudīt dienestu gatavību rīcībai bīstamo kravu avārijas situācijās.

Sintija Čepanone

Vagonu sadursmes rezultātā
cisternai katlā radās plaisas un vairākās vietās ievērojami izplūst
šķidrums ar asu smaku. Noplūde – apmēram 80 – 90 litri minūtē. Divi
tukšie vagoni «nogāja» no sliedēm un apgāzās. Notikuma vietā
izcēlies ugunsgrēks un ir cietušie – pēc šāda scenārija šodien
Jelgavas novada Līvbērzes pagastā notika Latvijas Dzelzceļa (LDz)
organizētās mācības, kuru mērķis bija pārbaudīt dienestu gatavību
rīcībai bīstamo kravu avārijas situācijās.

LDz pārstāvis Māris Ozols norāda, ka tik
vērienīgas praktiskās mācības ar tik daudzu dienestu iesaisti tiek
organizētas pirmo reizi. To mērķis – pārbaudīt Jelgavas stacijas
vadības, dežurējošā personāla, stacijas avārijas grupas,
ugunsdzēsēju komandas un palīdzības vilciena gatavību rīcībai
bīstamo kravu avāriju situācijās, kā arī nostiprināt iemaņas,
organizējot sadarbību ar Valsts ugunsdzēsības un glābšanas
dienestu, kravas pārvadātāju, saņēmēju, valsts un pašvaldības
institūcijām, kopīgi likvidējot avārijas situācijas.

«Dzelzceļš aptver visu Latvijas
teritoriju, satiksme ir intensīva, un kravu apjomam, kas pa to
pārvietojas, ir tendence pieaugt. Neviens, diemžēl arī mēs, nevar
garantēt, ka avārijas nenotiks, jo ir gan tehniskais, gan
cilvēciskais faktors, tādēļ mums ir svarīgi pārliecināties, ka
avārijas situācijā pēc iespējas ātrāk to spēsim novērst, kā arī
gādāt, lai samazinātu jebkādus avārijas rašanās riskus,» norāda LDz
prezidents Uģis Magone, norādot, ka šajās mācībās bija iesaistīti
vairāk nekā 150 dažādu dienestu darbinieki, tostarp 60
dzelzceļnieki.

Mācības klātienē vēroja arī aizsardzības
ministrs Artis Pabriks un satiksmes ministrs Anrijs Matīss. Kā
norādīja A.Matīss, spriežot pēc redzētā, sadarbība starp
institūcijām ir patiesi efektīva, taču pēc mācībām īpaši svarīgi
būs izanalizēt dienestu stiprās un arī vēl uzlabojamās
puses.

Mācību norisei līdzi sekoja arī
novērtētāji, kuru galvenais uzdevums ir uzraudzīt avārijas norisi,
fiksējot trūkumus. «Šīs mācības patiesi ir augstā līmenī. Lai
sekmīgi likvidētu šādu avāriju, galvenais priekšnoteikums ir
glābšanas darbus organizēt pareizā secībā, un šajā gadījumā tas
tika nodrošināts: kā pirmie notikuma vietā ieradās VUGD, un tikai
tad, kad viņi negadījumu vietu bija atbilstoši sagatavojuši,
avārijas novēršana varēja turpināties. Šeit ar putām noklāja
ķīmiskās noplūdes vietu, pēc tam ar buldozeru pļavā izveidoja
apvaļņojumu, pie cisternas steidzās pārēji glābēji, lai novērstu
noplūdi. Viss notika secīgi un augstā līmenī,» portālam
www.jelgavasvestnesis.lv norāda novērtētājs Māris Poikāns. Arī
iesaistītie dienesti vērtē, ka šajās mācībās vēlreiz
pārliecinājušies par saskaņotu un operatīvu dienestu rīcību. «Tā kā
šajā mācību avārijā bija arī cietušie, kopumā 11, iesaistītas tika
kopumā piecas Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta
Zemgales reģiona brigādes, tostarp viena, izvērtējot cietušo
stāvokli, tika piesaistīta vēlāk. Viens cietušais bija melnā
prioritāte jeb miris, divi – sarkanā prioritāte jeb neatliekami
hospitalizējami, seši – dzeltenā prioritāte jeb cietušie, kuri
palīdzības sniegšanu var gaidīt līdz divām stundām. Savukārt
pārējie bija «zaļie» jeb tie, kuri hospitalizāciju, izvērtējot viņu
stāvokli, var gaidīt visilgāk. Tiesa, nepārtraukti viņi tika
uzraudzīti, jo prioritātes avārijas likvidēšanas laikā var
mainīties,» skaidro vadības ārsts, vērtējot, ka medicīnas brigādes
ar visu tika galā labi.

Arī LDz Ārkārtējo situāciju un
atjaunošanas līdzekļu daļas vadītājs Aivars Straume uzteic visu
dienestu darbu, gan norādot, ka priekšā vēl smags darbs, analizējot
mācību novērtētāju fiksēto. «Visi novērojumi un priekšlikumi tiks
apkopoti un izanalizēti, lai reālas avārijas gadījumā rīcība būtu
vēl operatīvāka un precīzāka,» tā viņš.

Jelgavas domes priekšsēdētājs Andris
Rāviņš, kurš ir arī Jelgavas pilsētas, Jelgavas un Ozolnieku novada
apvienotās civilās aizsardzības komisijas vadītājs, norāda, ka
šādas mācības ir nepieciešamas, lai saprastu, ko katrs varam gaidīt
no kolēģiem, apvienojoties vienota mērķa – avārijas likvidēšanas –
sasniegšanai, lai tiktu glābts visvērtīgākais – cilvēku dzīvības –,
vide un arī materiālās vērtības. «Paldies par mācībām, jo tās
stiprina mūs un mūsu dienestu sadarbību. Nupat Jelgavā aizvadījām
arī starptautiskās mācības sadarbībā ar Lietuvas dienestiem, un
esam guvuši pārliecību, ka spējam sniegt operatīvu palīdzību kā
vietējā, tā starptautiskā mērogā,» tā viņš.

LDz pārstāvji lēš, ka par līdz šim
bīstamāko avāriju, kāda Latvijā notikusi saistībā ar kravas
vilcieniem, uzskatāma vilciena avārija Ventspilī 2008. gada nogalē,
kad aizdegās deviņas cisternas ar degvielu. Savukārt par
sarežģītāko glābšanas operāciju var uzskatīt 2012. gadā notikušo
vilciena avāriju Daugavpils novada Naujenes pagastā, kad no sliedēm
nogāja un apgāzās 16 kravas vilciena cisternas, ko izraisīja
vairāku metru garumā noārdītas sliedes.

Foto: Vineta Zelča