Vakar gandrīz identiskos apstākļos otro reizi nepilna mēneša laikā notika avārija «Danfort» naftas bāzē Jelgavā. Pašlaik uzņēmums darbību ir nolēmis apturēt, lai pats veiktu atkārtotas pārbaudes, savukārt atbildīgie valsts dienesti dīvainā kārtā nogaida, sakot, ka ārkārtas komplekso pārbaudi uzņēmumā veikt neesot pamata. Pēdējoreiz tā veikta šogad 12. martā, taču pārbaudes būtiskus pārkāpumus uzņēmumā nav uzrādījušas.
Ligita Vaita
19. augustā uguns uzplaiksnījums un sprādziens radās, autocisternā uzpildot dīzeļdegvielu, un cieta autovadītājs, kurš uzpildīšanās brīdī atradās virs autocisternas. Vakar notika sprādziena ziņā daudz spēcīgāka avārija, tikai autovadītājs šoreiz neatradās virs autocisternas.
«Pēc iepriekšējās avārijas uzņēmums veica elektrības pretestības zemējuma mērījumus, lai pārbaudītu, vai degvielas uzpildes procesā nerodas kāda dzirkstele, kas rada aizdegšanos. Taču mērījumi bija pieļaujamās normas robežās,» skaidro Zemgales reģionālās Valsts darba inspekcijas vadītājs Valdis Dūms. Analizējot iepriekšējo avārijas gadījumu, eksperti secinājuši, ka tā cēlonis, visticamāk, bijis autovadītāja neuzmanīga rīcība. «Viņš uzpildīšanas brīdī atradās virs cisternas, turklāt ar ieslēgtu mobilo telefonu kabatā. Telefons iezvanījies un tas varēja izraisīt elektrolādiņa radītu aizdegšanos,» skaidro V.Dūms.
Viņš teic, ka notikuma apstākļi un veiktie mērījumi, kas atbilda normām, ļāva uzskatīt, ka problēma nav iekārtās, tomēr atkārtoti notikusī gandrīz identiskā avārija liecina, ka problēmas cēlonis meklējams citur nekā domāts. «Vakardienas gadījums rāda ko citu. Skaidrs, ka problēma ir un pagaidām ne mēs, ne uzņēmums, ne ugunsdzēsēji nezina, kas par vainu. Skaidrs, ka problēma ir dziļāka un acij un ierastajiem mērījumiem nav redzama, jo neviena no līdzšinējām pārbaudēm būtiskus trūkumus nav uzrādījusi,» skaidro VDI pārstāvis. «Īlens uz āru nelien, problēma ir dziļāka un, iespējams, pat meklējama zem zemes,» tā V.Dūms, paskaidrojot, ka to domā gan tiešā, gan pārnestā nozīmē, jo kā versiju viņš min, ka elektrības īssavienojums var veidoties arī apakšzemes komunikācijās.
«Ar ugunsdzēsējiem pārrunājām vairākas iespējas, taču pagaidām nevienai no tām nav apstiprinājuma. Iespējams arī, ka problēma jāmeklē pašā degvielā vai, piemēram, faktā, ka vienās un tajās pašās cisternās tiek pārvadāts gan benzīns, gan dīzeļdegviela. Tāpat problēma var būt pašā iepildīšanas procesā, jo abos gadījumos uzliesmojums noticis pie atvērtas autocisternas lūkas,» versijas pauž V.Dūms.
Visi augsta rūpniecisko avārijas riska objekti, tai skaitā, «Danfort» naftas bāze Jelgavā, pēc plānota grafika tiek valstiski uzraudzīti un pārbaudīti uz vietas. To, sadarbojoties līdz 12 dažādām valsts institūcijām, vada un organizē Valsts vides dienests. Pēdējoreiz plānotā pārbaude Jelgavas naftas bāzē tika veikta šogad 12. martā, un tajā būtiskas nepilnības konstatētas netika. V.Dūms, kura pārstāvētā VDI arī piedalījās pārbaudēs, teic, ka nepilnības bijušas saistītas ar dokumentāciju un tās ir novērstas.
Pēc avārijām komisija var tikt sasaukta atkārtoti, tomēr pēc 19. augusta avārijas komisija sasaukta netika. Tagad, kad teju identiska avārija naftas bāzē notikusi atkārtoti, Jelgavas reģionālās Vides pārvaldes vadītājs Hardijs Verbelis portālam www.jelgavasvestnesis.lv atzīst, ka «acīmredzot kaut kas šajā uzņēmumā nav kārtībā un atkārtota izvērtēšana ir nepieciešama». Viņš informē, ka ceturtdien sadarbībā ar VDI Vides dienesta pārstāvji vēlreiz dosies uz uzņēmumu, lai «liktu galvas kopā un meklētu problēmu», tomēr ārkārtas kompleksā pārbaude uzņēmumā pagaidām netiks veikta. «Nevar prognozēt, vai problēmu uzreiz varēs atklāt. Ir tik daudz versiju un variantu, kas varētu būt pie vainas, un tikpat labi vaina var būt pašās autocisternās, ko uzpilda naftas bāzē. Varbūt tā ir viena mašīna no tūkstoša un tādā gadījumā to nofiksēt ir ļoti grūti,» tā H.Verbelis. «Avārija ir bijusi lokāla mēroga, videi kaitējums nav nodarīts un arī uzņēmumam pārkāpumus «piešūt» pagaidām nav pamata – visi par pienākumu uzliktie mērījumi ir veikti un tie atbilst normām, tāpēc uzskatām, ka ārkārtas komplekso pārbaudi veikt pašlaik nav pamata,» tā viņš.
Jāpiebilst, ka pēc vakar notikušās avārijas SIA «Danfort» pārstāvji paziņojuši par visu naftas bāzes sūkņu apturēšanu un darba pārtraukšanu naftas bāzē.
Kā ziņots, vakar īsi pēc pulksten 10 Jelgavas naftas bāzē autocisternas uzpildes laikā notikusi eksplozija, kā rezultātā aizdegās nojume virs cisternas. Muguras apdegumus guvis autocisternas vadītājs – Polijas pilsonis. Jau vakar aģentūra LETA ziņoja, ka cietušā gūtie apdegumi nav smagi un viņš no slimnīcas jau izrakstīts.
Foto: Ivars Veiliņš
Saistītās ziņas
Atkal avārija Naftas bāzē; ugunsgrēks lokalizēts
Naftas bāzē aizdegusies autocisterna; notikusi eksplozija